Jump to content

Mustang HT 1968 CMC1336


Klingan75

Recommended Posts

17 tum?

Om/när den är spårkänslig blir det smalare däck fram.

Lite högre gummiprofil hjälper också, men fälgarna är stora.

Fin färgkombination och fälgarna ger ett modernt intryck.

Fälgarna är 17*8 och däcken är 245/45. När lugnet åter lagt sig efter förberedelserna för en fest i helgen skall jag skruva lite på hjulinställningarna och provköra mera. Måste beställa en riktig cambermätare som även går att använda till att mäta caster så det blir ordning i framvagnen.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Förnuftigt.

Jag är antagligen ganska ensam om att vara kritisk till "överstora" fälgar på en gammelbil, men jag personligen skulle montera max. 16" fälg på en 60-tals Mustang.

Senast jag gick upp från 16 till 17 tum blev jag påmind om att allting inte funkar enligt förväntan.

('80-talare, annat märke, tråkar inte ut med detaljer i din tråd).

Link to comment
Share on other sites

Jag hade 17*7,5 med 205 breda däck förut. Dessa funkade hur bra som helst: låg ljudnivå, bra väghållning, ingen spårighet. Jag tror utifrån diskussioner med Janne att bredden i kombination med för låg profil fungerar dåligt på äldre Mustangers framvagn.

Jag märkte ingen särskilt ökad spårighet efter bytet men tills jag har kontrollerat alla hjulvinklar så säger det inte särskilt mycket. Jag har någon plan om att utgå från små vinklar i alla riktningar till att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade 17*7,5 med 205 breda däck förut. Dessa funkade hur bra som helst: låg ljudnivå, bra väghållning, ingen spårighet. Jag tror utifrån diskussioner med Janne att bredden i kombination med för låg profil fungerar dåligt på äldre Mustangers framvagn.

Jag märkte ingen särskilt ökad spårighet efter bytet men tills jag har kontrollerat alla hjulvinklar så säger det inte särskilt mycket. Jag har någon plan om att utgå från små vinklar i alla riktningar till att börja med.

Ja, det verkar definitivt finnas en tydlig gräns när hjulen blir för stora för framvagnen. Jag fick inte någon riktig ordning på mina 18" trots mycket pillande med hjulvinklarna. Nu när jag åker på 17" har jag börjat minska hjulvinklarna och återfå mer känsla.

När det gäller lämpliga instrument för att kolla caster har jag tittat på "turntables" för att kunna jämföra caster på höger/vänster sida. Än har jag inte hittat något i Sverige till hyggligt pris, kanske får det bli något hembyggt trots allt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle ta en sväng till Janne igår. Körde en krokig väg och när jag skall bromsa inför en skarp kurva känner jag att bromsen känns lite stum - inget konstigt med det eftersom trummorna fram bygger upp värme efter lite körning. Jag har känt det förut och det är bara att trampa hårdare. Fast denna gången låste bakbromsarna upp. Jag hann inte höra mer än att det skrek om bakdäcken så blev jag omkörd av bagageluckan. En piruett senare så hamnade jag i diket och ett halv varv senare stod jag still. Jag klarade mig bra då hastigheten var ganska låg - jag gissar 60 km/h på en 70-väg. 4 stygn i skalpen på mig men bilen såg tyvärr lite trött ut när jag tittade till den hos bärgaren idag. Nu återstår att se vad försäkringsbolaget säger.

post-5487-144839216451_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jösses!

Gott att du klarade dig såpass bra. Snurra av vägen i 60 pinn är inte att förakta i våra gamla holkar.ö

Bara att hålla tummarna för att försäkringsbolaget gör en vettig bedömning

Link to comment
Share on other sites

Jag lider med dig men måste ändå säga att huvudsaken är att du har klarat dig så bra.

Bilen är i ett sorgligt skick, jag har precis varit och tittat på den.

Hoppas försökringsbolaget har en bra dag.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att direkta fel på bromsarna kan uteslutas även om jag inte vet till 100%. Jag tror att frambromsarna blev lite för varma och fadade, jag trampade ganska hårt och bakbromsarna tog ordentligt.

Så du spann inte runt med låsta backdäck, alltså. Jag missförstod att bromsarna hängde sej.

Blev bilen sned, eller är det värt att reparera?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade Anders om lov att titta på bilen och här är vad jag såg:

Vänster ramben/innerskärm har fått en smäll, det finns ett veck ca 10 cm från torpedväggen.

Balken under kylaren har flyttat sig mot högersidan, inte mycket, max någon cm.

Exportstaget är böjt på förarsidan, uppenbart har det tagit mycket av smällen.

Förardörren sitter i stort sett på rätt plats, skärmen går mot i framkant men a-stolpen ser intakt ut.

Dörrspringorna på passagerarsidan verkar tämligen opåverkade.

Hjulupphängningarna på förarsidan är mer eller mindre mosade, 1 fälg sönder.

Och naturligtvis det som syns, skärmar, front, mm.

Link to comment
Share on other sites

Men va fan!!:(

Ajajaj! Tråkigt som fan när detta händer och ett bra bevis vad lite det behövs!

Hoppas du blir väl behandlad av försäkringsbolaget!

Tyvärr brukar smällar med våra bilar sluta på kyrkogården pågrund av dess konstruktion.

Men man vet ju aldrig...Det finns ju så effektiva data styrda riktbänkar idag.

Trumbromsar borde förbjudas!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Så du spann inte runt med låsta backdäck, alltså. Jag missförstod att bromsarna hängde sej.

Blev bilen sned, eller är det värt att reparera?

Det var när jag bromsade som bakhjulen låste upp och det gick så fort så jag hade nog kvar foten på bromsen genom hela snurren. Det var inte pga att bromsarna hängde sig.

... mkt tråkigt..

Det är klart att det viktigaste är att jag klarade mig så bra som jag gjorde med tanke på bilens ålder och att jag hade midjebälte samt att det saknas nackstöd. Det är något att tänka på när man prioriterar under renoveringen av sin ögonsten. Det finns trepunktsbälten på eftermarknaden och det går att fixa till orginallika säten med nackstöd. Även om man inte har tänkt att sätta bilen i diket så finns det gott om dårar ute på vägarna som kan ställa till det för en.

Men efersom jag klarade mig bra så lämnar man delen snabbt bakom sig och börjar tänka på skadorna på bilen. Jag har naturligtvis helförsäkring. Än så länge har jag blivit professionellt bemött och fick förklarat att det pga sjukdom var lite tight med besiktningsmän så jag fick räkna med lite längre svarstid än de normala 24 timmarna. Jag kommer följa upp lite hur bedömningen blir i mitt fall. All tid och pengar jag har lagt ner på bilen syns ju inte utan sitter på undersidan.

Link to comment
Share on other sites

Det var när jag bromsade som bakhjulen låste upp och det gick så fort så jag hade nog kvar foten på bromsen genom hela snurren.

Givetvis, så funkar man.

Det är bara att önska sakligt bemötande hos försäkringsbolaget. Det lönar sej att föra fram sin åsikt uppbackat med sakargument hos dem.

Link to comment
Share on other sites

Fick budet från försäkringsbolaget i fredags så jag har ägnat helgen åt att fundera och räkna. Dessa alternativ fick jag:

1. Laga bilen för 120,000

2. Lösa in bilen för 120,000

3. Jag får 100,000 plus bilen i nuvarade skick med förbehållet att jag måste visa upp att bilen är lagad på ett trafiksäkert sätt innan den går i trafik eller skrota den.

Jag är inte helt nöjd med budet då det är ca 150,000 investerat i bilen. Vet att jag inte får tillbaka allt men 140,000 hade varit fair. Synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Fick budet från försäkringsbolaget i fredags så jag har ägnat helgen åt att fundera och räkna. Dessa alternativ fick jag:

1. Laga bilen för 120,000

2. Lösa in bilen för 120,000

3. Jag får 100,000 plus bilen i nuvarade skick med förbehållet att jag måste visa upp att bilen är lagad på ett trafiksäkert sätt innan den går i trafik eller skrota den.

Jag är inte helt nöjd med budet då det är ca 150,000 investerat i bilen. Vet att jag inte får tillbaka allt men 140,000 hade varit fair. Synpunkter?

Svårt; Om du inte känner att du är "klar" så behåll bilen! Det hade jag gjort. Tittar man på annonssajterna så finns det bilar att få tag i alla prisklasser nästan men att hitta en bra gammel bil är inte enkelt

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1 spökar på samma sätt som för mhdin, dvs är bilen helt reparerad då eller är det ett takpris? Är det ett takpris och om du, precis som Magnus säger, inte är färdig med bilen så tycker jag att alternativ 3 ser smakligast ut, men det gäller ju att värdera det du har på den.

Link to comment
Share on other sites

På punkt 1, skulle dom laga bilen för 120,000?

Håller med Magnus ta 100 o. behåll den, du har ju mycket gosaker på den.:D

120,000 är offerten till försäkringsbolaget från verkstaden som har tittat på den, dvs det är inget tak utan det är vad de räknar med att det kommer kosta. Skall åka och prata med verkstan idag och ta med bilden på chassiet för eventuell riktning samt en uppskattning på hur mycket delarna kostar för att laga den.

Lustigt att de flesta tycker att jag ska ta bilen + pengar.

Link to comment
Share on other sites

Att bara ta pengarna tycker jag är helt galet!

Helt klart ta Reparation för 120.000kr!!!!!!!!!!!!!!

Du kan aldrig reparera bilen under rimlig tid och med samma resultat som en profesionell bilverkstad som har riktbänk.

Dessutom gör du fel kan du knappast "reklammera dig själv" ;)

Gör bilfirman fel så är det bara göra om.

Pengar går alltid skrapa ihop.............Tid, verktyg och kunskap är betydligt svårare!

Fy fan bara tanken i att själv kladda med en skada som man redan jobbat med tidigare gör mig trött! :)

Tänk så mycket annat du kan göra istället.

Låt verkstan göra allt!

Link to comment
Share on other sites

Pengarna + bilen såklart!

Du lämnar själv in bilen för riktning och betalar av de 100'.

Får hem bilen på hjul utan skärm och front.

Bygger tävlingsbil precis som du vill!

Dörrspringorna är inte så noga, garagelack duger bra.

Du kan förstärkningssvetsa och trixa innan du monterar skärmarna. Beg skärmar eller tunna reproskärmar är helt ok, ingen kofångare

Nu är det dags!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...