Jump to content

17" fälgar snyggt eller ej??


Recommended Posts

17" ser kanonbra ut på en gammal Musse! Jag har 215 fram och 225 bak, det ger inga som helst problem. 235 kan vara på gränsen fram. Bak har jag haft litet trubbel med att hjulhuskanten skaver i däcket när fjädringen jobbar. Gjorde litet längre hänken, det löste problemet så sänk inte bilen för mkt.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mina av en kille som skulle ha dom till en 65a, men tyvärr var dom för "stora". Kan inte svara på vilka däck han hade planerat, men fälgarna är 17x8.

Kanske nån med 65-66 Musse kan svara på var gränsen går

Redigerat: Ursäkta Mats, såg inte ditt inlägg via telefon. Är det så att 17x7 och 225/45 är gränsen för 65-66?

greetings från shanghai!

Link to comment
Share on other sites

Det var vad killen på GO Trading rekommenderade. Har inte kollat själv var maximum är, men det är trångt. Sänker man inte bilen så mkt kan man ha spacers. Har för mig att jag har 55 profil, skall kolla när skidsemestern är avklarad.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Här är en lista som jag använde som referens när jag skulle beställa customtillverkade fälgar. Tycker den funkade bra.Olika mustangägare har fyllt i vad de har för fälgstorlek, fälgbredd och backspace, däckbredd och profil samt fjädringens hårdhet och ev. sänkning.

http://www.dodgestang.com/Tire%20Fitment%20Guide%2065-6.pdf

Tror nog att man kan ha ganska breda däck om man bara har rätt backspace. AR TT2 17x8 har tex. 4.0 4.75 eller 5.5 tums backspace men även customtillverkade med valfri backspace. Det vanligaste problemet om man vill ha max. bredd bak är att backspacen är för liten

och däcket kommer för långt ut i hjulhuset. Många med 17 tums verkar ju ha ca 4.75 tums backspace.

Mvh.Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Tackar, listan är kanon.

Många verkar ändå köra med 235 runt om. Jag kommer nog välja 215 eller 225 fram och 235 bak med 45 profil för säkerhets skull.

Vill inte att det ska skrapa så fort man svänger eller tar ett gupp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Houston, jag tror vi har ett problem här!

Mina 17x8 TT2 (4" BS) går jämt med skärmkanterna, utan däck. Kan nån med (17x8 ) 4" eller 4,5" backspacing presentera en visuell lösning? Det är något som inte stämmer här. 0,5" i backspacing borde inte innebära något större mirakel.

post-5567-144839151923_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte hjulavstånden mellan bromstrummorna fram och bak på bilen idag och kom fram till att den är ca. 10cm bredare bak. Kan detta stämma??

Isåfall borde det gå att ha 17x8 fälgar bak med + 8mm offset och 17x8 fram med -11mm offset utan problem eller utan att det börjar se knasigt ut.

Jag har sökt på nätet efter huvudmått på mustangen (hjulavstånd bredd), men inte hittat något. Finns den infon nånstans?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...