Jump to content

Recommended Posts

Hej! har ett par frågor. 302 boss motor är det en vanlig 302 med clevland 351 toppar :?: Vad är skilnaden på windsor och clevland motorerna :?:

MVH Peter (Fastback 68)

Hej! har ett par frågor. 302 boss motor är det en vanlig 302 med clevland 351 toppar :?: Vad är skilnaden på windsor och clevland motorerna :?:

MVH Peter (Fastback 68)

302 BOSS har unika toppar.

Samtidigt som Ford utvecklade 351C så använde man säkert BOSS topparna som mall.

351C toppar är väldigt snarlika och det går använda dom på en vanlig 302 med viss modifikation.

302 BOSS topparna är ändå helt unika med sina förbränningsrum.

När det gäller 351C och 302,351 Winsor motorerna så är inte mycket gemensamt.

Bättre fråga sig vad som är lika!!

Typ motorfästen, växellådsfäste och motorvolym!!! :crazy:

Tack för svaret! Det ligger en fabriksny 302 boss till salu på blocket är det en bra motor för fastback 68 :?: stämmer det att 302 bossen ligger på ca350 hk :?: om man vill skrämma upp 289 till 350hk vilka pengar handlar det om :?: vad klarar c4an samt vad krävs för bakaxel. 427 tunnelport vore ju riktigt häftigt :D (man kan ju drömma ibland, eller hoppas på lottovinst) MVH Peter

Vad jag förstår, så har en boss 302 och 351 cleveland en sak gemensamt. 8 skruvars ventilkåpor.

Det har inte denna, kanske en ventilkåpstrimmad 302:a?

Men vad vet jag :?

/Tommy.

Vad jag förstår, så har en boss 302 och 351 cleveland en sak gemensamt. 8 skruvars ventilkåpor.

Det har inte denna, kanske en ventilkåpstrimmad 302:a?

Men vad vet jag :?

/Tommy.

Nej inte ens det. :crazy:

8st på Boss / Cleveland

6st på 302 / 351W

Tack för svaret! Det ligger en fabriksny 302 boss till salu på blocket är det en bra motor för fastback 68 :?: stämmer det att 302 bossen ligger på ca350 hk :?: om man vill skrämma upp 289 till 350hk vilka pengar handlar det om :?: vad klarar c4an samt vad krävs för bakaxel. 427 tunnelport vore ju riktigt häftigt :D (man kan ju drömma ibland, eller hoppas på lottovinst) MVH Peter

Vadå fabriksny? Slutade tillverkas 1970

302 med Boss toppar blir en hel del "hemsnickeri" för att passa bra i din 68.

Det är mycket enklare och köpa ett "uppgraderings kitt" till din nuvarande motor

liknande det som "Tommyax" länkade till ovan :!:

Verkar vara populärt att kalla saker för Boss när det ska säljas :evil::evil: !

Den motorn på Blocket är definitivt ingen genuin Bossmotor.

I princip är det bara transmisionskåpan och kamdrivning som är lika på vanlig 302 kontra Boss 302.

Intresant!! uppgraderingskittet 367HP/$1879.95. Passar det på 289, är det allt som behövs med,vad kostar det att få hem :?: Håller resten, för det blir ju en rejäl efektökning från orginal . Hur mycket jobb samt svårighetsgraden på jobbet :think: (Pojken har köpt en turbosnurra till sin 740 vilken han påstår kan ge 300 hk bå hjulen :twisted: ) man borde ju se till att ligga lite före när man efter 25-30 år äntligen har köpt världshistoriens snyggaste bil :crazy:

MVH Peter

Jag tror att det skulle gå på ca 22000 tullat o klart med frakt hemma.

Ja det passar din motor, men med den kammen så får man kolla avståndet ventil-kolv.

Det minsta du bör göra om du inte vet motorns status är o plocka ner den och byta lager.

Förgasare ingår inte, beror på vad du har nu?

Hedders vore ju inte fel.

Kör du automat kanske en annan coverter vore bra.

Med den effekten så kanske det behövs en diffad bakaxel för att inte bli ifrånåkt av en volvo.

/Tommy.

Jag tror att det skulle gå på ca 22000 tullat o klart med frakt hemma.

Ja det passar din motor, men med den kammen så får man kolla avståndet ventil-kolv.

Det minsta du bör göra om du inte vet motorns status är o plocka ner den och byta lager.

Förgasare ingår inte, beror på vad du har nu?

Hedders vore ju inte fel.

Kör du automat kanske en annan coverter vore bra.

Med den effekten så kanske det behövs en diffad bakaxel för att inte bli ifrånåkt av en volvo.

/Tommy.

Förgasare 2 port,inga heders,converter,bakaxel,lager mm det drar iväg med både jobb och pengar. Vad är tillåtet i efektökning på en 68 för att den skall kunna bli godkänd :?:

MVH Peter

Lager ingen större kostnad.

Förg. en Edelbrock 1405 600cfm, ny rekommenderas 3500-4000.

Diff bakaxel ~10000.

Såg ditt inlägg om 6:a, har du tex. en c4 från en 6:a så klara knappt den en orginal 289:a.

Ändå långt ifrån motorn du länkade från början ;)

Effektökning, egentligen mycket lite.

/Tommy.

Lager ingen större kostnad.

Förg. en Edelbrock 1405 600cfm, ny rekommenderas 3500-4000.

Diff bakaxel ~10000.

Såg ditt inlägg om 6:a, har du tex. en c4 från en 6:a så klara knappt den en orginal 289:a.

Ändå långt ifrån motorn du länkade från början ;)

Effektökning, egentligen mycket lite.

/Tommy.

hej! finns det olika c4 lådor beroende på motoralternativ? efektökningen från min orginal 289 på195hk till 367hk känns ganska mycket! Om jag skulle välja att byta motor så finns möjligheten att återstålla bilen med orginalmotorn orörd. man spånar åt alla håll. Jag har möjlighet att köpa en renoverad 390 till ett hyfsat pris även en c6, men när man ser hur mycket plats det blir kvar i motorrumet samt viktökningen så minskar intresset för det alternativet.

MVH Peter

Jag kollade på 302 boss:en, den verkar vara samma storlek som en vanlig 302, det finns som sagt mustanger 67-68 med BB 390.

Så visst skall det gå. Du behöver komplettera med div. delar som insug, förgasare, oljetråg m.m.

Det finns en uppsjö med olika C4:or. Allt från c4 avsedda för rak6:a till rena racelådor.

Slå till vetja ;)

/Tommy.

Jag kollade på 302 boss:en, den verkar vara samma storlek som en vanlig 302, det finns som sagt mustanger 67-68 med BB 390.

Så visst skall det gå. Du behöver komplettera med div. delar som insug, förgasare, oljetråg m.m.

Det finns en uppsjö med olika C4:or. Allt från c4 avsedda för rak6:a till rena racelådor.

Slå till vetja ;)

/Tommy.

Man är allt sugen men jag har en ganska lång funderingssträcka (eller vad det nu heter). Pojken säger likadant som du, men gissa vad frugan säger.

MVH peter

Jag kollade på 302 boss:en, den verkar vara samma storlek som en vanlig 302, det finns som sagt mustanger 67-68 med BB 390.

Så visst skall det gå. Du behöver komplettera med div. delar som insug, förgasare, oljetråg m.m.

Det finns en uppsjö med olika C4:or. Allt från c4 avsedda för rak6:a till rena racelådor.

Slå till vetja ;)

/Tommy.

En fråga om c4 lådan. Såg en hänvisning till en sprängskiss (http://www.raceabilene.com/kelly/hotrod ... /c4exp.gif) c4 till en 6a och en c4 racerlåda skiljer sig en del antar jag, är det samma skal med olika inehåll eller helt olika lådor :?: bara nyfilen :think::think:

MVH Peter

C4:an har funnit under en massa år o anpassats till olika motorer.

Under åren har förbättringar o förstärkningar gjorts.

Om du söker på forumet finns det disskuterat flera ggr.

Sedan finns färdigprepparerade c4:or o köpa.

Alternativt PM:a PerB, han är typ Guru på automatlådor. ;)

/Tommy.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...