Jump to content

första mustangen för mig 1967.


tommyhaglund

Recommended Posts

hej. är det nån vänlig själ där ute som kan tipsa mig om vad det är jag ska vara extra uppmärksam på när jag ska köpa en mustang coupe 1967. aldrig ägt en mustang förr. tack på förhand. motor är en 302 och vxl låda c4.

Link to comment
Share on other sites

Hej tommy! Vad är det för prisklass det handlar om.Är det en bil i högre prisklass bör den ju vara rostfri,kolla dörrar i nederkant framtill vill det gärna rosta.Under golvmattan både bak och fram bör du kolla,tröskellådor,baljorna i kofferten,under instrumentbrädan runt luftintagen.Dörrgångjärn blir ofta slitna tunga dörrar.Motor och växellåda får du ju lyssna på och känna så lådan växlar mjukt och fint.Många som säljer brukar säga det är ju ingen ny bil den är ju 40 år,men betalt vill de ha.Mvh.Johnny.P Ps. kolla gärna under baksätet också.

Link to comment
Share on other sites

Gå runt hela bilen med en magnet för kolla efter om bilen är full av spackel. Kanske dålig lack som tex blåsor och sprickor. Om det stämmer, gå därifrån om inte du vill helrenovera. Se efter om du hittar metallspån på oljestickan för både motorn och C4-lådan. Det finns oljesticka för båda. Var vaksam om du hittar oljefläckar under motorn och fråga säljaren om motorn är renoverad. Svarar han nyrenoverad, är det lögn. Ta gärna med dig nån som är kunnig på dessa bilar om du är för tveksam.

Link to comment
Share on other sites

Hej tommy! Vad är det för prisklass det handlar om.Är det en bil i högre prisklass bör den ju vara rostfri,kolla dörrar i nederkant framtill vill det gärna rosta.Under golvmattan både bak och fram bör du kolla,tröskellådor,baljorna i kofferten,under instrumentbrädan runt luftintagen.Dörrgångjärn blir ofta slitna tunga dörrar.Motor och växellåda får du ju lyssna på och känna så lådan växlar mjukt och fint.Många som säljer brukar säga det är ju ingen ny bil den är ju 40 år,men betalt vill de ha.Mvh.Johnny.P Ps. kolla gärna under baksätet också.

tack så jätte mycket för bra och snabbt svar! :) ja det är ju ingen super pris klass. bilen kostar 140.000

Link to comment
Share on other sites

Gå runt hela bilen med en magnet för kolla efter om bilen är full av spackel. Kanske dålig lack som tex blåsor och sprickor. Om det stämmer, gå därifrån om inte du vill helrenovera. Se efter om du hittar metallspån på oljestickan för både motorn och C4-lådan. Det finns oljesticka för båda. Var vaksam om du hittar oljefläckar under motorn och fråga säljaren om motorn är renoverad. Svarar han nyrenoverad, är det lögn. Ta gärna med dig nån som är kunnig på dessa bilar om du är för tveksam.

tack så mycket! kan vara bra att veta :) bilen finns på blocket. se länk: http://www.blocket.se/varmland/Mustang_ ... m?ca=6&w=1

Link to comment
Share on other sites

Bilen såg bättre ut än vad jag trodde men kolla bilen ändå. 8) Däremot vet jag inte varför golvmattan är röd när resten av inredningen är svart. :shock: Kostar bilen 140 lakan, borde den vara rostfri. Ju senare bilen togs hit, desto bättre. Gärna från solig delstat. Är det privatsäljare, går det att pruta. ;)

Var bor du, Tommy? Fyll gärna lite i din profil.

Link to comment
Share on other sites

Han säger att det är en 68 i annonsen. :crazy: Ser fin ut men bakskärmarna kommer från 67. (reflexerna ser ut att saknas)

Svårt att säga med hjälp av foton. Man måste krypa, testa och lyssna.

Använd tipsen i inläggen ovan så blir det nog en bra affär. :)

Lycka till!

/Björn 8)

Link to comment
Share on other sites

Han säger att det är en 68 i annonsen. :crazy: Ser fin ut men bakskärmarna kommer från 67. (reflexerna ser ut att saknas)

Svårt att säga med hjälp av foton. Man måste krypa, testa och lyssna.

Använd tipsen i inläggen ovan så blir det nog en bra affär. :)

Lycka till!

/Björn 8)

skrev fel när jag la in inlägget. det är en -68 jag menade

Link to comment
Share on other sites

Bilen såg bättre ut än vad jag trodde men kolla bilen ändå. 8) Däremot vet jag inte varför golvmattan är röd när resten av inredningen är svart. :shock: Kostar bilen 140 lakan, borde den vara rostfri. Ju senare bilen togs hit, desto bättre. Gärna från solig delstat. Är det privatsäljare, går det att pruta. ;)

Var bor du, Tommy? Fyll gärna lite i din profil.

bilen importerades tidigt 2000 tal vet inte exakt. jag bor i Mora. jag ska fylla i min profil lite bättre nu :)

Link to comment
Share on other sites

såhär besvarade han via mail: finns det ett lacksläpp i hörnet på frontplåten. Bilen har en tendens att ibland dra åt höger vid inbromsning och även vibrera. Bytte en hjulcylinder fram ifjol så nu kanske det är dags för den andra. Vibrationerna kommer troligtvis från en vind bromstrumma. Kommer lite då och då. Lacken är blank och fin men det finns lite slipmissar på huven. Verkar som att spacklet har sjunkit lite på några ställen. Den går fint i motor och låda.

någon som har varit med om liknande problem eller vet vad felet är?

Link to comment
Share on other sites

såhär besvarade han via mail: finns det ett lacksläpp i hörnet på frontplåten. Bilen har en tendens att ibland dra åt höger vid inbromsning och även vibrera. Bytte en hjulcylinder fram ifjol så nu kanske det är dags för den andra. Vibrationerna kommer troligtvis från en vind bromstrumma. Kommer lite då och då. Lacken är blank och fin men det finns lite slipmissar på huven. Verkar som att spacklet har sjunkit lite på några ställen. Den går fint i motor och låda.

någon som har varit med om liknande problem eller vet vad felet är?

Då det uppenbarligen är en bil som är omlackerad hade jag varit extra, extra noggrann. Ta med overall och en bra ficklampa, gärna också någon med lite erfarenhet t.ex härifrån forumet om det finns möjlighet.

Här är Trafikstyrelsens uppgifter på bilen:

Registreringsnummer: UEB528

Fabrikat: FORD MUSTANG

Färg: SVART Fordonsslag: PB

Fordonsår: 1968 Fordonsslagsklass: I

Chassinummer: 8R01C170798

Typgodkännandenummer:

Typgodkännandedatum:

Senaste EU-regbevis del 1: 2008-05-29

Senaste EU-regbevis del 2: 2008-05-29

Handelsbeteckning:

Upplysningar:

Fordonsdata

Fordonsstatus: I trafik (2008-02-25)

Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja

Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej

Fordonet tillverkat:

Producentansvarig:

I trafik första gången i Sverige: 2004-04-28

I trafik första gången i utlandet: 1968-01-01

Ägarbunden dispens: Nej

Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter

Besiktning senast: 2011-06-30

Senast godkända besiktning: 2009-06-01

Vägmätarställning: 185569

Skatteuppgifter

Fordonsskattepliktigt: Nej

Årsskatt, kr:

Återbetalning vid avställning, kr: 0

Betalningsmånad/er:

Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Tekniska data

Motornummer:

Kaross: Täckt (01)

Karosserikod särskilda ändamål:

Slagvolym, cm3:

Växellåda: AUTOMAT

Antal passagerare, max: 3

Antal sittande passagerare, max:

Antal bältade passagerare, max:

Antal passagerare i rullstol, max:

Antal stående passagerare, max:

Skattevikt, kg: 1460

Tjänstevikt, kg: 1460

Totalvikt, kg: 1700

Sänkt totaltvikt, kg:

Däckdimension axel 1: 185/70R14

Däckdimension axel 2: 185/70R14

Längd, mm: 4700 Bredd, mm: 1800

Drivmedel 1: BENSIN

Tankvolym, liter: 61

Motoreffekt, kw: 155,0

Effektnorm: SAE

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog aktat mig för bilar med vinyltak för vem vet hur taket ser under vinylen. För övrigt, ser den ok ut samt den finns närmare Mora. Som Janne skriver: ta med overall och lampa om du är sugen på 68:an. Om vibrationerna orsakas av bromstrummor, är de dyra att köpa. Byt i så fall parvis.

Link to comment
Share on other sites

nej jag har inte köpt någon bil än :( men tänkte fråga om det är någon som har någon erfarenhet av att ta hem från usa? blir det billigare? hittade en fin bil på blocket som gbg performance tar hem på beställning. 158.000 besiktad o klar i sverige. 150.000 utan besiktning. bilen finns på länk: http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mus ... m?ca=6&w=1 själv tyckte jag priset känns rimmligt för på bilderna ser den jävlig bra ut!

Link to comment
Share on other sites

nej jag har inte köpt någon bil än :( men tänkte fråga om det är någon som har någon erfarenhet av att ta hem från usa? blir det billigare? hittade en fin bil på blocket som gbg performance tar hem på beställning. 158.000 besiktad o klar i sverige. 150.000 utan besiktning. bilen finns på länk: http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mus ... m?ca=6&w=1 själv tyckte jag priset känns rimmligt för på bilderna ser den jävlig bra ut!

Det är hugget som stucket. Billigare vet jag inte om det blir jämnfört med att köpa en bil som finns redan i Sverige. Att de tar 8000 kr för regga in den, nyckelfärdig etc borde det inte vara som extrautgift. Jag tycker det ska ingå i priset och då hade det varit mer intressant. Jag kikade på länken för bilen och såg att både underredet och bagagets insida av bakskärmen är på första stadiet till att rosta samt gummipluggarna (framstolarna dras fast underifrån)saknades. Där kan det finnas rost om bilen har körts utan pluggarna längre tid. Annars ser bilen bra ut. Det är lite oroligt att hosta upp hela summan i förskott även om de skriver att man har rätt till återköpsgaranti. Om du väljer att köpa bil genom dem eller annan importfirma, räkna med längre väntetid än beräknat. Speciellt när de har börjat att importera bilar via Europa pga ändrade tullregler i Sverige. Jag och några fler vet hur det känns att vänta på sin bil när det gäller import. Jag minns Mathias berättelse om hans bilköp hos gbgperformance vilket det drog mycket uppmärksamhet och det var tråkigt att behöva vänta ett helt år + lite till. Ta en funderare på hur du vill gå tillväga med ditt bilköp och hoppas du blir nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag imprterade min bil -07.En kille i Florida hjälpte mig,han är ifrån sverige Tomas heter han en duktig kille.Tog tre månader, men då byttes inredning och lite annat( http://www.usabilimport.se/) Skulle jag köpa bil idag skulle jag nog köpa i Sverige,man kan kolla bilen ordentligt provköra m.m. Jag är nöjd med min bil men lite jobb har det varit.

Link to comment
Share on other sites

jag skulle inte använda mig av gbg performance.. en jobbar kompis beställde en camaro 70:a som skulle va näst intill utställnings skick och med nyrenoverad motor! det va INTE vad han fick..

instrument brädan satt inte fast och va sprucken och ful.. lacken va repig och jätte dålig! motorn måste total renoveras!!

det är vad jag vet om gbg

Link to comment
Share on other sites

tack för all info...ska leta lite till och försöka hitta en bil i sverige istället. 67-68 är ett måste... kan nån berätta hur man ser skillnad på 67 och 68? och hur ser man att det är en GT? jag har bara sett att huven är anorlunda

Link to comment
Share on other sites

tack för all info...ska leta lite till och försöka hitta en bil i sverige istället. 67-68 är ett måste... kan nån berätta hur man ser skillnad på 67 och 68? och hur ser man att det är en GT? jag har bara sett att huven är anorlunda

Det är en hel del småskillnader mellan 67 och 68. Några exempel är:

* Grillen (67 har en djupare ram kring hästen, med horisontella pinnar som sticker ut från ramen. 68 har en mycket plattare häst).

* De falska luftintagen på sidorna (67 har två "galler". 68 har istället en upprätt stående kromprydd historia).

* Sidomarkeringsljus fram och sidoreflexer bak finns inte på 67.

* Sätesklädslar (sömmarna i sätesinläggen går horisontellt på 67 och vertikalt på 68).

* Ratt (67 har en treekrad ratt med en stor kudde i mitten. 68 har en tvåekrad ratt).

Det som ingick i GT-paketet 1967-68 är:

* Dimljus i grillen.

* Skivbromsar med servo (åtminstone 67, det står inte nämnt för 68 i boken jag kikar i, men det borde ha ingått då också).

* Handling package (hårdare fjädrar och stötdämpare, kraftigare krängningshämmare).

* Dubbelt avgassystem som har 4 utsläpp längst bak (ej 67:or med 289-2V då dessa hade enkelt avgas även i GT-utförande).

* Stripes. 1967 sitter de ovanför tröskellådorna. På 1968 är de C-formade och går runt de falska luftintagen på sidorna.

* GT-emblem på sidorna och på tanklocket. 1968 var det även standard med ett "pop-open" tanklock.

* På 1968 ingick Styled steel wheels (på 1967 var de ett option).

Huven du har sett (med inbyggda blinkersindikatorer i luftutsläpen) ingick alltså INTE i GT-paketet (även om många kallar den för GT-huv). Den var ett separat option, så det finns alltså GT-bilar utan denna huv och det finns icke-GT med denna huv.

Om man vill vara säker på att en bil är en äkta GT (och inte en bil som har fått diverse detaljer monterade i efterhand) så kan man vända sig till http://www.martiauto.com/ och beställa en "Marti report" och därigenom få reda på hur bilen såg ut när den lämnade tillverkningsbandet. Marti auto har köpt hela Fords databas (för 1967 och nyare bilar).

Jag höll på att glömma en sak. GT-paketet kunde bara beställas ihop med motorer med 4-portsförgasare, förutom under 1967 då det även kunde fås med 289-2V. Så 1967 kunde en GT ha 289-2V, 289-4V, 289 hi-po eller 390-4V. 1968 kunde en GT ha 302-4V, 390-4V eller den sällsynta 428-4V.

Link to comment
Share on other sites

Gbg performance har dåligt rykte, vet att flera firmor som samma taktik också har det. Undvik alltså.

Säkraste kortet är att köpa en Mustang som redan är i Sverige dock skulle ju jag undvika en svensksåld dock.

De importerade är ofta mer rostfria MEN ( som vanligt) finns det undantag. Att kunna titta känna och framför

allt PROVKÖRA är viktigt.

Vänta hellre på rätt bil än köp en som känns "så där"...

Link to comment
Share on other sites

tack för all info...ska leta lite till och försöka hitta en bil i sverige istället. 67-68 är ett måste... kan nån berätta hur man ser skillnad på 67 och 68? och hur ser man att det är en GT? jag har bara sett att huven är anorlunda

Det är en hel del småskillnader mellan 67 och 68. Några exempel är:

* Grillen (67 har en djupare ram kring hästen, med horisontella pinnar som sticker ut från ramen. 68 har en mycket plattare häst).

* De falska luftintagen på sidorna (67 har två "galler". 68 har istället en upprätt stående kromprydd historia).

* Sidomarkeringsljus fram och sidoreflexer bak finns inte på 67.

* Sätesklädslar (sömmarna i sätesinläggen går horisontellt på 67 och vertikalt på 68).

* Ratt (67 har en treekrad ratt med en stor kudde i mitten. 68 har en tvåekrad ratt).

Det som ingick i GT-paketet 1967-68 är:

* Dimljus i grillen.

* Skivbromsar med servo (åtminstone 67, det står inte nämnt för 68 i boken jag kikar i, men det borde ha ingått då också).

* Handling package (hårdare fjädrar och stötdämpare, kraftigare krängningshämmare).

* Dubbelt avgassystem som har 4 utsläpp längst bak (ej 67:or med 289-2V då dessa hade enkelt avgas även i GT-utförande).

* Stripes. 1967 sitter de ovanför tröskellådorna. På 1968 är de C-formade och går runt de falska luftintagen på sidorna.

* GT-emblem på sidorna och på tanklocket. 1968 var det även standard med ett "pop-open" tanklock.

* På 1968 ingick Styled steel wheels (på 1967 var de ett option).

Huven du har sett (med inbyggda blinkersindikatorer i luftutsläpen) ingick alltså INTE i GT-paketet (även om många kallar den för GT-huv). Den var ett separat option, så det finns alltså GT-bilar utan denna huv och det finns icke-GT med denna huv.

Om man vill vara säker på att en bil är en äkta GT (och inte en bil som har fått diverse detaljer monterade i efterhand) så kan man vända sig till http://www.martiauto.com/ och beställa en "Marti report" och därigenom få reda på hur bilen såg ut när den lämnade tillverkningsbandet. Marti auto har köpt hela Fords databas (för 1967 och nyare bilar).

Jag höll på att glömma en sak. GT-paketet kunde bara beställas ihop med motorer med 4-portsförgasare, förutom under 1967 då det även kunde fås med 289-2V. Så 1967 kunde en GT ha 289-2V, 289-4V, 289 hi-po eller 390-4V. 1968 kunde en GT ha 302-4V, 390-4V eller den sällsynta 428-4V.

tusen tack för en super bra beskrivning på skillnaderna :)

Link to comment
Share on other sites

Gbg performance har dåligt rykte, vet att flera firmor som samma taktik också har det. Undvik alltså.

Säkraste kortet är att köpa en Mustang som redan är i Sverige dock skulle ju jag undvika en svensksåld dock.

De importerade är ofta mer rostfria MEN ( som vanligt) finns det undantag. Att kunna titta känna och framför

allt PROVKÖRA är viktigt.

Vänta hellre på rätt bil än köp en som känns "så där"...

jag ska försöka. jag är så jävla sugen på att köpa en nu innan sommaren tar slut :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...