tommyhaglund August 1, 2010 Report August 1, 2010 hej. är det nån vänlig själ där ute som kan tipsa mig om vad det är jag ska vara extra uppmärksam på när jag ska köpa en mustang coupe 1967. aldrig ägt en mustang förr. tack på förhand. motor är en 302 och vxl låda c4. Citera
johnny-57 CMC1544 August 1, 2010 Report August 1, 2010 Hej tommy! Vad är det för prisklass det handlar om.Är det en bil i högre prisklass bör den ju vara rostfri,kolla dörrar i nederkant framtill vill det gärna rosta.Under golvmattan både bak och fram bör du kolla,tröskellådor,baljorna i kofferten,under instrumentbrädan runt luftintagen.Dörrgångjärn blir ofta slitna tunga dörrar.Motor och växellåda får du ju lyssna på och känna så lådan växlar mjukt och fint.Många som säljer brukar säga det är ju ingen ny bil den är ju 40 år,men betalt vill de ha.Mvh.Johnny.P Ps. kolla gärna under baksätet också. Citera
Gtttggg August 1, 2010 Report August 1, 2010 Gå runt hela bilen med en magnet för kolla efter om bilen är full av spackel. Kanske dålig lack som tex blåsor och sprickor. Om det stämmer, gå därifrån om inte du vill helrenovera. Se efter om du hittar metallspån på oljestickan för både motorn och C4-lådan. Det finns oljesticka för båda. Var vaksam om du hittar oljefläckar under motorn och fråga säljaren om motorn är renoverad. Svarar han nyrenoverad, är det lögn. Ta gärna med dig nån som är kunnig på dessa bilar om du är för tveksam. Citera
tommyhaglund August 1, 2010 Author Report August 1, 2010 Hej tommy! Vad är det för prisklass det handlar om.Är det en bil i högre prisklass bör den ju vara rostfri,kolla dörrar i nederkant framtill vill det gärna rosta.Under golvmattan både bak och fram bör du kolla,tröskellådor,baljorna i kofferten,under instrumentbrädan runt luftintagen.Dörrgångjärn blir ofta slitna tunga dörrar.Motor och växellåda får du ju lyssna på och känna så lådan växlar mjukt och fint.Många som säljer brukar säga det är ju ingen ny bil den är ju 40 år,men betalt vill de ha.Mvh.Johnny.P Ps. kolla gärna under baksätet också.tack så jätte mycket för bra och snabbt svar! ja det är ju ingen super pris klass. bilen kostar 140.000 Citera
tommyhaglund August 1, 2010 Author Report August 1, 2010 Gå runt hela bilen med en magnet för kolla efter om bilen är full av spackel. Kanske dålig lack som tex blåsor och sprickor. Om det stämmer, gå därifrån om inte du vill helrenovera. Se efter om du hittar metallspån på oljestickan för både motorn och C4-lådan. Det finns oljesticka för båda. Var vaksam om du hittar oljefläckar under motorn och fråga säljaren om motorn är renoverad. Svarar han nyrenoverad, är det lögn. Ta gärna med dig nån som är kunnig på dessa bilar om du är för tveksam.tack så mycket! kan vara bra att veta bilen finns på blocket. se länk: http://www.blocket.se/varmland/Mustang_ ... m?ca=6&w=1 Citera
Gtttggg August 1, 2010 Report August 1, 2010 Bilen såg bättre ut än vad jag trodde men kolla bilen ändå. Däremot vet jag inte varför golvmattan är röd när resten av inredningen är svart. Kostar bilen 140 lakan, borde den vara rostfri. Ju senare bilen togs hit, desto bättre. Gärna från solig delstat. Är det privatsäljare, går det att pruta. Var bor du, Tommy? Fyll gärna lite i din profil. Citera
bjope45 August 1, 2010 Report August 1, 2010 Han säger att det är en 68 i annonsen. Ser fin ut men bakskärmarna kommer från 67. (reflexerna ser ut att saknas)Svårt att säga med hjälp av foton. Man måste krypa, testa och lyssna.Använd tipsen i inläggen ovan så blir det nog en bra affär. Lycka till!/Björn Citera
tommyhaglund August 1, 2010 Author Report August 1, 2010 Han säger att det är en 68 i annonsen. Ser fin ut men bakskärmarna kommer från 67. (reflexerna ser ut att saknas)Svårt att säga med hjälp av foton. Man måste krypa, testa och lyssna.Använd tipsen i inläggen ovan så blir det nog en bra affär. Lycka till!/Björn skrev fel när jag la in inlägget. det är en -68 jag menade Citera
tommyhaglund August 1, 2010 Author Report August 1, 2010 Bilen såg bättre ut än vad jag trodde men kolla bilen ändå. Däremot vet jag inte varför golvmattan är röd när resten av inredningen är svart. Kostar bilen 140 lakan, borde den vara rostfri. Ju senare bilen togs hit, desto bättre. Gärna från solig delstat. Är det privatsäljare, går det att pruta. Var bor du, Tommy? Fyll gärna lite i din profil.bilen importerades tidigt 2000 tal vet inte exakt. jag bor i Mora. jag ska fylla i min profil lite bättre nu Citera
tommyhaglund August 1, 2010 Author Report August 1, 2010 såhär besvarade han via mail: finns det ett lacksläpp i hörnet på frontplåten. Bilen har en tendens att ibland dra åt höger vid inbromsning och även vibrera. Bytte en hjulcylinder fram ifjol så nu kanske det är dags för den andra. Vibrationerna kommer troligtvis från en vind bromstrumma. Kommer lite då och då. Lacken är blank och fin men det finns lite slipmissar på huven. Verkar som att spacklet har sjunkit lite på några ställen. Den går fint i motor och låda. någon som har varit med om liknande problem eller vet vad felet är? Citera
JanneJ August 2, 2010 Report August 2, 2010 såhär besvarade han via mail: finns det ett lacksläpp i hörnet på frontplåten. Bilen har en tendens att ibland dra åt höger vid inbromsning och även vibrera. Bytte en hjulcylinder fram ifjol så nu kanske det är dags för den andra. Vibrationerna kommer troligtvis från en vind bromstrumma. Kommer lite då och då. Lacken är blank och fin men det finns lite slipmissar på huven. Verkar som att spacklet har sjunkit lite på några ställen. Den går fint i motor och låda. någon som har varit med om liknande problem eller vet vad felet är?Då det uppenbarligen är en bil som är omlackerad hade jag varit extra, extra noggrann. Ta med overall och en bra ficklampa, gärna också någon med lite erfarenhet t.ex härifrån forumet om det finns möjlighet.Här är Trafikstyrelsens uppgifter på bilen:Registreringsnummer: UEB528 Fabrikat: FORD MUSTANG Färg: SVART Fordonsslag: PB Fordonsår: 1968 Fordonsslagsklass: I Chassinummer: 8R01C170798 Typgodkännandenummer: Typgodkännandedatum: Senaste EU-regbevis del 1: 2008-05-29 Senaste EU-regbevis del 2: 2008-05-29 Handelsbeteckning: Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: I trafik (2008-02-25) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Ja Antal ägare: 4 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: I trafik första gången i Sverige: 2004-04-28 I trafik första gången i utlandet: 1968-01-01 Ägarbunden dispens: Nej Ägarbunden dispens upphör: Nej Besiktningsuppgifter Besiktning senast: 2011-06-30 Senast godkända besiktning: 2009-06-01 Vägmätarställning: 185569 Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Nej Årsskatt, kr: Återbetalning vid avställning, kr: 0 Betalningsmånad/er: Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten. Tekniska data Motornummer: Kaross: Täckt (01) Karosserikod särskilda ändamål: Slagvolym, cm3: Växellåda: AUTOMAT Antal passagerare, max: 3 Antal sittande passagerare, max: Antal bältade passagerare, max: Antal passagerare i rullstol, max: Antal stående passagerare, max: Skattevikt, kg: 1460 Tjänstevikt, kg: 1460 Totalvikt, kg: 1700 Sänkt totaltvikt, kg: Däckdimension axel 1: 185/70R14 Däckdimension axel 2: 185/70R14 Längd, mm: 4700 Bredd, mm: 1800 Drivmedel 1: BENSIN Tankvolym, liter: 61 Motoreffekt, kw: 155,0 Effektnorm: SAE Citera
johnny-57 CMC1544 August 2, 2010 Report August 2, 2010 Hej! Bilen tycks ha varit till salu rätt så länge.Hittade en 67:a som verkar rätt hyfsad kolla den och lite andra bilar och jämför priser och annat. http://www.blocket.se/dalarna/Mustang__ ... ?ca=18&w=3 Mvh. Johnny.p Citera
Gtttggg August 2, 2010 Report August 2, 2010 Jag hade nog aktat mig för bilar med vinyltak för vem vet hur taket ser under vinylen. För övrigt, ser den ok ut samt den finns närmare Mora. Som Janne skriver: ta med overall och lampa om du är sugen på 68:an. Om vibrationerna orsakas av bromstrummor, är de dyra att köpa. Byt i så fall parvis. Citera
MathiasW August 3, 2010 Report August 3, 2010 Hej! Bilen tycks ha varit till salu rätt så länge.Hittade en 67:a som verkar rätt hyfsad kolla den och lite andra bilar och jämför priser och annat. http://www.blocket.se/dalarna/Mustang__ ... ?ca=18&w=3 Mvh. Johnny.pAnnonsen borttagen. Undra om det blev affär för tommyhaglund? Citera
Gtttggg August 3, 2010 Report August 3, 2010 I så fall kommer tommyhaglund berätta det och jag hoppas han blir nöjd. Citera
tommyhaglund August 3, 2010 Author Report August 3, 2010 nej jag har inte köpt någon bil än men tänkte fråga om det är någon som har någon erfarenhet av att ta hem från usa? blir det billigare? hittade en fin bil på blocket som gbg performance tar hem på beställning. 158.000 besiktad o klar i sverige. 150.000 utan besiktning. bilen finns på länk: http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mus ... m?ca=6&w=1 själv tyckte jag priset känns rimmligt för på bilderna ser den jävlig bra ut! Citera
MathiasW August 4, 2010 Report August 4, 2010 Som vissa av Er vet var jag inte så imponerad av gbgperformance (viewtopic.php?f=23&t=18426&hilit=gbgperformance), men är man beredd att vänta så håller bilarna iaf vad de lovar. De är duktiga på att hitta rätt bil till rätt pengar och de flesta är nöjda med dem. Citera
Gtttggg August 4, 2010 Report August 4, 2010 nej jag har inte köpt någon bil än men tänkte fråga om det är någon som har någon erfarenhet av att ta hem från usa? blir det billigare? hittade en fin bil på blocket som gbg performance tar hem på beställning. 158.000 besiktad o klar i sverige. 150.000 utan besiktning. bilen finns på länk: http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mus ... m?ca=6&w=1 själv tyckte jag priset känns rimmligt för på bilderna ser den jävlig bra ut!Det är hugget som stucket. Billigare vet jag inte om det blir jämnfört med att köpa en bil som finns redan i Sverige. Att de tar 8000 kr för regga in den, nyckelfärdig etc borde det inte vara som extrautgift. Jag tycker det ska ingå i priset och då hade det varit mer intressant. Jag kikade på länken för bilen och såg att både underredet och bagagets insida av bakskärmen är på första stadiet till att rosta samt gummipluggarna (framstolarna dras fast underifrån)saknades. Där kan det finnas rost om bilen har körts utan pluggarna längre tid. Annars ser bilen bra ut. Det är lite oroligt att hosta upp hela summan i förskott även om de skriver att man har rätt till återköpsgaranti. Om du väljer att köpa bil genom dem eller annan importfirma, räkna med längre väntetid än beräknat. Speciellt när de har börjat att importera bilar via Europa pga ändrade tullregler i Sverige. Jag och några fler vet hur det känns att vänta på sin bil när det gäller import. Jag minns Mathias berättelse om hans bilköp hos gbgperformance vilket det drog mycket uppmärksamhet och det var tråkigt att behöva vänta ett helt år + lite till. Ta en funderare på hur du vill gå tillväga med ditt bilköp och hoppas du blir nöjd. Citera
johnny-57 CMC1544 August 4, 2010 Report August 4, 2010 Jag imprterade min bil -07.En kille i Florida hjälpte mig,han är ifrån sverige Tomas heter han en duktig kille.Tog tre månader, men då byttes inredning och lite annat( http://www.usabilimport.se/) Skulle jag köpa bil idag skulle jag nog köpa i Sverige,man kan kolla bilen ordentligt provköra m.m. Jag är nöjd med min bil men lite jobb har det varit. Citera
b-ckis cmc2368 August 5, 2010 Report August 5, 2010 jag skulle inte använda mig av gbg performance.. en jobbar kompis beställde en camaro 70:a som skulle va näst intill utställnings skick och med nyrenoverad motor! det va INTE vad han fick..instrument brädan satt inte fast och va sprucken och ful.. lacken va repig och jätte dålig! motorn måste total renoveras!!det är vad jag vet om gbg Citera
tommyhaglund August 11, 2010 Author Report August 11, 2010 tack för all info...ska leta lite till och försöka hitta en bil i sverige istället. 67-68 är ett måste... kan nån berätta hur man ser skillnad på 67 och 68? och hur ser man att det är en GT? jag har bara sett att huven är anorlunda Citera
Ronnie S August 12, 2010 Report August 12, 2010 tack för all info...ska leta lite till och försöka hitta en bil i sverige istället. 67-68 är ett måste... kan nån berätta hur man ser skillnad på 67 och 68? och hur ser man att det är en GT? jag har bara sett att huven är anorlundaDet är en hel del småskillnader mellan 67 och 68. Några exempel är:* Grillen (67 har en djupare ram kring hästen, med horisontella pinnar som sticker ut från ramen. 68 har en mycket plattare häst).* De falska luftintagen på sidorna (67 har två "galler". 68 har istället en upprätt stående kromprydd historia).* Sidomarkeringsljus fram och sidoreflexer bak finns inte på 67.* Sätesklädslar (sömmarna i sätesinläggen går horisontellt på 67 och vertikalt på 68).* Ratt (67 har en treekrad ratt med en stor kudde i mitten. 68 har en tvåekrad ratt).Det som ingick i GT-paketet 1967-68 är:* Dimljus i grillen.* Skivbromsar med servo (åtminstone 67, det står inte nämnt för 68 i boken jag kikar i, men det borde ha ingått då också).* Handling package (hårdare fjädrar och stötdämpare, kraftigare krängningshämmare).* Dubbelt avgassystem som har 4 utsläpp längst bak (ej 67:or med 289-2V då dessa hade enkelt avgas även i GT-utförande).* Stripes. 1967 sitter de ovanför tröskellådorna. På 1968 är de C-formade och går runt de falska luftintagen på sidorna.* GT-emblem på sidorna och på tanklocket. 1968 var det även standard med ett "pop-open" tanklock.* På 1968 ingick Styled steel wheels (på 1967 var de ett option).Huven du har sett (med inbyggda blinkersindikatorer i luftutsläpen) ingick alltså INTE i GT-paketet (även om många kallar den för GT-huv). Den var ett separat option, så det finns alltså GT-bilar utan denna huv och det finns icke-GT med denna huv.Om man vill vara säker på att en bil är en äkta GT (och inte en bil som har fått diverse detaljer monterade i efterhand) så kan man vända sig till http://www.martiauto.com/ och beställa en "Marti report" och därigenom få reda på hur bilen såg ut när den lämnade tillverkningsbandet. Marti auto har köpt hela Fords databas (för 1967 och nyare bilar).Jag höll på att glömma en sak. GT-paketet kunde bara beställas ihop med motorer med 4-portsförgasare, förutom under 1967 då det även kunde fås med 289-2V. Så 1967 kunde en GT ha 289-2V, 289-4V, 289 hi-po eller 390-4V. 1968 kunde en GT ha 302-4V, 390-4V eller den sällsynta 428-4V. Citera
MrTurbo_1645 August 12, 2010 Report August 12, 2010 Gbg performance har dåligt rykte, vet att flera firmor som samma taktik också har det. Undvik alltså.Säkraste kortet är att köpa en Mustang som redan är i Sverige dock skulle ju jag undvika en svensksåld dock. De importerade är ofta mer rostfria MEN ( som vanligt) finns det undantag. Att kunna titta känna och framförallt PROVKÖRA är viktigt. Vänta hellre på rätt bil än köp en som känns "så där"... Citera
tommyhaglund August 15, 2010 Author Report August 15, 2010 tack för all info...ska leta lite till och försöka hitta en bil i sverige istället. 67-68 är ett måste... kan nån berätta hur man ser skillnad på 67 och 68? och hur ser man att det är en GT? jag har bara sett att huven är anorlundaDet är en hel del småskillnader mellan 67 och 68. Några exempel är:* Grillen (67 har en djupare ram kring hästen, med horisontella pinnar som sticker ut från ramen. 68 har en mycket plattare häst).* De falska luftintagen på sidorna (67 har två "galler". 68 har istället en upprätt stående kromprydd historia).* Sidomarkeringsljus fram och sidoreflexer bak finns inte på 67.* Sätesklädslar (sömmarna i sätesinläggen går horisontellt på 67 och vertikalt på 68).* Ratt (67 har en treekrad ratt med en stor kudde i mitten. 68 har en tvåekrad ratt).Det som ingick i GT-paketet 1967-68 är:* Dimljus i grillen.* Skivbromsar med servo (åtminstone 67, det står inte nämnt för 68 i boken jag kikar i, men det borde ha ingått då också).* Handling package (hårdare fjädrar och stötdämpare, kraftigare krängningshämmare).* Dubbelt avgassystem som har 4 utsläpp längst bak (ej 67:or med 289-2V då dessa hade enkelt avgas även i GT-utförande).* Stripes. 1967 sitter de ovanför tröskellådorna. På 1968 är de C-formade och går runt de falska luftintagen på sidorna.* GT-emblem på sidorna och på tanklocket. 1968 var det även standard med ett "pop-open" tanklock.* På 1968 ingick Styled steel wheels (på 1967 var de ett option).Huven du har sett (med inbyggda blinkersindikatorer i luftutsläpen) ingick alltså INTE i GT-paketet (även om många kallar den för GT-huv). Den var ett separat option, så det finns alltså GT-bilar utan denna huv och det finns icke-GT med denna huv.Om man vill vara säker på att en bil är en äkta GT (och inte en bil som har fått diverse detaljer monterade i efterhand) så kan man vända sig till http://www.martiauto.com/ och beställa en "Marti report" och därigenom få reda på hur bilen såg ut när den lämnade tillverkningsbandet. Marti auto har köpt hela Fords databas (för 1967 och nyare bilar).Jag höll på att glömma en sak. GT-paketet kunde bara beställas ihop med motorer med 4-portsförgasare, förutom under 1967 då det även kunde fås med 289-2V. Så 1967 kunde en GT ha 289-2V, 289-4V, 289 hi-po eller 390-4V. 1968 kunde en GT ha 302-4V, 390-4V eller den sällsynta 428-4V.tusen tack för en super bra beskrivning på skillnaderna Citera
tommyhaglund August 15, 2010 Author Report August 15, 2010 Gbg performance har dåligt rykte, vet att flera firmor som samma taktik också har det. Undvik alltså.Säkraste kortet är att köpa en Mustang som redan är i Sverige dock skulle ju jag undvika en svensksåld dock. De importerade är ofta mer rostfria MEN ( som vanligt) finns det undantag. Att kunna titta känna och framförallt PROVKÖRA är viktigt. Vänta hellre på rätt bil än köp en som känns "så där"...jag ska försöka. jag är så jävla sugen på att köpa en nu innan sommaren tar slut Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.