Jump to content

Bilköp


vallarn1

Recommended Posts

Hej.

Jag funderar på att köpa en mustang och ser att det finns en del importörer eller förmedlingsfirmor. Jag har ett par bilar som är intressanta och en är på Memorycars och den andra är på Gbgperformance. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Är det seriösa firmor för det är ju en del pengar man måste ligga ute med. Jag letar efter en 67-68 cab för max 210k och vill inte ha något ras men är det det man får för dom pengarna?

Tacksam för svar.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Finns en del inlägg om att lägga ut pengar i förväg även på detta forum.

Jag skulle tänka 1, 2 och 3 gånger innan jag lade upp mer än 10 000 SEK i förskott.

En handpeng, som visar att man är seriös, kan man lägga ut, men att betala hela bilen i förskott är vansinne.

Arrangemanget är idealiskt för dessa källarfirmor, man får in pengar i förväg, företagsrisken är obefintlig och vinsten antagligen hyfsad..

Man behöver sällan hålla allt man lovat, och då det inte finns heltäckande kontrakt, kommer man att kunna slingra sej från ansvar gällande leveranstid, förseningar, kontraktsbrott och annat.

Det gäller att vara uppmärksam.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar och länkningen av tråd, det var en väldigt intressant läsning. Jag har ringt och pratat med Memorycars och dom går med på att jag betalar 50% nu och resten sen vilket jag tycker verkar seriöst så jag kommer köpa bilen genom dom. Hoppas att det går bra.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Du tjänar säkert på att titta på bilen först. Svenskar är bättre på att renovera gamla mussar än amrisarna. Tittade på cabben och det ser ut som enkel lackning som du kanske inte tycker om. (Bultarna för framflyglarna när du tittar under huven är lackade!) Dvs lackad med allt på plats... Motorrummet behöver en genomgång, klädselfärg kanske inte original etc. Och det är mycket pengar.. Som sagt, det finns mycket i Sverige till salu. ( Och vad betyder "helt rostfri"?). Lycka till :--

Link to comment
Share on other sites

Tja.

Jag har kikat runt lite nu och även tidigare, många kanske 9 av 10 svenskrostlagade amerikanska bilar är riktigt taffligt gjorda.

Visst köpa bil på bild är aldrig att rekommendera, men en bil som aldrig är rostlagad oavsett skick på lack,

är mer värd än en uppspacklad svenskreparerad bil.

Det bästa är att hitta en nyimporterad bil här i Sverige, så slipper man köpa grisen i säcken.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag får bara hoppas att den blir bra, jag har lagt handpenning nu så nu är det för sent att ändra sig. Klädseln kanske inte är orginal men jag tyckte den var fräck. Är den så som jag har fått för mig att den är enligt bilderna så blir jag nöjd. Nu är det bara att vänta i en 8 veckor eller nåt. Det blir säkert förseningar efter vad man har läst så jag räknar inte med att det blir någon körning i år för saltbilarna börjar väl komma ut när bilen anländer. Sedan kan jag hålla med om att man är lite dum som köper grisen i säcken.

Men jag kör min bil på nokian så jag söker spänning på annat håll ;)

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag får bara hoppas att den blir bra, jag har lagt handpenning nu så nu är det för sent att ändra sig. Klädseln kanske inte är orginal men jag tyckte den var fräck. Är den så som jag har fått för mig att den är enligt bilderna så blir jag nöjd. Nu är det bara att vänta i en 8 veckor eller nåt. Det blir säkert förseningar efter vad man har läst så jag räknar inte med att det blir någon körning i år för saltbilarna börjar väl komma ut när bilen anländer. Sedan kan jag hålla med om att man är lite dum som köper grisen i säcken.

Men jag kör min bil på nokian så jag söker spänning på annat håll ;)

/Peter

Lite nyfiken, vad blev det för nåt?

Kanske en liten bild :--

Micke

Link to comment
Share on other sites

Rolle Björklund.... det namnet känner jag igen från div lurendrejerier som han sysslade med via MDA när han sålde *fina* bilar som var sämre skick än utlovats eller aldrig dök upp. Han har även varit med i en artikel i Wheels där några berättade sina historier om bilköp hos honom för varna andra bilspekulanter innan de blev också lurade på sina sparpengar.

Link to comment
Share on other sites

Jaha..... enligt länken så är man superblåst :x Det blir ingen mustang för mig :( men nu är det försent att backa så vi får se hur det går om det är samma eller om det är ett seriöst företag. Jag får bara hoppas att jag får en bil. Jag återkommer med hur det går.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jaha..... enligt länken så är man superblåst :x Det blir ingen mustang för mig :( men nu är det försent att backa så vi får se hur det går om det är samma eller om det är ett seriöst företag. Jag får bara hoppas att jag får en bil. Jag återkommer med hur det går.

/Peter

Som Tommyax skriver, kan du åberopa ångervecka. Jag hade gjort allt för dra mig ur affären för det här verkar skumt.

Link to comment
Share on other sites

Jaha..... enligt länken så är man superblåst :x Det blir ingen mustang för mig :( men nu är det försent att backa så vi får se hur det går om det är samma eller om det är ett seriöst företag. Jag får bara hoppas att jag får en bil. Jag återkommer med hur det går.

/Peter

Som Tommyax skriver, kan du åberopa ångervecka. Jag hade gjort allt för dra mig ur affären för det här verkar skumt.

Håller med både Tommyax o. Robban

Försök o. kontakta firman...går det inte anmäl dom direkt. :problem:

Link to comment
Share on other sites

Firman är det inga problem att kontakta dom svarar i telefon alltid, sedan har jag läst lite om ångervecka och jag tror inte att det gäller. Det står att det inte gäller när köparen kontaktar dom säljaren om jag fattar rätt.

Link to comment
Share on other sites

Firman är det inga problem att kontakta dom svarar i telefon alltid, sedan har jag läst lite om ångervecka och jag tror inte att det gäller. Det står att det inte gäller när köparen kontaktar dom säljaren om jag fattar rätt.

Kontakta dem och fråga om ångerveckan. Är det nåt som verkar oklart, får du veta det.

Du nämnde att du har skickat pengar men har du skrivit på köpkontrakt? Om du inte har gjort det, är du inte bindande till bilköpet men går att lösa det ändå om du har skrivit under fast då förlorar du en del av handpenningen. Hellre det än förlora alla pengar som bilen kostar och få en bil som inte alls motsvarar dina förväntningar.

Ok, jag har själv köpt min nuvarande bil genom att kika på bilder som togs i USA men det skulle jag inte gjort när det gäller en gammal bil.

Link to comment
Share on other sites

-Personligen blir jag nervös att göra affär (och avstår) när:

- mobilenr ej registrerat dvs troligen kontanttelefon

- företaget existerar ej

- ingen adress (som jag sett)

- Personen som är kontaktperson finne ej i något bolag (som jag kan se)

Så, vem äger mottagande kontonr..

Jag hoppas allt fungerar för dig och att du får en fin bil.

(Näst -68 är ju -67 det finaste!!! :-- )

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kontaktat firman och det ska inte vara några problem att häva köpet och få tillbaka pengarna. Vi har gjort ett avtal så det kan ta en viss tid men allt kommer att lösa sig. Känns bra. Återkommer senare med hur det har gått.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kontaktat firman och det ska inte vara några problem att häva köpet och få tillbaka pengarna. Vi har gjort ett avtal så det kan ta en viss tid men allt kommer att lösa sig. Känns bra. Återkommer senare med hur det har gått.

/Peter

Det där kan bli väldigt dyra o. tråkiga historier.....Var själv på väg o. köpa en via GBG performance....men efter en del läsning på forumet plus att dom aldrig kom med raka svar gjorder att jag handlade en i Sverige istället.

Kanske lite dyrare men man fick juh prova den o. så. :D

Lycka till alla fall. :wave::wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag lovade att återkomma med hur det gick och kan bara meddela att pengarna kom tillbaka och det var inga problem alls. Jag tycker dom har skött detta bra och verkar vara en seriös firma.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...