Jan-Åke August 25, 2010 Report August 25, 2010 HejHur skall kamaxellager sitta?Det ovala hålet skall det vara uppåt mot toppen eller neråt mot vevaxelnmina gamla satt neråt mot vevaxeln är det rätt?Motorn är en 390MVHJan-ÅkeCMC 723 Citera
Bobbe cmc 2103 August 25, 2010 Report August 25, 2010 Det är hålet för smörjningen!Alltså mycket viktigt att det kommer i rätt läge!!Du ser motsvarande hål i blocket där lagret sitter, där oljan då trycks in i lagret. Citera
Per Berglund August 25, 2010 Report August 25, 2010 HejHur skall kamaxellager sitta?Det ovala hålet skall det vara uppåt mot toppen eller neråt mot vevaxelnmina gamla satt neråt mot vevaxeln är det rätt?Motorn är en 390MVHJan-ÅkeCMC 723Notera även att lagren har olika dimension så de kan bara sitta på 1 sätt.Inte helt lätt att montera så har du inte bra verktyg att pressa in dompå korrekt sätt så undvik att göra detta själv.Har motorn slitna kamlager så har motorn garanterat problem med alla andra lager också.Varför inte lämna in motorn för kontrollmätning av vev och lager så allt blir rätt?Känsligt på 390!! Citera
Jan-Åke August 26, 2010 Author Report August 26, 2010 motorn har tydligen renoverats i USA upptäckte jag när den revs ner och inte rullat många mil sen dessmen har nog stått still i många årDå slipades vevaxeln 010 och nya lager monterades och måttmässigt är den braJag hittade flera slagmärke på kamaxellagren Så nu när motorn är delad så byter jag samtliga lager och ringarJan Åke Citera
JH August 28, 2010 Report August 28, 2010 motorn har tydligen renoverats i USA upptäckte jag när den revs ner och inte rullat många mil sen dessmen har nog stått still i många årDå slipades vevaxeln 010 och nya lager monterades och måttmässigt är den braJag hittade flera slagmärke på kamaxellagren Så nu när motorn är delad så byter jag samtliga lager och ringarJan ÅkeJag vet inte hur stor sannolikhet det är att du behöver linehona ditt block men vad du än gör slå inte in kamlagren utan pressa in är att rekommondera. Då är det större chans att det går in rakt och heller inte får grader. Citera
Recommended Posts