Jump to content

Byta till skivbromskit på min 67


Recommended Posts

Hej,

Funderar att byta ut trummorna fram till skivor på min -67.

Har 14 x 6" fälgar men många som säljer skivbromskit säger att det måste vara min 14 x 7" fälgar för att deras kit skall passa.

Vad är egentligen skillnaden ? Varför funkar ej 6" fälgar men 7" ? Nån som vet ? :-|

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Jag räknar med att byta till skivor i vinter men först vill jag ha bilen godkänd i besiktningen.

Var idag och reggbesiktiga ihop med kontroll bes.

Fick bl.a nedslag på bromslangarna fram (torra med sprickor). Nu när jag ändå skall byta till skivor fram där nya bromslangar etc följer med undrar jag vilka är dom billigaste bromslangar jag kan hitta som passar på mustang med trummor? Mekonomen eller kanske Biltema. Skall bara klara bes + några vändor innan vintern. Nån som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har 14*6 fälgar som satt på min bil när jag köpte den. En av fälgarna kan man inte ha fram, den tar emot bromsoket och går inte att skruva fast överhuvudtaget. Det som skiljer är fälgbanans insida, pressningen är inte lika. Alla mina fälgar är märkta med Ford så det är inte något från en annan bil, kanske från en annan fordmodell.

post-20-144839108627_thumb.jpgFälg1.jpg[/attachment:132sha66]

Fälg2.jpg[/attachment:132sha66]

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Med framfälgen som tar i. Går det inte att lägga en spacer för att få det och funka ? :roll:

Dom bromsar jag fundera på är från MP brakes. Om bromservo saknas (har trummor utan servo)så måste pedalen bytas om man sätter på bromservo som jag tänkte göra. Alla kit innehåller ej denna.

Länk

http://www.mpbrakes.com/products/produc ... uct_id=293

Ett annat kit som jag har tittat på men firman är mindre men bra priser.

http://www.discbrakeswap.com/Mustang%20 ... SWAP1.html

Link to comment
Share on other sites

Patrik,

Om du sätter i ett kit med bromsservo, tänk på att du måste ha ca 15-16 inches of mercury vakuum för att servon skall funka som den skall. Om du har trimkam och vakuumet är lägre

måste du sätta i en separat pump. Polaren i Austin, TX med en trimmad 427:a i sin 68 Shelby

blev tvungen att sätta i en separat pump för att bromsservot skulle funka.

Stöder ditt beslut att sätta i skivor till 100%. Själv skulle jag aldrig åka med en Mustang med

trumbromsar fram.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...