Fahlgren April 21, 2004 Report April 21, 2004 Funderar på motoruppgradering och i min närhet finns en "vanlig" nygenomgången 302 (vet tyvärr inga årtal på motorerna) och en 302 som sägs vara strokead och borrad 0.30" till 351(?). Vad kan man förvänta sig för ungefärligt hk uttag med vettig förgasare och standardkammar på respektive motor? Citera
Gäst April 21, 2004 Report April 21, 2004 Det är för lite information för att svara på det.Allt mellan 220-290 BHP om man jämför med orginal 302 & 351W.Vet du inte kompresion så är det omöjligt att svara.En strokad maskin är säkerligen utrustad med "flattop" kolvar vilket isåfall ger en hel del.Men du måste kolla!!!Är strokningen gjort i USA så kan det mycket väll vara en låg kompresion runt 8.5-9 då deras soppa knappt tål mera.Därför strokar man i USA eftersom det är enda sättet att bygga upp en högre kompresion med 87oktan soppan som dom kör med där.Tänk på hur du vill använda din bil.Ska du använda den till normal körning så välj en lagom motor.Finns ingen mysigare motor att köra än en Blue Printad 302'a !! Citera
ht67 cmc 1502 April 21, 2004 Report April 21, 2004 Det beror bla. på årsmodel och om det är 2V eller 4V motor mm. En helt vanlig standard 2V 351:a ligger på ca 240-250 HP. Men min 2V -72:a har bara 160 HP original. Du kan kolla på min hemsida så kanske det blir lite lättare att göra en uppskattning. http://hem.bredband.net/b108026/spec_motorer.htm Citera
Fahlgren April 21, 2004 Author Report April 21, 2004 Tack så mycket. Mycket fin listning av motorer! Vad är skillnaden i uppmätningen av "net" och "gross" som jag antar är orsaken till HP-raset från och med -72?Jag förstår att det inte är mycket att gå på men jag vet åtminstone lite mer när jag lyckas luska reda på tillverkningsår. (strokningen är f.ö. mig veterligen gjord i sverige) Jag frågar mest för att jag vill undvika att lägga ner för mycket tid och pengar och sedan sitta med en motor med under 200hk. Vad kan anses vara en riktlinje för uppmätt kompression?Även om alla 8or låter underbart så vill man ju bränna både bensin och däck Citera
Recommended Posts