Posted September 30, 201014 yr comment_97822 Hej!Olja kryper upp från fördelaren (har tvättat och verifierat att det faktiskt kommer därifrån) på min musse -65. Det som tycks göra så att oljan inte ska tränga ut i motorrummet är packningen som sitter på fördelaren enligt bilden nedan.fördelare.jpg[/attachment:1ewwd26z]O-ring + liten bit av fördelaren nedan:P1000659-1.jpg[/attachment:1ewwd26z]Jag lyckas inte hitta vad det ska vara för en o-ring som ska sitta på fördelaren (den som sitter i fördelaren nu sluter ju bevisligen inte tätt). Förslag på vad man ska sätta för o-ring där emottages tacksamt MvhMartin
October 1, 201014 yr comment_97864 Brukar följa med en i sotningsatserna så den går väl att köpa lös hos Hansen racing tex...
October 5, 201014 yr Author comment_98009 Hej!Jag fick tag i en ny o-ring från en snäll mustangmeckarfirma - men det läcker fortfarande. Kan det vara för högt tryck någonstans, vad bör man kolla? MvhM
October 10, 201014 yr Author comment_98166 Hej!Efter att ha tvättat, testkört, tvättat och testkört kan jag inte hitta någon annan förklaring än att det kryper upp via fördelaren. Om o-ringen är bytt men det ändå kommer ut olja den vägen - vad är då nästa steg i felsökningen? MvhMartin
October 13, 201014 yr comment_98229 Hej MartinSom Mats skrev kan det vara fel diameter på oringen,Vid montering av oringen skall den gå ut aningen över fördelarens diameter bara någon tiondel,Under normala betingelser kan det inte komma olja denna väg. Du har fritt fall ner till oljetråget under fördelaren. Möjligtsvis om du hade ett stort övertryck som skulle kunna skapa något. Men då hade andra p-boxar gått före.Vid montering av insug brukar man körnslå blocket i framkant ( även bakkant ) för att packningen inte skall krypa in vid åtdragning. Det finns risk för detta för de som lägger på silicon på korkpackningen och då kan det givetsvis läcka emellan insug och block i framkant som tidigare skrivits,.Hälsn Dan A
October 13, 201014 yr Author comment_98240 Hej!Nedrans nedrans nedrans Jag kollade o-ringen innan den sattes på plats så att den gick ut något över fördelaren - det gjorde den. Jag får helt enkelt krypa till korset och fixa en o-ring som är något lite större och se om det hjälper Jag återkommer när den aktionen är genomförd!MvhMartin
October 23, 201014 yr Author comment_98598 Hej!Ny o-ring (fel-pro från hansen) införskaffad och monterad - läcker fortfarande Hjälp vad är nästa steg i felsökningen?Mvh martin
October 23, 201014 yr comment_98599 Låter konstigt att olja skulle ta sig upp den vägen.Som Dan A ovan nämner så är det ju öppet under och inget oljetryck heller.Bara luft!Möjligtvis då om du har för högt övertryck.Du har väll fungerade PCV ventil monterad? Det måste man ha annars tar motorn skada och övertryck kan trycka ur olja från packboxar och dyligt.Har dock aldrig hört talas om att olja skulle ta sig upp via fördelaren.Den O-ring du nu satt dit är nog mer nyttig för att hindra vatten ta sig in i motorn.Jag skulle också titta närmare på kork tätningen som CMC 49 och Dan också nämnerDet läcker ofta här och den kan vara ytterst svårt att se oljespåret på gjutgodset.Tejpa dit papper eller liknande och kör en sväng för att se om det kommer från insuget.Skulle det läcka här så ska man inte montera korktätningar överhuvudtaget.Det bästa är att enbart lägga en tjock sträng med silikon hela vägen.Kork tätningen är totalt oduglig och läcker hur man än gör.Enbart silikon är en väl beprövad metod som används av de flesta byggare
October 23, 201014 yr Author comment_98603 Hej!Tack för det utförliga svaret!Jag passade på att byta pvc ventil idag när jag bytte o-ringen, utifall att. Jag får ta o göra rent imorron och sätta lite tejp o se om det ger ngt annat resultat Mvh martin
October 25, 201014 yr Author comment_98644 Hej!Ni hade rätt - efter att ha lagt tejp runt fördelaren och där insuget möter godset kan jag nog konstatera att jag har blivit lurad Oljan kommer *inte* från o-ringen, däremot precis bakom fördelaren. Naturligtvis från ett ställe som onekligen gör att det ser ut som att det kommer från fördelaren. Det blir till att köpa lite nya packningar och doningar för att göra om göra rätt!Stort tack för assistansen!MvhMartin
October 25, 201014 yr comment_98645 Skönt att hitta källan:!: Väldigt lätt hänt bli lurad...Har själv blivit lurad otaliga gånger av olika anledningar på Mussen! Det är knappt man behöver nya packningar.Ser bara insugspackningarna okej så gör silikonet resten av jobbet.Det är ju bara luft som går i kanalerna så det blir tätt. Bara 2st kanaler/topp där det går vatten som man kan stryka lite silikon runt.Är dom gamla byt rubbet
October 25, 201014 yr Author comment_98650 Hej!Satt och letade lite var man skulle lägga på silikonet.. Hittade en bild som verkade vettig (från http://www.coloradopantera.com/351cbuild-top.html) Om jag förstått det rätt har packningsklistret till uppgift att hålla packningen på plats - jag tolkar det som att klistret ska användas på block-sidan samt 'insidan' av packningen (från din tidigare bild/instruktion) - räcker det att man lägger silikon ovanpå packningen enligt din bild nedan? Hur mycket silikon bör läggas runt kanalerna där det går vatten? MvhM
December 11, 201014 yr Author comment_99686 Hej!Tänkte bara återrapportera att efter lite meck är nu ny insugspackning på plats (plus ny startmotor, ny sumppackning, ny oljepump och lite annat). Körde The right stuff på kortsidorna på insuget och grå rtv på resten + packningsklister. I och med det ruskigt mögiga vädret i södra sverige har det inte blivit några direkta tester - men en testfärd på e6 visade inga läckage så här långt.. Tack Per,Dan och Mats för assistansen!MvhMartin
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.