kenta2 October 2, 2010 Report Share October 2, 2010 Har en 289 som jag har bytt ventillyftare stöt stänger och vippor men tick ljudet är kvar . låter som de kommer från vänster sida av motorn .Ökar lite med varv talet med . Men när motorn är kall så tickar de inget bara när den blir varm . Någon som Har något tipps på vad de kan va? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ October 2, 2010 Report Share October 2, 2010 En läckande grenrörspackning kan ge den effekten. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 October 2, 2010 Report Share October 2, 2010 Hej.Jag har skrivit det förut, det är inte ovanligt medett tickljud från mekaniska bensinpumpar, jag harsjälv råkat ut för det Det blev många delar bytta innan jag hittade felet Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenta2 October 3, 2010 Author Report Share October 3, 2010 Såg nu att de var en spricka i vänstra gren röret kanske är de då men ska de låta lite metalliskt av de typ som ventil tick Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ October 3, 2010 Report Share October 3, 2010 Såg nu att de var en spricka i vänstra gren röret kanske är de då men ska de låta lite metalliskt av de typ som ventil tickDet blir oftast så att läckan vidgar sig när motorn blir varm, ljudet kan ofta bli förvillande likt ett mekaniskt tickande.Kommer du åt sprickan så gör rent och klabba på lite avgasrörstätning typ " gun gum" för att testa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
stjernberg October 3, 2010 Report Share October 3, 2010 Håller med om att det kan låta som ett mekaniskt ljud,har själv tagit mustangen på bärgare pga ett hål i headers MVH Stjernberg Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenta2 October 9, 2010 Author Report Share October 9, 2010 Hej igen !Nu Har jag tätat läckan på gren röret men ljudet är kvar. om de är bränsle pumpen så borde den ju låta direkt när motorn startar .ljudet kommer typ efter 2 min kanske är fler läckage på gren rören Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund October 9, 2010 Report Share October 9, 2010 Det kan ju även vara problem med oljetrycket som då kan medföra att en hydraul lyftare inte orkar jämna ut ventilspelet.Kan ju exempelvis vara en dålig oljepump.Eller fel viskositet på oljan....Ett enkelt test är ju att tillföra en eller två burkar STP olja bara för att testa om det blir någon skillnad på ljudet.Märker du någon skillnad så är det något galet med olja eller oljesystemet.Kan ju även vara igensatta oljekanalerNär jag byter olja på lite äldre misskötta motorer så använder jag nästan alltid Wynns System Oil Cleaner eller Omega 907Dessa löser upp koks och oljerester varvid oljetrycket kan komma tillbaka och tysta den tickande ventilenNu är det väll säker någon som kommer kommentera att det då finns risk för nya proppar i systemet men det vill jag påstå är fel.Det fungerar!Om jag vore dig nu så skulle jag först köra en sådan rengöring och byta oljan till en typ Castrol 20W-50 olja.Man ska ju byta nu innan man ställer av bilen så det är helt klar läge för detta! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius October 10, 2010 Report Share October 10, 2010 Sätt dit en mekanisk kam och du lär dig snart älska tickandet. Det har jag gjort.Skämt åsido, jag hade samma problem på min första Mustang, en 66:a C-kodjag köpte 1973. Det var soppapumpens arm som rörde sig i sidled och orsakade ljudet. Har du automat, kan det vara den som orsakar tickadet. Polarn har detta problemmed sin 351W med FMX. Låter som det kommer från motorn men som sagt FMXen.Mvh Bosse CMC 342 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.