Jump to content

Tickande ljud 289


kenta2

Recommended Posts

Har en 289 som jag har bytt ventillyftare stöt stänger och vippor men tick ljudet är kvar . låter som de kommer från vänster sida av motorn .Ökar lite med varv talet med . Men när motorn är kall så tickar de inget bara när den blir varm .

Någon som Har något tipps på vad de kan va?

Link to comment
Share on other sites

Såg nu att de var en spricka i vänstra gren röret kanske är de då men ska de låta lite metalliskt av de typ som ventil tick

Det blir oftast så att läckan vidgar sig när motorn blir varm, ljudet kan ofta bli förvillande likt ett mekaniskt tickande.

Kommer du åt sprickan så gör rent och klabba på lite avgasrörstätning typ " gun gum" för att testa.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen !

Nu Har jag tätat läckan på gren röret men ljudet är kvar. om de är bränsle pumpen så borde den ju låta direkt när motorn startar .

ljudet kommer typ efter 2 min kanske är fler läckage på gren rören

Link to comment
Share on other sites

Det kan ju även vara problem med oljetrycket som då kan medföra att en hydraul lyftare inte orkar jämna ut ventilspelet.

Kan ju exempelvis vara en dålig oljepump.

Eller fel viskositet på oljan....Ett enkelt test är ju att tillföra en eller två burkar STP olja bara för att testa om det blir någon skillnad på ljudet.

Märker du någon skillnad så är det något galet med olja eller oljesystemet.

Kan ju även vara igensatta oljekanaler

När jag byter olja på lite äldre misskötta motorer så använder jag nästan alltid Wynns System Oil Cleaner eller Omega 907

Dessa löser upp koks och oljerester varvid oljetrycket kan komma tillbaka och tysta den tickande ventilen

Nu är det väll säker någon som kommer kommentera att det då finns risk för nya proppar i systemet men det vill jag påstå är fel.

Det fungerar!

Om jag vore dig nu så skulle jag först köra en sådan rengöring och byta oljan till en typ Castrol 20W-50 olja.

Man ska ju byta nu innan man ställer av bilen så det är helt klar läge för detta!

Link to comment
Share on other sites

Sätt dit en mekanisk kam och du lär dig snart älska tickandet. Det har jag gjort.

Skämt åsido, jag hade samma problem på min första Mustang, en 66:a C-kod

jag köpte 1973. Det var soppapumpens arm som rörde sig i sidled och orsakade

ljudet. Har du automat, kan det vara den som orsakar tickadet. Polarn har detta problem

med sin 351W med FMX. Låter som det kommer från motorn men som sagt FMXen.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...