Jump to content

Vinterförvaring


Pelle Bäck

Recommended Posts

En billig uppsättning pallbockar från Clas Ohlson har funkat bra för mej :)

Vågar inte riskera att däcken "plattar" till sej över vintern vilket har hänt ett par gånger

...sen får man skaka runt i ett par månader innan det försvinner :(

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig fyllt i mer luft, inte mindre hellre :crazy: , ej pallat upp bilen, ej bytt till andra sulor o.s.v. Har 3-4 ggr per vintersäsong (varannan månad) backat ut mussen ut ur garaget och varmkört den under en ca. halvtimme och därefter (förmodligen i samma hjulspår :wtf: ) rullat in den igen och jag har aldrig, och då menar jag aldrig :-- , känt av några ståplattor, flintadäck, ojämnheter m.m. Tur? Bra däck? För mycket bira? :problem: Vi får la se till våren, tänker göra på samma sätt igen - hej det har funkat hittills :silent: . Det beror säkerligen på en hel del olika faktorer hur det blir - såsom temperatur (förvaringsplats), underlag (betong, plattor, grus, jord m.m), däck-kvalitet, däck-ålder, fälg?, lufttryck kontra rek. lufttryck o.s.v o.sv

/M

Link to comment
Share on other sites

Själv parkerar jag, släpper mej och sätter på kärringen...glömmer bort allt och dammar av till våren.. :lol:

Håller med dig:) Fast jag sätter på tvn istället lol.

Det där med flintadäck var nog länge sedan. Min Musse stod still från oktober till mitten av maj o inte vibrera det när ja körde direkt efteråt. Då menar jag motorvägsfart och med de fälgar o däck som syns på bilden. Flintadäck var väl mycket från förr när gummikvalite o avställning var låååånga perioder:)

Ha en go höst:)

Link to comment
Share on other sites

Då kollar jag efter max lufttryck på de nya däcken, inte nuvarande om de kommer fram i tid vill säga och pumpa upp inför vintern.

Absolut pumpa upp däcken över max tryck annars blir däcken deformerade.

För något år sedan hade jag en ny japansk bil där samtliga däck fick bytas ut eftersom dom hade plana ytor på däcken.

Fick veta av säljaren att tillverkaren missat ha förhöjt däcktryck.... Ett par 100-bilar hade drabbats! :shock:

Det är alltså standard även inom bilindustrin att öka lufttryck då man vet att det blir långa perioder då bilen bara står

Link to comment
Share on other sites

Då kollar jag efter max lufttryck på de nya däcken, inte nuvarande om de kommer fram i tid vill säga och pumpa upp inför vintern.

Absolut pumpa upp däcken över max tryck annars blir däcken deformerade.

För något år sedan hade jag en ny japansk bil där samtliga däck fick bytas ut eftersom dom hade plana ytor på däcken.

Fick veta av säljaren att tillverkaren missat ha förhöjt däcktryck.... Ett par 100-bilar hade drabbats! :shock:

Det är alltså standard även inom bilindustrin att öka lufttryck då man vet att det blir långa perioder då bilen bara står

Hej

Ja det är väl en självklarhet med förhöjt däcktryck numera. Ingår i utbildning för körkort att man har högre lufttryck jämfört med förr med avseende på bränsle ekonomin. Dock har man det även när man kör.

Så det är väl bra med högre däckstryck.

Fast jag har en allmän fråga var ska man så dra gränsen när det gäller att palla upp bilen, höja däcktryck eller omparkera den då o då!

En vecka, en månad två eller tre eller ett år?

Link to comment
Share on other sites

Absolut pumpa upp däcken över max tryck annars blir däcken deformerade.

För något år sedan hade jag en ny japansk bil där samtliga däck fick bytas ut eftersom dom hade plana ytor på däcken.

Fick veta av säljaren att tillverkaren missat ha förhöjt däcktryck.... Ett par 100-bilar hade drabbats! :shock:

Det är alltså standard även inom bilindustrin att öka lufttryck då man vet att det blir långa perioder då bilen bara står

Det om att bilindustrin ökar lufttrycket stämmer för jag har testkört en del nybyggda bilar innan de har skeppats till USA och väghållningen var helt annorlunda pga förhöjda trycket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...