Pelle Bäck October 6, 2010 Report October 6, 2010 Bör man sätta på orginaldäcken inför vinterförvaringen?? Har på nu 255-45-18 och 285-40-18.Pelle Bäck. Citera
RoTe October 6, 2010 Report October 6, 2010 Jag gör inte det, jag pumpar bara upp däcken till max tillåtet tryck som står på däcksidan. Sedan får den stå. Citera
Corvette October 7, 2010 Report October 7, 2010 jag sätter på originaldäcken samt fyller dem med ett extra kilo Citera
PP October 7, 2010 Report October 7, 2010 En billig uppsättning pallbockar från Clas Ohlson har funkat bra för mej Vågar inte riskera att däcken "plattar" till sej över vintern vilket har hänt ett par gånger...sen får man skaka runt i ett par månader innan det försvinner Citera
Gtttggg October 7, 2010 Report October 7, 2010 Ett annat alt till pallbockar, är att rulla bilen fram och tillbaka så slipper man *flintadäcken*. Citera
Corvette October 8, 2010 Report October 8, 2010 nej ett bonuskilo räcker, har inte haft äggdäck då jag gjort så på Corvetter eller Mussar Citera
Gtttggg October 8, 2010 Report October 8, 2010 Hur mycket lufttryck inför vintern pratar vi om här? På ett ungefär duger som svar. Citera
RoTe October 8, 2010 Report October 8, 2010 Hur mycket lufttryck inför vintern pratar vi om här? På ett ungefär duger som svar.GT500 hjulen får inte ha mer än 3bar. Det står på däcket! Citera
Micke Wendel October 8, 2010 Report October 8, 2010 Har aldrig fyllt i mer luft, inte mindre hellre , ej pallat upp bilen, ej bytt till andra sulor o.s.v. Har 3-4 ggr per vintersäsong (varannan månad) backat ut mussen ut ur garaget och varmkört den under en ca. halvtimme och därefter (förmodligen i samma hjulspår ) rullat in den igen och jag har aldrig, och då menar jag aldrig , känt av några ståplattor, flintadäck, ojämnheter m.m. Tur? Bra däck? För mycket bira? Vi får la se till våren, tänker göra på samma sätt igen - hej det har funkat hittills . Det beror säkerligen på en hel del olika faktorer hur det blir - såsom temperatur (förvaringsplats), underlag (betong, plattor, grus, jord m.m), däck-kvalitet, däck-ålder, fälg?, lufttryck kontra rek. lufttryck o.s.v o.sv/M Citera
2fast4you October 8, 2010 Report October 8, 2010 Själv parkerar jag, släpper mej och sätter på kärringen...glömmer bort allt och dammar av till våren.. Citera
Gtttggg October 10, 2010 Report October 10, 2010 Då kollar jag efter max lufttryck på de nya däcken, inte nuvarande om de kommer fram i tid vill säga och pumpa upp inför vintern. Citera
Ashley Helena Terese October 10, 2010 Report October 10, 2010 Själv parkerar jag, släpper mej och sätter på kärringen...glömmer bort allt och dammar av till våren.. Håller med dig:) Fast jag sätter på tvn istället lol.Det där med flintadäck var nog länge sedan. Min Musse stod still från oktober till mitten av maj o inte vibrera det när ja körde direkt efteråt. Då menar jag motorvägsfart och med de fälgar o däck som syns på bilden. Flintadäck var väl mycket från förr när gummikvalite o avställning var låååånga perioder:)Ha en go höst:) Citera
Jocce October 11, 2010 Report October 11, 2010 Jag sätter på vinterdäcken...Sen är det bara ut och köra! Fungerar hur bra som helst, samt att det är hur kul som helst om man stänger av antispinnen /Jocce Citera
Per Berglund October 11, 2010 Report October 11, 2010 Då kollar jag efter max lufttryck på de nya däcken, inte nuvarande om de kommer fram i tid vill säga och pumpa upp inför vintern.Absolut pumpa upp däcken över max tryck annars blir däcken deformerade.För något år sedan hade jag en ny japansk bil där samtliga däck fick bytas ut eftersom dom hade plana ytor på däcken.Fick veta av säljaren att tillverkaren missat ha förhöjt däcktryck.... Ett par 100-bilar hade drabbats! Det är alltså standard även inom bilindustrin att öka lufttryck då man vet att det blir långa perioder då bilen bara står Citera
Ashley Helena Terese October 11, 2010 Report October 11, 2010 Då kollar jag efter max lufttryck på de nya däcken, inte nuvarande om de kommer fram i tid vill säga och pumpa upp inför vintern.Absolut pumpa upp däcken över max tryck annars blir däcken deformerade.För något år sedan hade jag en ny japansk bil där samtliga däck fick bytas ut eftersom dom hade plana ytor på däcken.Fick veta av säljaren att tillverkaren missat ha förhöjt däcktryck.... Ett par 100-bilar hade drabbats! Det är alltså standard även inom bilindustrin att öka lufttryck då man vet att det blir långa perioder då bilen bara stårHejJa det är väl en självklarhet med förhöjt däcktryck numera. Ingår i utbildning för körkort att man har högre lufttryck jämfört med förr med avseende på bränsle ekonomin. Dock har man det även när man kör. Så det är väl bra med högre däckstryck. Fast jag har en allmän fråga var ska man så dra gränsen när det gäller att palla upp bilen, höja däcktryck eller omparkera den då o då!En vecka, en månad två eller tre eller ett år? Citera
Gtttggg October 11, 2010 Report October 11, 2010 Absolut pumpa upp däcken över max tryck annars blir däcken deformerade.För något år sedan hade jag en ny japansk bil där samtliga däck fick bytas ut eftersom dom hade plana ytor på däcken.Fick veta av säljaren att tillverkaren missat ha förhöjt däcktryck.... Ett par 100-bilar hade drabbats! Det är alltså standard även inom bilindustrin att öka lufttryck då man vet att det blir långa perioder då bilen bara stårDet om att bilindustrin ökar lufttrycket stämmer för jag har testkört en del nybyggda bilar innan de har skeppats till USA och väghållningen var helt annorlunda pga förhöjda trycket. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.