Jump to content

TPMS


CMC-49

Recommended Posts

Beroende på hur sverigekonverteringen är utförd, kan man behöva att koppla tillbaks en kabel vid SJB:n för att få bilen att gå in i programmeringsläget. Jag har ett par trådar hängande innanför luckan, för att snabbt kunna koppla ihop.

Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur sverigekonverteringen är utförd, kan man behöva att koppla tillbaks en kabel vid SJB:n för att få bilen att gå in i programmeringsläget. Jag har ett par trådar hängande innanför luckan, för att snabbt kunna koppla ihop.

Jag har den lagliga sverigekonverteringen och behövde inte koppla tillbaks nån kabel.

Link to comment
Share on other sites

Från vilket år började man med däcktrycks system ? precis köpt en GT CS 08.

Pelle Bäck :?:

Grattis till din GT/CS. :thumbup: Det blev lag på däcktryckssystem i USA på 2007 årsmodell och nyare så du har garanterat detta system. Om du funderar på byta fälgar, får du antingen flytta över sensorerna eller köpa nya. Ska du däremot köra bilen året runt, kan Grufman *stänga av* systemet pga hjulbyte till sommar/vinterdäck.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 15 mars 2016 at 11:51, monkeyman said:

Ingen som har koll på vilka parametrar i intrument klustret som ska ändras? Har verktyg för att ändra, men efter antal timmar google så verkar det omöjligt hitta vilka parametrar som ska ändras. 

tror ingen funderat på detta i usa eftersom det är olagligt att ta bort funktionen där.
Kan dock tillägga att det är omöjligt att göra omprogrammeringen i IDS systemet utan mycket specifika kunskaper om hur man skall gå till väga. Har du inte förhandsdata på jobbet så skulle jag säga att det i princip är omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fick ingen respons på detta i en annan tråd kanske funkar bättre här ?

 

Nu när vinterdäcken har kommit på så blev genast TMPSvarningen lite mer iriterande, så jag bestämde mig för att stänga av den. 
Jag har även en TMPSgivare i sommardäcken som börjar bli gammal och larmar var åttonde mil.

Det du behöver för att göra detta är:
1. en dator med windows (lämpligen en laptop med stöd för BT)
2. tex en sådan här OBD adapter https://www.runns.se/felkodslasare/felkodslasare-ford/felkodslasare-forscan-elm-327-bluetooth
3. Lämplig Programvara tex https://forscan.org/ (du behöver hämta extra licens gratis på forscan också)

Hur man startar programet och kopplar upp sig till bilen finns tydligt beskrivet på Forscans forum.

Du kommer i dagsläget bara att komma åt 2 moduler i programerinsläget IC. och GEM/SJB (planer på att implementera även PCM finns 
och då blir det ju änn mer interssant)
I felkod och serviceläge kommer man åt alla moduler så att man kan scanna och mäta alla olika PIDs, man kan även utföra serviceåtgärder 
tex. Lufta ABS och provköra fläcktar osv.

Börja med att läsa https://docs.google.com/document/d/1-8dKaS_Spu4Zw4hV_CrKC4tLoP9G8yejqegF1wxIqxY/edit så förstår du bättre 
hur programeringen går till.

OK hur gör man då?

Börja med att gå in i ass-build för GEM och ändra i 726-01-01

Det är lite krångligt att förklara.
men kolla 726-01-01 utan checksumma.(checksumma är de två allra sista siffrorna)
Den skall sluta på 81 eller 83 (har du en V6 är det troligen 02 som skall ändras till 00)
Nu ändrar du  81 till 80 eller 83 till 82
Du måste också ändra IC 720-01-01.
Bara gå in i ICmodulen och ändra 720-01-01 xxx7 xxxx xxxx till xxx3 xxxx xxxx

Det förekommer uppgifter att det räcker med att stänga av i IC och det är visserligen sant men då 
fortsätter GEM/SJB att felkoda (vad händer när felloggen blir full?)och det är också troligt att modulen aldrig går in i sovläge 
(undrar om detta kan vara en bidragande orsak till att vissa av våra bilar tenderar att ladda ur batteriet) 

mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag kodade bara bort det i intrumentklustret, kört så sedan 2016 och det verkar inte som det är några problem att göra bara det heller. Men kanske lika bra att göra det för GEM också, har haft problem med urladdat batteri någon gång, men det konstiga med det är att det bara händer ibland även fast bilen stått längre perioder och det inte hänt också.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett enkelt sätt att programmera dessa.

Sätt däcktrycks inställningen i programmeringsläge, Har du start knapp tryck på bromsen släpp, tryck startknapp utan att trycka på bromsen tryck sedan tre gånger till och från på varnings blinkersen.

nu ska det komma upp att sensorerna är i prog läge. den ber dig att aktivera vänster hjul.

Tag en penna tryck pennan i ventilen och släpp ut luft till tutan hörs, gå sedan vidare till höger fram och gör lika dant fortsätt till höge bak upprepa och till sist vänster bak. då bör du få ok i displayen

Efter detta kolla däcktrycket i alla däck.

Klart

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...