Jump to content

Elväme i framstolar


Recommended Posts

Min Mustang -72 (svensksåld) har uppvärmda framstolar. Kan detta vara orginal? Ser mycket välgjort ut. Något man kanske har monterat på Ford i sverige?

Var lägger man på denna värme? Har inga brytare vad jag kan hitta i instumentpanelen eller är dom kopplade med den uppvärmda bakrutan?

Link to comment
Share on other sites

Aj ja Det är nog en kabel som går in i stolen, tog för givet att det va värme. Det sitter en röd el kontakt på kabel änden. Klädseln skall jag byta så då lär det väl synas om det finns element. Jag undrade därför att jag nu håller på med instrumentbrädans elsystem och vill gärna få dit alla bytare som hör dit, jag har spacklat igen en del hål som jag antog har blivit dit borrade under tiden bilen har blivit använd och som nu gapade toma.

Vad styrde den elektriska spärren?

Link to comment
Share on other sites

Styrs av dörrkontakterna ! När dörren öppnas kan ryggstödet fällas utan att manuellt öppna spärren på ryggstödet.Styrs av en sollenoid i ryggstödet.

Automatic Seat back release ingår i ett utrustnings paket som heter "convenience group".

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Detta blev så intressant att jag grävde fram stolarna ikväll och det ser ut som om THOMAS har rätt. På förarstolen går sladden till ryggstödet när jag tittar efter och likadant på passagerarstolen men där finns också en manick under stolen. Här en bild av passagerarstolen

IMG_0487.JPG[/attachment:1uzr0b7b]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är ryggstödet upprivet och mycket riktigt fanns där en solenid, som ännu fungerade när jag satte spänning i den. Hur vanlig utrustning är detta?

IMG_0585.JPG[/attachment:35rc7rj7]

Detta borde ju innebära en ganska stor strömförbrukning med alla innerlampor och dessa solenoider om man har upp dörren ett tag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...