Jump to content

Låg profil däck eller klassiska musclecar däck?


ZanXoo

Recommended Posts

Tycker det beror på vad man ska använda bilen till. Har åkt på både 20 och 18 tum och åker man en del landsväg så är 18 tum betydligt skönare.
Provade ca 50 mil på motorväg med 20 tum och då vibrerar backspeglarna och eftersom jag åker mycket landsväg på somrarna så åkte 20 tummarna av och jag valde då 18 tummarna.
Men föredrar man utseende så kan jag nog hålla med att 20 tum ser bättre ut.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min bil hade 18" hjul original när jag köpte den och märkte ingen skillnad på komforten när jag bytte till 20" hjul. Vibrationer i backspeglarna på motorväg har jag inte varit med om. Om de vibrerar, skulle jag efterdra muttrarna som håller speglarna på plats.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå diskuterar komfort beroende på hjul storlek så undrar jag en sak.

Att ha ett par 20" tycker jag personligen är sjukt läckert. Fyller ut hjulhuset betydligt bättre och jag gillar ju inte dessa ballong däck med för mycket gummi.

Om man istället kör 19" fram och 20 bak?

Då borde ju problemet med dålig komfort, stötig, snårig osv minska rätt så mycket.

Säg då att man har ett par 19" fram med 255/40 profil och bredare 20" bak med typ 285/30. 

Då borde ju bilen uppföra sig bättre på vägen och bli betydligt snyggare.

Någon som har denna typ av kombo eller är det jag som tänker helt fel. :)

Link to comment
Share on other sites

Många verkar tro att 20" fälgar fyller ut hjulhusen bättre men det är ytterdiametern på däcket som avgör den saken, Sällan någon går upp i diameter vid byte till större fälgdiameter. Man vill undvika att ändra ytterdiametern som även påverkar utväxling och hastighetsmätare. 

Däremot har många som köpt finhjul även sänkt bilen vilket påverkar frigången och luftspalten ovankant mot skärmen. Tittar man noga ser man att frigången frammåt bakåt på hjulhusen är oförändrad.

Komfortmässigt skulle jag gissa att framhjulens profilhöjd och möjlighet att ta upp ojämnheter har större betydelse än bakhjulen. Framhjulen är det som tar smällen först.

:-)

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...