Jump to content

Låg profil däck eller klassiska musclecar däck?


ZanXoo

Recommended Posts

Hej vad tycker ni

ska man köra på Lågprofilare eller riktigt tjocka däck?

och vart får man tag i riktigt tjocka däck och är det lagligt att köra med dom på vanlig väg?

själv så tycker jag lågprofildäck på musse ser helt fel ut.. stor biffig bil på hästvagnshjul....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med att det nog borde vara muskelbils däck.

I en annan tråd här var det ju enighet kring att Mustang 2005-2009 är en muskelbil och inte en sportbil. Man retar väl upp en del här, men visst kan det kännas lite konstigt att så många sätter på slimmade 19" eller 20" på dessa årsmodeller isåfall, det framhäver ju inte muskelbilskänslan tycker jag. Sänkning brukar väl också göras i samband med stora fälgar, vad det verkar.

Kan se att man tycker det är snyggare med stora fälgar på bilar, men om man nu ska ha en muskelbil är det detta den ska ha? eller vill man ha flera saker från olika "världar" ?

Kan iallafall tycka att det är tur att smaken är som baken, tråkigt om alla såg lika ut, så :thumbup: för alla som vill bygga/ändra precis efter önskemål.

Det jag själv är osäker på när man gör så är väl om man försämrar den dag man vill sälja, och bilen är så personifierad att få andra kommer uppskatta detta.. :problem:

Sorry, åter till topic. Vet inte var man kan få tag i riktig höga profiler, brukar väl oftast vara Drag-däck då, men dessa får man väl inte köra på gatan med.. ?

Hoppas någon kan hjälpa dig där.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej vad tycker ni

ska man köra på Lågprofilare eller riktigt tjocka däck?

och vart får man tag i riktigt tjocka däck och är det lagligt att köra med dom på vanlig väg?

själv så tycker jag lågprofildäck på musse ser helt fel ut.. stor biffig bil på hästvagnshjul....

Ballonger på en Muskelbil :thumbup:

Gick upp en storlek på mina bakdäck, 255/50x17 och det såg redan bättre ut

01072009699.jpg

Dock ska det bli 275/55x17 till nästa uppsättning, och med frontläppen i svart plast och kanske svarta fälgar så får jag till Muskelutseendet än mer :D

Med en SCT så kan man ändra rullomkretsen så att mätarna visar rätt.

Link to comment
Share on other sites

05:an är ju retro, varför kan inte däckdimensionen vara retro också?

Blir ju dessutom dyrare med stora fälgar:

-Stora fälgar

-Lågprofildäck

-Dyrt att montera

Sen för att det inte ska se löjligt ut när man har +20"

-Stora bromsar + lackade ok

-Sänknings sats

-Panhardbar

+Massa annat lull lull

Istället kan man sätta pengar under huven (kompressor) och köpa Rediga däck så har man prestanda. I för sig är det prestanda framåt, men det är ju trots allt en American MuscleCar :--

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

05:an är ju retro, varför kan inte däckdimensionen vara retro också?

Blir ju dessutom dyrare med stora fälgar:

-Stora fälgar

-Lågprofildäck

-Dyrt att montera

Sen för att det inte ska se löjligt ut när man har +20"

-Stora bromsar + lackade ok

-Sänknings sats

-Panhardbar

+Massa annat lull lull

Istället kan man sätta pengar under huven (kompressor) och köpa Rediga däck så har man prestanda. I för sig är det prestanda framåt, men det är ju trots allt en American MuscleCar :--

länsman har förkärlek att stoppa Mussar av någon anledning

och ser de att det sitter en kompressor under huven, vilket är olagligt på 4,6, så kan titeln åka på bilen vilket inte blir kul

då är det bättre med 20" och sänkning med lull lull :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jag såg Länsman följa efter Mustang 2005+ en gång och hörde efteråt att de kollade om bilen var stulen vilket den inte var. ;)

Jag hade också skippat stressfläkten.

Så här såg det ut när vi i region Skåne skulle till Power Meet i Emmaboda i år.

Alltid "kul" när våra myndigheter visar sitt motor intresse.

Mvh Lope

(foto: Tomas Esbjörnsson)

Link to comment
Share on other sites

He, he.. kul att höra gummidebatten.

Är själv något splittrad i frågan. Ser gärna mer bulliga däck på en bullig retrobil, men vill å andra sidan inte få försämrade egenskaper. Kör med originaldäck o fälg just nu, men det är mest för att jag är en originalfreak. Kommer ev att sänka bilen en aning. Annars gillar jag stuket på en muskelbil (...för det är väl det som de är enligt debatten i en annan tråd...) när den ser ut som en kil med större hjul bak och mindre fram.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg Länsman följa efter Mustang 2005+ en gång och hörde efteråt att de kollade om bilen var stulen vilket den inte var. ;)

Jag hade också skippat stressfläkten.

Så här såg det ut när vi i region Skåne skulle till Power Meet i Emmaboda i år.

Alltid "kul" när våra myndigheter visar sitt motor intresse.

Mvh Lope

(foto: Tomas Esbjörnsson)

Då var det inte frågan om fortkörning eller det var rutinkoll? ;) Jag fick komplimanger för bilen när jag blev stoppad senast vid rutinkontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg Länsman följa efter Mustang 2005+ en gång och hörde efteråt att de kollade om bilen var stulen vilket den inte var. ;)

Jag hade också skippat stressfläkten.

Så här såg det ut när vi i region Skåne skulle till Power Meet i Emmaboda i år.

Alltid "kul" när våra myndigheter visar sitt motor intresse.

Mvh Lope

(foto: Tomas Esbjörnsson)

Då var det inte frågan om fortkörning eller det var rutinkoll? ;) Jag fick komplimanger för bilen när jag blev stoppad senast vid rutinkontroll.

Han var nog mest nyfiken och ville kolla på bilarna, men ett par föreläggande blev det.

(synpunkter på nummerplåt & "konstiga" skattekvitto)

oerhörda brott som du märker.

Link to comment
Share on other sites

själv kör jag med 20 tum foose nitrous pga jag tycker fälgen är snygg den vill jag ju se mer av än däck på min bil ,vill jag se mycke däck hade jag satt på 15tum och riktigt tjocka däck beror ju på tycke och smak :wtf:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Det där är ett ständigt dilemma, man skulle behöva minst två Mustanger :-)  Jag är nybliven Mustangist sedan November 15 och har länge suktat efter just 05-09 som jag tycker är en gyllene kombo av lite modern teknik och gammal klassisk stil. Lade själv många veckors ältande och otaliga timmar framför datorn och funderingar och botaniserande i däckdatablad innan jag bestämde mig.

För mig var uppgraderingen till 14" skivor fram och feta brembo fyrkolvs-ok ett måste vilket begränsar fälgutbudet radikalt. Var länge inne på traditionellt Bullit stuk med djup fälgkant som jag verkligen gillar, men det visade sig omöjligt. Det finns visserligen modernare snarlika varianter som rymmer oken men dom är inte lika snygga. Likaså ville jag ha lite mer gummi  än den där lila remsan det blir på 20" samtidigt som jag ville ha känslan och kontrollen som lågprofilarna ger. Jag hade innan köpet gjort misstaget att prova en väghållningsmässigt sänkt och fullkitad bil, buskul, var bara förnamnet :-)

19" blev min gyllene kompromiss och en dag insåg jag att de sänkning och väghållnings moddar jag höll på med borde kanske ha fälgar som styrker prestanda attityden istället. Trots klassisk look, våga göra tvärt om, så det blev en kovändning och valet föll på lite rejsigare stuk. Svarta AMR 19" 8,5 fram och 10" bak. GoodYear Eagle F1 255/40 och 275/35.  Det sitter FR spjällhus, FR bullerburkar, CAI + tuner och en GT500 bakaxel och väghållningsmässigt har jag uppgraderat med Ford Racing krängningshämmare, ställbara FR dämparna runt om, främre och bakre undre bärarmar. Fräderbensstag och det undre tvärstaget. Ställde in allt efter std specen. Har hunnit köra 30 mil nu efter moddarna och jag är supernöjd med både look och känsla, det är så här dom borde levererats och nu skäms den inte för sig när vägen svänger. Körmässigt är den som en korsning mellan en Mustang och en Lipzanare, Stark och snabb men ändå väldresserad och går precis dit du vill. Och på nåt märkligt vis tycker jag den klassiska looken passar riktigt bra i dom badass-svarta fälgarna.

Vad tycker ni?

Mustan GT-6-3.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...