Jump to content

Kick-down stag.


Recommended Posts

Nu när jag bytte motor så passade inte Kick-down staget som jag hade till Holleyn nåt bra. Så jag tänkte att jag "anpassar" staget till den nya Edelbrock förgasaren. Men nu är det inte så snyggt längre...och passar gör det inte än heller...:? Vinklarna mm. var helt annorlunda.

Säljs det nya stag till FMX lådor som jag kan slippa modifiera? Någon som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem.

En Holley 600 på Edelbrock insug och FMX låda där staget inte passar alls. Slaglängden på gasreglaget kontra kickdown stämmer inte. Finns det färdiga stag för detta någonstans ?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

På 1967 och upp så är det oftast en vajer som är kopplad i

en förlängning på gasreglaget, direkt innanför torped-

väggen i motorummet. :shock:

På regaget till gaspedalen är det en förlängning nedåt

där vajern är kopplad till lådans kick down axel. :wink:

Svårt att förklara utan bild men hoppas att detta svar

är till någon hjälp. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var jag! :D Eller rättare sagt han som tar hem från Hansen åt mig. För en stund sedan fick jag beskedet att det inte gick. Det finns inte och de har inte hört talas om Lokar... :?

Men det måste finnas nånstans. I värsta fall kan vi väl göra en gemensam aktion och beställa från JEGS?

Link to comment
Share on other sites

Det är inte helt lätt att få till men försöka duger.

Man får antagligen ha någon sorts glidarm eller led som gör att gasstaget kan gå en längre väg än vad kickdownstaget gör. Att göra något mer avancerat vid växellådan vill jag undvika ett tag till. Hos mig är där väldigt trångt runt kickdownarmen .... Headers ....

Jag fick på Hansen tips om en person som skulle vara duktig på sånt här i Stockholm. Han var en typisk "gör det själv" och hade egentligen inget annat tips än... gör något själv. Använd cykelvajrar tillplattade rör svets mm. :lol:

Som det är nu har jag någon sorts rör som är tillplattat med en 4 cm slits där staget skall fästas i gasarmen på förgasaren. Skall försöka ordna någon sorts plastbussning som glider däri så kanske.... :arrow:

Får jag till något så blir det fotograferat och presenterat här, till glädje och välsignelse för någon annan.... kanske :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Lite återkoppling så att ni får se hur det löste sig för mig.

Jag hade inte tid eller möjlighet att göra en själv så jag köpte en mycket dyr rostfri Lokar Kick-down wire + Lokar fäste (SRK-4000) från JEG'S. :?

Den passade i alla fall perfekt, var lätt att skruva dit och justera in. Snyggt blev det också. :D

Totalkostnad ca: 1400.-

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut och värt pengarna!

Hur länge fick du vänta på vajern?

Jag har beställt 2ggr på JEGS och ett annat ställe men den var restat båda gångerna. :(

FMX låda här med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...