Jump to content

Speedodrive till T5?


Recommended Posts

Hej,

viss info man springer på tyder på att modernare T5:or har elektrisk hastighetssignal. Samtidigt verkar det som om själva drivningen inne i lådan fortfarande är mekanisk och att omvandlingen sker i givaren. Jag har läst att man bara kan dra ur den elektriska och stoppa i en mekanisk.

Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Någon som vet vid vilket år som man bytte sätt att kommunicera med hastighetsmätaren?

mvh, Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ska du köra sprut (tjuvkikade lite på din länk ;) ) så finns det en givare där du kan ansluta vajern till orginalmätaren, och samtidigt ta ut den elektriska signalen som styrboxen vill ha. Det är nämligen datorn som vill ha denna signal, inte bara moderna elekroniska hastighetsmätare.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vad för sprut ni pratar om men alla mustanger mellan 86 och 95 som har insprutning har hastighetsmätaren inget att göra med sprutet...

Såhär står det på diyautotune.com

The gauges and air bags on these cars don't connect to the ECU, so you won't need to worry about them. The tachometer is driven off the TFI module, so control the TFI module and the tach will follow along. The other gauges connect to their own sending units.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar inte om hastighetsmätaren (även om det var min ursprungliga fråga) utan att styrningen till insprutningen tydligen vill veta om bilen står still eller rör sig för att reglera tomgången på rätt sätt. Därav att man behöver både en elektrisk signal till insprutningen och en mekanisk (vajer) till den gamla hastighetsmätaren.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

A9L-boxarna (88california - 93) vill ha hastighetsgivaren (VSS) till några få funktioner. En hel del parametrar har som villkor tex över eller under viss hastighet händer vissa saker. Tex bränslereglering vid motorbroms över eller under 20mph osv. 93 Cobra har den funktionen att den stryper allt bränsle vid motorbroms över viss hastighet eller varvtal, har detta aktivt på min 5.0 för att slippa bluddret när man släpper av.

Bör ju finnas info om detta nånstans.

Funkar det köra utan så går det nog :)

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

På den här sidan http://www.midnightdsigns.com/Mustang/Engine.htm så läste jag detta:

"Speedometer Cable Modification: In order for the EEC to sense a deceleration condition, it has to be connected to the transmission. Pins 3 and 6 of the EEC are connected to the VSS, or Vehicle Speed Sensor. This sensor is mounted to the transmission end of the speedo cable."

Det bekräftar det du skriver John.

Läste dock detta på en annan sida vilket fick mig att fundera:

"Ensure to hook up the Vehicle Speed Sensor on the transmission for better idle characteristics."

//Mats

Link to comment
Share on other sites

"Ensure to hook up the Vehicle Speed Sensor on the transmission for better idle characteristics."

Inte så att den skribenten blandat ihop VSS och de övriga härvorna till exempelvis en AOD? Då kan jag tänka mig att tomgången blir knas när inte datorn vet om det är neutral, park eller driv som gäller...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...