Jump to content

Edelbrock power package top engine kits, 367 HP


stickan ht-68

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av Edelbrocks (2091 i Summit katalogen) Top Engine Kit. Toppar ,kam, insug mm.ska ge ca 367 HP.

Samt en Holy fögasare Street Avenger,670cfm.

Och Keith Black kolvar, Flat,4,030 in.Bore,5/64 in,5/64in.,3/16in.

Kärra min är en-68 med en 302:a, borrad 0,30. C4:a, 9" bakaxel

Tacksam för alla tips.

Mvh, stickan

Link to comment
Share on other sites

Hmm, 367 'ärliga' genom bolt-on på en 302, är aningen optimistiskt med Edelbrockgrejer, men om allt matchar kan man väl nå dit.

Om det skulle vara en väl avvägd rullkam och en bra 5.0 H.O -motor som bas, så, kanske. :?:

Å andra sidan är paketet säkert bra. Istället för att renovera originaltopparna, köpa ny kam och nytt insug separat, är detta ett prisvärt och funkande alternativ.

Kostar ju inte så mycket $$$, jämfört med vad en renovering och portning kostar.

Link to comment
Share on other sites

Som "TomasFB" skriver - att bulta på 367hk rakt av är ju under vissa förutsättningar....

Som exempel bultade jag själv på ett Trickflow-kitt med toppar, kam och insug samt allt annat som rekommenderades som "minimum" och jag fick känslan att det gav något mer än de 350hk som var utlovade på en i övrigt standard 5.0HO - snarare närmare 400. Så där kan man inte klaga.

För kunds räkning står här nu vad du beskriver, ett Edelbrock Top-end kit 367hk för 289/302. Skulle hamnat på en 289a men den visade sig vara lite gisten så en 5.0 hämtades på skroten med låga mil. Visade sig vara en 85-86HO motor med flata kolvar så den får nya dito med notch för ventilerna. Motorn var en "rulle" så vi byter Performer Rpm kammen till för att börja med en Ford Racing F303.

Rullkamskonvertering ger dig lite mer att välja på och rätt mycket annan bredd och karaktär på motorn... Smaksak men vid en nybyggnad hade jag valt rullen.

Vidare blir det rullvippor, pinnat och gördlat i botten även om det kanske inte är ett måste - hur som så stadgar det upp lite. Oljepump med lite mer volym. Vevaxel får sig en översyn, rakas från gjutaskägg och fasade oljekanaler som vanligt. Stakarna får sig en översyn och nya lite fetare överfallsbultar. Allt balanseras "in house" till race-iso eller bättre.

På toppen provar vi med befintlig Holley Street Avanger 570 och kör tills den bottnar - en 650 på en liten 302a känns för mig overkill såvida man inte ska varva 8000. Med standard Ford hyrdaulrullelyftare varvar jag gärna inte mer än 6500rpm.

Vi får se vad detta ger...

Edelbrock-kittet känns iallafall helt ok i förhållande till vad det kostar med dagens dollarkurs. Så vill du skaffa nåt och bara bulta på o köra så funkar det, du borde kunna hämta hem iallafall 90% av den angivna effekten om bottendelen är frisk. :thumbup:

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

det är Summit själv som har rekommenderat kitet + förgasaren och kolvarna så det bör väl vara väl avstämt med varandra. Vevaxeln mm är uppmätt och värderna var perfekta.Vidare så har jag long hedders med ett 2½" Flowmaster med H rör.

Är inte så hemma på den här "sidan" själv men C4:an bör väl palla för hela kitet. Kanske ett kraftfullare lamellpaket och ett shift pack. Tacksam för mera tips innan man slår till och beställer.Det jag vill ha är en snabb rödljusbil.

Mvh stickan.

Link to comment
Share on other sites

Även om det nu inte skulle bli några 367 hp så kommer karaktären på motorn att ändras till något mycket roligare.

Jag byggde en budget 302:a med toppar från en 289:a med 351:ans ventiler och en omsorgsfull portning. 10,5-1 i komp och en snäll Compcams hydraulkam. Ett edelbrock insug och en holley 600. Grenrör från hipo-motorn och ett system med x-pipa. Budgeten hamnade på 10'.

Men, vilken skillnad mot original :-- nu händer det något när man trampar på gasen!

0-100 går på 6,6 sekunder trots avsaknad av diffbroms, 3.0-1 i utväxling, original FMX-automat och hjulspinn vid start.

2010-07-27 08:23

0-100 km/h: 6,6 s

0-10 km/h: 0,3 s

0-20 km/h: 0,7 s

0-30 km/h: 1,2 s

0-40 km/h: 1,4 s

0-50 km/h: 1,7 s

0-60 km/h: 1,9 s

0-70 km/h: 2,2 s

0-80 km/h: 3,9 s

0-90 km/h: 5,0 s

0-100 km/h: 6,6 s

0-110 km/h: 7,8 s

0-120 km/h: 9,3 s

Link to comment
Share on other sites

Även om det nu inte skulle bli några 367 hp så kommer karaktären på motorn att ändras till något mycket roligare.

Jag byggde en budget 302:a med toppar från en 289:a med 351:ans ventiler och en omsorgsfull portning. 10,5-1 i komp och en snäll Compcams hydraulkam. Ett edelbrock insug och en holley 600. Grenrör från hipo-motorn och ett system med x-pipa. Budgeten hamnade på 10'.

Men, vilken skillnad mot original :-- nu händer det något när man trampar på gasen!

0-100 går på 6,6 sekunder trots avsaknad av diffbroms, 3.0-1 i utväxling, original FMX-automat och hjulspinn vid start.

2010-07-27 08:23

0-100 km/h: 6,6 s

0-10 km/h: 0,3 s

0-20 km/h: 0,7 s

0-30 km/h: 1,2 s

0-40 km/h: 1,4 s

0-50 km/h: 1,7 s

0-60 km/h: 1,9 s

0-70 km/h: 2,2 s

0-80 km/h: 3,9 s

0-90 km/h: 5,0 s

0-100 km/h: 6,6 s

0-110 km/h: 7,8 s

0-120 km/h: 9,3 s

Janne, vad tror du om C4:an, behöver man göra någonting åt den eller håller den som den är, ska lämna in den också på översyn för jag har lite läckor vid o-ringar mm, sen så slirar den mellan 2:an och 3:an och då är det väl lika bra att göra en grundligare översyn med tanke på att det blir lite mer pulver i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Janne, vad tror du om C4:an, behöver man göra någonting åt den eller håller den som den är, ska lämna in den också på översyn för jag har lite läckor vid o-ringar mm, sen så slirar den mellan 2:an och 3:an och då är det väl lika bra att göra en grundligare översyn med tanke på att det blir lite mer pulver i motorn.

Där är jag inte så insatt att jag vågar rekommendera någonting.

Per Berglund här på forumet har riktigt bra koll på automatlådor.

Sök lite bland gamla trådar så tror jag du hittar mycket läsvärda inlägg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...