stickan ht-68 December 17, 2010 Report December 17, 2010 Någon som har erfarenhet av Edelbrocks (2091 i Summit katalogen) Top Engine Kit. Toppar ,kam, insug mm.ska ge ca 367 HP. Samt en Holy fögasare Street Avenger,670cfm.Och Keith Black kolvar, Flat,4,030 in.Bore,5/64 in,5/64in.,3/16in.Kärra min är en-68 med en 302:a, borrad 0,30. C4:a, 9" bakaxel Tacksam för alla tips.Mvh, stickan Citera
ThomasFB December 18, 2010 Report December 18, 2010 Hmm, 367 'ärliga' genom bolt-on på en 302, är aningen optimistiskt med Edelbrockgrejer, men om allt matchar kan man väl nå dit.Om det skulle vara en väl avvägd rullkam och en bra 5.0 H.O -motor som bas, så, kanske. Å andra sidan är paketet säkert bra. Istället för att renovera originaltopparna, köpa ny kam och nytt insug separat, är detta ett prisvärt och funkande alternativ.Kostar ju inte så mycket $$$, jämfört med vad en renovering och portning kostar. Citera
1096 December 18, 2010 Report December 18, 2010 Som "TomasFB" skriver - att bulta på 367hk rakt av är ju under vissa förutsättningar.... Som exempel bultade jag själv på ett Trickflow-kitt med toppar, kam och insug samt allt annat som rekommenderades som "minimum" och jag fick känslan att det gav något mer än de 350hk som var utlovade på en i övrigt standard 5.0HO - snarare närmare 400. Så där kan man inte klaga. För kunds räkning står här nu vad du beskriver, ett Edelbrock Top-end kit 367hk för 289/302. Skulle hamnat på en 289a men den visade sig vara lite gisten så en 5.0 hämtades på skroten med låga mil. Visade sig vara en 85-86HO motor med flata kolvar så den får nya dito med notch för ventilerna. Motorn var en "rulle" så vi byter Performer Rpm kammen till för att börja med en Ford Racing F303. Rullkamskonvertering ger dig lite mer att välja på och rätt mycket annan bredd och karaktär på motorn... Smaksak men vid en nybyggnad hade jag valt rullen. Vidare blir det rullvippor, pinnat och gördlat i botten även om det kanske inte är ett måste - hur som så stadgar det upp lite. Oljepump med lite mer volym. Vevaxel får sig en översyn, rakas från gjutaskägg och fasade oljekanaler som vanligt. Stakarna får sig en översyn och nya lite fetare överfallsbultar. Allt balanseras "in house" till race-iso eller bättre.På toppen provar vi med befintlig Holley Street Avanger 570 och kör tills den bottnar - en 650 på en liten 302a känns för mig overkill såvida man inte ska varva 8000. Med standard Ford hyrdaulrullelyftare varvar jag gärna inte mer än 6500rpm.Vi får se vad detta ger... Edelbrock-kittet känns iallafall helt ok i förhållande till vad det kostar med dagens dollarkurs. Så vill du skaffa nåt och bara bulta på o köra så funkar det, du borde kunna hämta hem iallafall 90% av den angivna effekten om bottendelen är frisk. Mvh, Citera
stickan ht-68 December 18, 2010 Author Report December 18, 2010 det är Summit själv som har rekommenderat kitet + förgasaren och kolvarna så det bör väl vara väl avstämt med varandra. Vevaxeln mm är uppmätt och värderna var perfekta.Vidare så har jag long hedders med ett 2½" Flowmaster med H rör.Är inte så hemma på den här "sidan" själv men C4:an bör väl palla för hela kitet. Kanske ett kraftfullare lamellpaket och ett shift pack. Tacksam för mera tips innan man slår till och beställer.Det jag vill ha är en snabb rödljusbil.Mvh stickan. Citera
1096 December 18, 2010 Report December 18, 2010 Då blir det säkert bra - köp Tänk på att 367 var väl på en 302a va? Men en 289a känns ju bra pigg tack vare det korta slaget ändå... Citera
xstang December 19, 2010 Report December 19, 2010 Tänk på sen att uppdatera forumet med foton från motorbygget... Citera
mhdin December 19, 2010 Report December 19, 2010 Tänk på sen att uppdatera forumet med foton från motorbygget... Alltid trevligt. Citera
stickan ht-68 December 19, 2010 Author Report December 19, 2010 Tänk på sen att uppdatera forumet med foton från motorbygget... Återkommer senare med bilder.stickan Citera
JanneJ December 19, 2010 Report December 19, 2010 Även om det nu inte skulle bli några 367 hp så kommer karaktären på motorn att ändras till något mycket roligare.Jag byggde en budget 302:a med toppar från en 289:a med 351:ans ventiler och en omsorgsfull portning. 10,5-1 i komp och en snäll Compcams hydraulkam. Ett edelbrock insug och en holley 600. Grenrör från hipo-motorn och ett system med x-pipa. Budgeten hamnade på 10'.Men, vilken skillnad mot original nu händer det något när man trampar på gasen! 0-100 går på 6,6 sekunder trots avsaknad av diffbroms, 3.0-1 i utväxling, original FMX-automat och hjulspinn vid start.2010-07-27 08:230-100 km/h: 6,6 s0-10 km/h: 0,3 s0-20 km/h: 0,7 s0-30 km/h: 1,2 s0-40 km/h: 1,4 s0-50 km/h: 1,7 s0-60 km/h: 1,9 s0-70 km/h: 2,2 s0-80 km/h: 3,9 s0-90 km/h: 5,0 s0-100 km/h: 6,6 s0-110 km/h: 7,8 s0-120 km/h: 9,3 s Citera
stickan ht-68 December 19, 2010 Author Report December 19, 2010 Även om det nu inte skulle bli några 367 hp så kommer karaktären på motorn att ändras till något mycket roligare.Jag byggde en budget 302:a med toppar från en 289:a med 351:ans ventiler och en omsorgsfull portning. 10,5-1 i komp och en snäll Compcams hydraulkam. Ett edelbrock insug och en holley 600. Grenrör från hipo-motorn och ett system med x-pipa. Budgeten hamnade på 10'.Men, vilken skillnad mot original nu händer det något när man trampar på gasen! 0-100 går på 6,6 sekunder trots avsaknad av diffbroms, 3.0-1 i utväxling, original FMX-automat och hjulspinn vid start.2010-07-27 08:230-100 km/h: 6,6 s0-10 km/h: 0,3 s0-20 km/h: 0,7 s0-30 km/h: 1,2 s0-40 km/h: 1,4 s0-50 km/h: 1,7 s0-60 km/h: 1,9 s0-70 km/h: 2,2 s0-80 km/h: 3,9 s0-90 km/h: 5,0 s0-100 km/h: 6,6 s0-110 km/h: 7,8 s0-120 km/h: 9,3 sJanne, vad tror du om C4:an, behöver man göra någonting åt den eller håller den som den är, ska lämna in den också på översyn för jag har lite läckor vid o-ringar mm, sen så slirar den mellan 2:an och 3:an och då är det väl lika bra att göra en grundligare översyn med tanke på att det blir lite mer pulver i motorn. Citera
JanneJ December 19, 2010 Report December 19, 2010 Janne, vad tror du om C4:an, behöver man göra någonting åt den eller håller den som den är, ska lämna in den också på översyn för jag har lite läckor vid o-ringar mm, sen så slirar den mellan 2:an och 3:an och då är det väl lika bra att göra en grundligare översyn med tanke på att det blir lite mer pulver i motorn.Där är jag inte så insatt att jag vågar rekommendera någonting. Per Berglund här på forumet har riktigt bra koll på automatlådor. Sök lite bland gamla trådar så tror jag du hittar mycket läsvärda inlägg. Citera
stickan ht-68 February 15, 2011 Author Report February 15, 2011 då har jag fått delarna från USA och ihosättningen har börjat.Hm, skulle ha blivit mer bilder men mina datakunskaper verkar inte vara tillräckliga. Försöker igen. Citera
Jonasm February 16, 2011 Report February 16, 2011 Se där. Tala gärna om hur de går och funkar Funderar själv på att köpa samma kit Tittade på de idag näppeligen. http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/power_package/tek_ford.shtml Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.