Jump to content

Recommended Posts

Var till bilprovning med mussen. Ena blinkersen bak fungerade inte. Byt lampan så behöver du inte komma igen.

Men problemen var större än lampan. Någon jlva mikkel pelle har varit framme och gjort någon konvertering och satt i målade lampor i backlamporna.

Okey i sig men så jävla taffligt gjort att det är en tidsfråga innan det slutar att fungera eller värre. Bilen brinner upp.

En kabel är dragen under plast listen i dörr insteget.

Hur för jag bort den utan att bryta sönder något. Och vart kan kabeln tänkas gå. Verkar som om att han hämtat +12v från blinkrelä eller kabel till främre blinkers.

Har någon några ideer.

Chrille

Har du inte svart bälte i bil-el bör du lämna in bilen för en elsanering på t.ex. Grufman bil i Järfälla. Det är bara en tidsfråga innan du bränner databoxen, om det nu inte redan är gjort.

Det är konstigt att inte fler Mustangköpare vet att det är livsfarligt att köpa en felkonverterad bil! Kollar man inte upp något om bilarna alls?

Listen sitter med clips, så den får man bort med ett bestämt ryck uppåt (kan sitta som f*n)

Kabeln går med största sannorlikhet fram till främre blinkers alternativt skarvat vidare från sidoblinkers.

Så ska det INTE se ut! Det är en konvertering utförd av någon som inte har kunskap om elsystem i moderna bilar.

Jag har fått göra om flera bilar och har sett alla möjliga mer eller mindre kreativa lösningar på hur man inte ska göra :roll:

Enda raka lösningen är som Robert säger att först återställa elsystemet till orginal och kontrollera att alla funktioner fungerar då. Sedan gör man konverteringen som det ska vara, det vill säga enligt instruktionerna som följer med vid köp av e-märkta baljus från t.ex Grufman. Har för mig att någon här på forumet har instruktionerna, kommer dock inte ihåg vem.

Angående lamporna så dels finns det oranga lampor att köpa, men jag vet att exlusive cars iaf. förut målade vanliga vita lampor själva dels pga. att det var lättare plus att det blev bättre orange sken på dom

Har du inte tummen mitt i handen samt lite tålamod så tror jag du klarar av att göra om det själv utan större problem :D

Om du ska göra det själv så tänk på att använda skarvar med smältande insida där kablarna kan bli fuktiga, annars kan det bli strul i framtiden med "ärgade" kablar.

Lycka till :thumbup:

Tack för snabbt svar. :D

Anser mig ha svart bälte i bil el. Men vitt i att plocka den plastlister, brukar sluta med trasiga plastdetaljer.

Dom gula lamporna på sidan av framskärm. Är dom i original utförande blinkers eller positionsljus?

Om dom är blinkers har vi förmodligen hittat felet. För dom fungerar inte heller. :problem:

Har för mig att på gamla jänkare satt det en diod-array för att skötta blinkers och bromsljus. Sköts det av en databox på nyare bilar som Mussen.

Chrille

Drog en riktig ful koppling inför bes som jag plockade bort direkt efteråt. Skickade styrboxen till mustang performance han kopplade om den så det var bara att montera in boxen behövde inte dra en enda kabel. Funkar klockers och rätt peng. :thumbup:

Tack för snabbt svar. :D

Anser mig ha svart bälte i bil el. Men vitt i att plocka den plastlister, brukar sluta med trasiga plastdetaljer.

Dom gula lamporna på sidan av framskärm. Är dom i original utförande blinkers eller positionsljus?

Om dom är blinkers har vi förmodligen hittat felet. För dom fungerar inte heller. :problem:

Har för mig att på gamla jänkare satt det en diod-array för att skötta blinkers och bromsljus. Sköts det av en databox på nyare bilar som Mussen.

Chrille

Sidoblinkers inborrade i framskärmarna är eftermonterat. Mustangen har inga lampor alls i framskärmen original.

I Mustangen styrs ALL belysning av databoxen, så är den grillad får du pröjsa många sköna tusenlappar för en ny, plus att du måste se till så elen är 100% korrekt innan du monterar den nya boxen...

Om du vill veta hur man lossar paneler osv bör du köpa Haynes handbok för Mustang 2005+.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=156392661X

Hittade vart kabeln gick.

Strömtjuv på sido blinkers. Hittade även att kabeln var klämd i plastlistens clips och punkterad. Förmodligen även jordad till chassiet.

Okey. Risken finns att databoxen är grillad. Ska kolla detta och se om något annat inte fungerar.

Körde en liten snabb koll med testlampan innan och det verkar som den lämnade 3-4 volt till vänster och fullt till höger.

Kanske fixat sig när jag tog den listen.

Om man nu skulle göra konvertering på rätt sätt och behålla dom helröda baklyktorna och använda blinkers från backljus insatsen.

Har någon något tips på detta, så slipper jag uppfinna hjulet en gång till. :)

Det vore trevligt om man slapp snabb blinket.

En annan detalj jag upptäckt i efterhand. När man låser upp bilen med fjärrkontrollen öppnas bara förardörren. Passagerardörren får man låsa upp för hand.

Ska det vara så ??

Chrille

Databoxen har ett inbyggt överspänningsskydd likt en intern säkring, för det kan ju hända att det blir kortis i en lampa t.ex, och då ska ju inte databoxen gå sönder heller. ;)

Jag tror inte det är fel på databoxen i detta läget.

Använda backljuset som blinkers? hur är det kopplat idag då? det är riktigt svårt att tala om exakt hur man gör om jag inte vet hur det är kopplat idag.

Ang fjärrkontrollen så låser iaf min upp passagerar dörren om jag trycker 2 gånger på fjärren, fösta gången låser den upp förardörren, 2:a trycket passdörren. Gör den inte det så tror jag på vajkalle i dörrlås eller kabelbrott.

Tanken har aldrig slagit mig att trycka 2 ggr. Provar det när elsystem är på banan igen.

Mycket riktigt, sidoblinkers eftermonterat. Stömtjuvar från framblinkers.

Sedan vidardraget till backljus lampan med ett relä i mellan med en koppling som gör reläet totalt överflödigt. :crazy:

Sedan finns det ett tredje relä som jag inte lurat ut vad det skulle ha för funktion. Kanske bromsljus.

två st vit /röda kablar är avklippta vid kontaktenn på höger sida, lika på andra sidan. Har inget elschema så jag vet inte vilken funktion dom har.

Strömtjuven vänster fram verkar gurkig förmodligen anledning till att sidoblinkers samt bak inte fungerar.

Frågan är. Skall man fortsätta galenskapen eller finns det någon bra lösning att fixa till med någon omkoppling i skuffen.

Alternativt skicka ivägboxen för mod. och återställa kabelhärvan. I sådanafall vart skickar jag boxen?

Chrille

Tanken har aldrig slagit mig att trycka 2 ggr. Provar det när elsystem är på banan igen.

Mycket riktigt, sidoblinkers eftermonterat. Stömtjuvar från framblinkers.

Sedan vidardraget till backljus lampan med ett relä i mellan med en koppling som gör reläet totalt överflödigt. :crazy:

Sedan finns det ett tredje relä som jag inte lurat ut vad det skulle ha för funktion. Kanske bromsljus.

två st vit /röda kablar är avklippta vid kontaktenn på höger sida, lika på andra sidan. Har inget elschema så jag vet inte vilken funktion dom har.

Strömtjuven vänster fram verkar gurkig förmodligen anledning till att sidoblinkers samt bak inte fungerar.

Frågan är. Skall man fortsätta galenskapen eller finns det någon bra lösning att fixa till med någon omkoppling i skuffen.

Alternativt skicka ivägboxen för mod. och återställa kabelhärvan. I sådanafall vart skickar jag boxen?

Chrille

Som jag skrev skicka den till Håkan på mustangperformance.se han kopplar den som du vill ingen annan kabeldragning behövs.

Databoxen har ett inbyggt överspänningsskydd likt en intern säkring, för det kan ju hända att det blir kortis i en lampa t.ex, och då ska ju inte databoxen gå sönder heller. ;)

Jag tror inte det är fel på databoxen i detta läget.

Använda backljuset som blinkers? hur är det kopplat idag då? det är riktigt svårt att tala om exakt hur man gör om jag inte vet hur det är kopplat idag.

Ang fjärrkontrollen så låser iaf min upp passagerar dörren om jag trycker 2 gånger på fjärren, fösta gången låser den upp förardörren, 2:a trycket passdörren. Gör den inte det så tror jag på vajkalle i dörrlås eller kabelbrott.

Som det är kopplat just nu, utan att jag pillat något med det.

Strömtjuvar från Hö resp Vä framblinkers. Kabel via flygeln, in genom dörren passagerarsida.

Vidare till backljus lampan som är orange målad med ett relä i serie.

Bromsljuset är jag lite osäker på. En vit kabel går iväg bakom paneler mm.

Kablarna avklippta bak i skuffen vid härvan och där påkopplade med den vita ledaren.

Eftersom en av ledarna åkte ur relät gissar jag att bromsljuset upphört att fungera.

Både blinkers och bromsljus har var sitt relä. dom har kopplat kabeln som kommer från den främre blinkersen till 30 samt 86 på reläet och jordat 85. 87 går till lampan. Hur man kom på den här kopplingen är för mig en gåta. Mycket skit har jag sett men det här var något nytt.

H

Chrille

Databoxen har ett inbyggt överspänningsskydd likt en intern säkring, för det kan ju hända att det blir kortis i en lampa t.ex, och då ska ju inte databoxen gå sönder heller. ;)

Jag tror inte det är fel på databoxen i detta läget.

Använda backljuset som blinkers? hur är det kopplat idag då? det är riktigt svårt att tala om exakt hur man gör om jag inte vet hur det är kopplat idag.

Ang fjärrkontrollen så låser iaf min upp passagerar dörren om jag trycker 2 gånger på fjärren, fösta gången låser den upp förardörren, 2:a trycket passdörren. Gör den inte det så tror jag på vajkalle i dörrlås eller kabelbrott.

Som det är kopplat just nu, utan att jag pillat något med det.

Strömtjuvar från Hö resp Vä framblinkers. Kabel via flygeln, in genom dörren passagerarsida.

Vidare till backljus lampan som är orange målad med ett relä i serie.

Bromsljuset är jag lite osäker på. En vit kabel går iväg bakom paneler mm.

Kablarna avklippta bak i skuffen vid härvan och där påkopplade med den vita ledaren.

Eftersom en av ledarna åkte ur relät gissar jag att bromsljuset upphört att fungera.

Både blinkers och bromsljus har var sitt relä. dom har kopplat kabeln som kommer från den främre blinkersen till 30 samt 86 på reläet och jordat 85. 87 går till lampan. Hur man kom på den här kopplingen är för mig en gåta. Mycket skit har jag sett men det här var något nytt.

H

Chrille

Ja detta verkar vara en riktig klippa. Kollade upp elschemat i haynes. Är den vita kabeln helt vit? isf e den dragen efter. det finns en tråd som är vit/gul. Den ska gå till högra backljuset. till vänstra backljuset är det antingen vit/gul eller mörkgrön/orange.

original är det två röda fällt på varje sida som är blinkers. Höger bak - röd/vit och röd/vit. Vänster bak - ljusblå/orange och vit/röd.

Hoppas du begriper något av min förklaring.

Bromsljuset kan vara draget via relä från endera bromsljuskontakten eller från mittre bromsljuset.

Båda dessa varianter är big NO NO. Gör om, gör rätt. ;)

Tack allihop. :D

Fått lite tips nu som jag skall gå igenom.

Haynesboken är beställd trodde jag skulle fått den igår men inte idag heller.

Elschemat är högintressant.

Om jag har förstått det rätt så är databoxen någon sort driver till dom olika lamporna och det gäller att inte sned belasta den.

Har begravt mig i min 280GE dom två senaste dagarna. Skulle göra ett kvickt motorbyte som nu en månad senare har slutat med motorenovering.

Startade den idag men ena grenröret läckte så det är bara att riva. :evil:

Min andra g-wagen som har haft ett otrevligt ljud från bakaxeln, la till några otäcka vibrationer på vägen hem från Jula.

Snart har jag väl hela vagnparken i verkstan :(

Börjar med Mussen senare i kväll.

Chrille

Fixat :D:D:D

Fick hjälp av Mike och Grufman. :clap:

Jag tror att instruktionerna var för baklyktor med gula glas. Mina baklyktor är hel röda och backlampan hade fått bli blinkers i stället.

Backlampan får jag leva utan för stunden. Men jag har en plan för fixa det också.

Gjorde ett handritat elschema för helröda baklyktor där backlampan är blinkers. Om någon behöver det så säg till.

Klurade ut samtliga kopplingar, vad dom gör och vilken funktion dom har. Alla utom en. Röd/svart kabel. vet inte vart den går och vilken funktion den har. :think:

Min G-Wagen har jag fått rulla igen. Men traktorns startmotor dog när jag skulle röja snö på gården.

Tänk att man aldrig får vara riktigt glad.

H

Chrille

PS

Hoppas lappmöglet försvinner tidigt i vår. Riktigt jvla trött på det och det är inte ens JUL !!!

DS

Fixat :D:D:D

Fick hjälp av Mike och Grufman. :clap:

Jag tror att instruktionerna var för baklyktor med gula glas. Mina baklyktor är hel röda och backlampan hade fått bli blinkers i stället.

Backlampan får jag leva utan för stunden. Men jag har en plan för fixa det också.

Gjorde ett handritat elschema för helröda baklyktor där backlampan är blinkers. Om någon behöver det så säg till.

Klurade ut samtliga kopplingar, vad dom gör och vilken funktion dom har. Alla utom en. Röd/svart kabel. vet inte vart den går och vilken funktion den har. :think:

Min G-Wagen har jag fått rulla igen. Men traktorns startmotor dog när jag skulle röja snö på gården.

Tänk att man aldrig får vara riktigt glad.

H

Chrille

PS

Hoppas lappmöglet försvinner tidigt i vår. Riktigt jvla trött på det och det är inte ens JUL !!!

DS

Låter bra :thumbup:

De står så här i beskrivningen "Koppla samman 6 lösa kablar: Rosa/Ljusgrön, Ljusgrön, 5.

Ljusblå/Orange, Röd/Vit, Beige/Ljusblå & Röd/Svart. "

Har tyvär inte tillgång till hynes just nu. vad har dom andra trådarna i den härvan för funktion?

Fixat :D:D:D

Fick hjälp av Mike och Grufman. :clap:

Jag tror att instruktionerna var för baklyktor med gula glas. Mina baklyktor är hel röda och backlampan hade fått bli blinkers i stället.

Backlampan får jag leva utan för stunden. Men jag har en plan för fixa det också.

Gjorde ett handritat elschema för helröda baklyktor där backlampan är blinkers. Om någon behöver det så säg till.

Klurade ut samtliga kopplingar, vad dom gör och vilken funktion dom har. Alla utom en. Röd/svart kabel. vet inte vart den går och vilken funktion den har. :think:

Min G-Wagen har jag fått rulla igen. Men traktorns startmotor dog när jag skulle röja snö på gården.

Tänk att man aldrig får vara riktigt glad.

H

Chrille

PS

Hoppas lappmöglet försvinner tidigt i vår. Riktigt jvla trött på det och det är inte ens JUL !!!

DS

Hej Chrille !

Jag skulle tacksamt ta emot en beskrivning på hur du kopplat in bakblinkers i backlamporna.

På det sättet slipper man dom fula europa baklampglasen.

Skicka mig ett PM med din mail adress.

Tack på förhand, Lope

Fixat :D:D:D

Fick hjälp av Mike och Grufman. :clap:

Jag tror att instruktionerna var för baklyktor med gula glas. Mina baklyktor är hel röda och backlampan hade fått bli blinkers i stället.

Backlampan får jag leva utan för stunden. Men jag har en plan för fixa det också.

Gjorde ett handritat elschema för helröda baklyktor där backlampan är blinkers. Om någon behöver det så säg till.

Klurade ut samtliga kopplingar, vad dom gör och vilken funktion dom har. Alla utom en. Röd/svart kabel. vet inte vart den går och vilken funktion den har. :think:

Min G-Wagen har jag fått rulla igen. Men traktorns startmotor dog när jag skulle röja snö på gården.

Tänk att man aldrig får vara riktigt glad.

H

Chrille

PS

Hoppas lappmöglet försvinner tidigt i vår. Riktigt jvla trött på det och det är inte ens JUL !!!

DS

Låter bra :thumbup:

De står så här i beskrivningen "Koppla samman 6 lösa kablar: Rosa/Ljusgrön, Ljusgrön, 5.

Ljusblå/Orange, Röd/Vit, Beige/Ljusblå & Röd/Svart. "

Har tyvär inte tillgång till hynes just nu. vad har dom andra trådarna i den härvan för funktion?

Ljusgrön kabel kommer ifrån bromsljuskontakten som är avsäkrad med 10 A säkring.

Rosa/ljusgrön går till Power train module. Antar att det är en återkoppling så att systemet vet att du bromsar.

Beige/ljusblå matar högt bromsljus.

Blå/orange går till det nya vänstra bromsljuset.

Röd/vit går till det nya högra bromsljuset.

Röd/svart har jag inte hittat vart det går. Men en gissning skulle vara till ABS systemet

Jag skulle tro att när vit/röd och Blå/orange kopplas samman på baksidan av databoxen får man blinkersen att fungera som den skall.

Gissar att utgångarna är växlande beroende på om man bromsar eller inte. Den ena eller den andra förser blinkersen med ström.

Jag vet inte riktigt hur lamporna blinkar på USA modellen. Om båda lamporna i tex höger bakljus tänds och släckts eller om dom växlar.

Chrille

Jag vet inte riktigt hur lamporna blinkar på USA modellen. Om båda lamporna i tex höger bakljus tänds och släckts eller om dom växlar.

Chrille

Original är det mitten och yttre som är broms+blink. Blinkar man utan broms så tänds ju lampan men bromsar du och blinkar så släcker ju blinkers lampan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...