Jump to content

Bättre fäste med Caltracs ?


Recommended Posts

Konstruktionen ser enkel ut, bara ta hand om vridningen av fjädern vid acc, smart.

Jag byggde fasta momentstag under min axel, fungerar kanonbra, inget axeltramp överhuvudtaget.

Snyggt byggt.

Jag har traction bars, samma funktion?

Plus att det sitter nån typ av fästen i golvet bak samt i bakaxeln underkant, ser ut som nån hemgjord historia av tractionbars? :shock:

Har dock inte vågat sätta nåt mellan fästena.

Link to comment
Share on other sites

Caltracs motverkar förlorat marktryck i och med att länken trycker ned bladfjädern,med justerbart stag ställer man pre-load på länken.Caltracs verkar vara vanligt på stock/superstock och de har ju bevisligen bra fäste.MVH Stjernberg.

Link to comment
Share on other sites

Caltracs motverkar förlorat marktryck i och med att länken trycker ned bladfjädern,med justerbart stag ställer man pre-load på länken.Caltracs verkar vara vanligt på stock/superstock och de har ju bevisligen bra fäste.MVH Stjernberg.

Ok, den bilden sa allt. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Googla på John Calvert så får ni se att hans lösning fungerar. Han kör återigen sin Thunderbolt, nu i AA/Stock, men har kört andra bilar tidigare. Ofta kopierad lösning, vilket väl får ses som ett bevis på att den är genomtänkt. Tänk på att stötdämparna också är en viktig del i ekvationen. Calvert säljer moddade Ranchodämpare med om jag inte missminner mig.

Link to comment
Share on other sites

Ja Micke,istället för att köpa dyra svetsändar och tillhörande rör skaffade jag 2 st M16 vantskruv,sen kapade jag av en bit i varje ände som sen svetsas in i ett passande rör.På så sätt får man högergänga+vänstergänga sen köpte jag 2 uniballs på jobbet,andra änden gjorde jag fasta hylsor. MVH Stjernberg

post-4519-144839145045_thumb.jpg

post-4519-144839145059_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja Micke,istället för att köpa dyra svetsändar och tillhörande rör skaffade jag 2 st M16 vantskruv,sen kapade jag av en bit i varje ände som sen svetsas in i ett passande rör.På så sätt får man högergänga+vänstergänga sen köpte jag 2 uniballs på jobbet,andra änden gjorde jag fasta hylsor. MVH Stjernberg

Snyggt,ska se om jag kan göra liknande stag.

Eller få hjälp med, jag har nämligen färdiga fästen för momentstag har jag fått reda på.:cool:

Så det måste testas.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hallå Micke,ja det tycker jag dom gör,bilen sjunker inte ihop i bakvagnen som förut.Visserligen har jag inte så mycket effekt i maskin men efter 20 repor på strippen med slicks så känns det bra.På lördag provar vi Action meet!

MVH Stjernberg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...