Jump to content

Så det kan gå !


THOMAS

Recommended Posts

jag är absolut ingen kännare ang motorer och än mindre trim etc!

men om jag läste rätt stod det 850HK i spisen...vafan ska man pilla o trimma SÅ mycket för att resultatet blir ständiga ras eller som här...pang!

Link to comment
Share on other sites

jag är absolut ingen kännare ang motorer och än mindre trim etc!

men om jag läste rätt stod det 850HK i spisen...vafan ska man pilla o trimma SÅ mycket för att resultatet blir ständiga ras eller som här...pang!

Detta var en BOSS 429 motor, Fords mest eftertraktade och näst ovanliga motor efter 427 SOHC motorn. Den fanns tillgänglig 1969-70, det såldes ca 2.000st under dessa år, mer en dubbelt så många som Ford planerat(800st för att få använda den i Nascar serien) vilket höll på att ruinera dem eftersom det kostade mer att modifiera mustangernas motorrum för att få plats med den än va de tjänade på att sälja den...

Man skulle kunna säga att den var Fords svar på Chryslers Hemi då topparna var tillverkade med hemisfäriska förbränningsrum.

Som svar på din fråga: man gör det för att det är förbannat ballt och vi ska inte ens tala om beroendeframkallande :twisted:

som det stod i texten så hade ägaren beställt ett specialsvarvat svänghjul men var för ivrig att testa motorn och körde med orginal istället... :? puckat!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...