Jump to content

Fråga om kickdownstag på en -73:a


CalleC

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybliven ägare av en Mustang HT -73. :D

Nu har jag upptäckt att kickdown-staget inte är anslutet till förgasaren. Motorn är en 302 med Holley 750, och växellådan en C4.

Hur ansluter man kickdownstaget till förgasaren? Finns det någon bra guide någonstans?

(Ämnet hamnade ju någonstans mellan motor och växellåda, så jag postade i detta forum.)

Link to comment
Share on other sites

Ja kickdown stag måste du ha annars blir lådan skadad ganska snabbt.

Först av allt måste du kolla att Holley förgasaren har ett fäste för just kickdown.

Fästet är en helt egen arm precis intill spjällaxeln.

Har den inte det så kan du inte fästa staget.

Typ detta.

http://www.summitracing.com/parts/HLY-20-60/?rtype=10

Har du inte själva staget så rekommenderar jag kabel som är mycket bättre och enklare att justera in

http://www.summitracing.com/parts/LOK-KD-20C4HT/?rtype=10

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen och de bra bilderna!

Jo, jag misstänkte att staget skulle fästas på just den tappen. Utan att ha bilen framför mig just nu tycker jag att det ser ut som på stjernbergs bil.

Men är det verkligen skadligt att köra utan? Det enda som händer är väl att lådan inte växlar ned när man trampar till på gasen - man kan ju alltid växla ned manuellt genom att lägga i 2:an?

Link to comment
Share on other sites

Ja det är skadligt.

Kickdown aktiverar en hydraulkrets som ökar oljetrycket säkert med 30% i växellådan.

Trycker du gasen i botten utan att ha kickdown inkopplad så kommer lammeller och band att slira.

Slirar det så brinner lamellerna upp direkt eftersom dom är gjorda av ett pappersliknande material....Dessutom blir det brännblåsor på kopplingstrummorna vilket betyder att man måste svarva om dom i värsta fall.

Redan vi 70% gaspådrag behövs kickdown.

Däremot om du kör manuellt med 1an och 2an så har du fullt oljetryck.

3an kan du aldrig få fullt oljetryck utan att ha kickdown aktiverad

Link to comment
Share on other sites

eftersom dom är gjorda av ett pappersliknande material....Dessutom blir det brännblåsor på kopplingstrummorna vilket betyder att man måste svarva om dom i värsta fall.

Redan vi 70% gaspådrag behövs kickdown.

Däremot om du kör manuellt med 1an och 2an så har du fullt oljetryck.

3an kan du aldrig få fullt oljetryck utan att ha kickdown aktiverad

Aha, här lär man sig något nytt varje dag! Gäller det även om lådan har shiftkit, vilket min har?

Det blir nog till att fästa befintligt stag i trottellänkaget, även om kabellösningen ser väldigt fiffig ut.

(Först trodde jag att det där staget var något fäste för original luftfilterburk, tills en kompis upplyste mig om sakernas tillstånd. Som ni ser har jag ingen vidare koll på automatlådor :oops:)

Link to comment
Share on other sites

Shift kit finns i varierande modeller så det kan jag inte svara på.

Generellt så fungerar shiftkit som så att de tar bort de mjuka övergångarna i växlarna. Men som sagt de finns i en mängd olika grader!

Jag har monterat en massa shiftkit men ingen har haft komponenter som påverkar "kickdown" ventilen.

Uttgå från att det inte påverkar!

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vad som nu sagts skadligheten att inte ha en fullt fungerande kickdown funderar jag på om jag har rätt inställning på min kickdownwire. I normaläge står armen på lådan (C4) i läge ca kl 13.30 och vid full gas i ca kl 11.30, alltså bara så långt som man med lätthet kan trycka fram armen med fingrarna, mot vad som känns som ett stopp. Kan det vara så att armen ska dras fram ännu längre för att aktivera kickdown på rätt sätt? Kanske kl 9-10?

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har FMX på min bil så vilket läge armen ska stå i vet jag inte säkert men om du vill justera kickdown funktionen kan du ge fullt gasutslag tex. genom att säkra upp armen på förgasaren (om du är själv) och sedan spänna opp kickdown-vajern tills du har fullt utslag på kickdown-armen. Då har du fullt kickdownutslag vid fullgas. Eftersom det är ganska kort utslag på kickdown-armen kommer kickdown-vajern ha lite slack när du inte gasar. Lycka till!

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack Mats, jag har armen justerad mot det första motståndet som jag skrev. Den biten kändes som något slags fjäderbelastat spel. Men det krävs kanske inte någon större kraft för att reglera någon ventil inuti lådan.

E J

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm, intressant det här. Jag kontaktade den tidigare ägaren, och han hade helt enkelt använt den manuella nedväxlingsfunktionen och struntat i kickdown. Sedan talade jag med en expert på automatlådor, som sade att det inte är skadligt för lådan, eftersom tryckhållningen styrdes av vacuum eller hur det nu var.

Men anslutas ska staget i vilket fall! Nu jämför jag stjernbergs foto med hur det ser ut på min bil och ser att jag verkar ha gasvajern inkopplad på fel ställe, nämligen det undre fästet där stjernberg har kickdownstaget! I gasvajerfästet har jag någon annan liten bockad plåtbit med en ledig tapp, som inte finns på stjernbergs bil. Här blir det mek, inser jag.

Aktiveras kickdown när staget förs bakåt (i bilens längdriktning)?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, intressant det här. Jag kontaktade den tidigare ägaren, och han hade helt enkelt använt den manuella nedväxlingsfunktionen och struntat i kickdown. Sedan talade jag med en expert på automatlådor, som sade att det inte är skadligt för lådan, eftersom tryckhållningen styrdes av vacuum eller hur det nu var.

Men anslutas ska staget i vilket fall! Nu jämför jag stjernbergs foto med hur det ser ut på min bil och ser att jag verkar ha gasvajern inkopplad på fel ställe, nämligen det undre fästet där stjernberg har kickdownstaget! I gasvajerfästet har jag någon annan liten bockad plåtbit med en ledig tapp, som inte finns på stjernbergs bil. Här blir det mek, inser jag.

Aktiveras kickdown när staget förs bakåt (i bilens längdriktning)?

Det var nog en amatör på lådor du pratade med eftersom han har fel!

Vacumstyrningen är endast avsedd för att styra lådans växlingspunkt beroende på motorns belastning.

Exempelvis när du åker upp för en backe så ökar motorns belastning.

Lådan blir då via vacumklockan styrd att antingen växla ner eller hålla ut en växel lite längre.

Möjligen att viss tryckförändring ökar men det ser man bara på att läsa av kretschemat för lådan.

Trycket i lådan på WOT (Wide open throttle) kontrolleras via kickdown ventilen och sålänge den är öppen så släpps inte fullt tryck fram i D-läge

Hälsa experten det! ;)

Den manuella växlingsfunktionen går att använda då lådan i dessa lägen (1 & 2) sätts för 100%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...