Jump to content

behöver hjälp med val av Ignitor II & III samt spole


Recommended Posts

som rubriken lyder skulle jag behöva lite hjälp med införskaffande av ignitor.

ska beställa från usa tänkte jag och har mailat med mustang unlimited, jegs, summit racing, petronix

och har fått lite olika svar.

jegs och mustang unlimited påstår även att den enda skillnaden mellan dessa är den inbyggda rev limitern i IIIan

motorn är en 351 windsor från 74 med prestolite fördelare, singel point med märkning

D3JL 12100-0, 6F 16, IBM 700 8S

sen är ju även frågan vilken spole man ska köpa till, oljefylld eller epoxy? vilket motstånd? (ohm)

på ignitor III är alla överens om val av ignitor och spole däremot på ignitor II går åsikterna isär.

kollar man på petronix hemsida på ignitor II så är ignitor II artnr: 91581 den man ska ha till just prestolite fördelare,

och som ni ser nedan är det den som summit racing och petronix rekommenderar

det känns ju som att samtliga har vidarebefordrat frågan till petronix angående IIIan och självklart fått samma svar.

och på IIan freestylat lite.

någon som kan sprida lite ljus över detta? skulle vara surt att beställa fel.

mvh tomas

JEGS

igniterIII 71281

igniterII 91281

SUMMIT RACING

igniterII 91581 kombinerat med epoxyfylld spole 45111 45,000 VOLT (0.6 OHM)

MUSTANG UNLIMITED

igniter III 71281 kombinerat med oljefylld spole 44011 45,000 volt (0.32 OHM)

igniter II 91281 kombinerat med oljefylld spole 45011 45,000 VOLT (0.6 OHM)

PETRONIX

igniter III 71281 kombinerat med oljefylld spole 44011 45,000 volt (0.32 OHM)

Ignitor II 91581 kombinerat med epoxyfylld spole 45111 45,000 VOLT (0.6 OHM)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Ignitor II med spole Flame Thrower II (45000V 0.6 Ohm) och är helnöjd, motorn går bättre än tidigare. Vet att någon på forumet haft problem med att modulen "brann opp". Vet ej något om förväntad livslängd eller pålitlighet pga. att jag kört för få mil ännu. Verkar finnas en till ford V8 1957-74 med enkelbrytare (91281) och en annan modul till dubbelbrytare (91281D) Alltså är det samma till 289 och 351w med enkelbrytare.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Ignitor II med spole Flame Thrower II (45000V 0.6 Ohm) och är helnöjd, motorn går bättre än tidigare. Vet att någon på forumet haft problem med att modulen "brann opp". Vet ej något om förväntad livslängd eller pålitlighet pga. att jag kört för få mil ännu. Verkar finnas en till ford V8 1957-74 med enkelbrytare (91281) och en annan modul till dubbelbrytare (91281D) Alltså är det samma till 289 och 351w med enkelbrytare.

Mvh. Mats

CMC 2089

vad glad jag blir av att höra detta, längtar verkligen efter att få montera. problemet som jag upplever är att den har ojämn tomgång och missar att tända då och då. speciellt när jag står still med driven i och foten på bromsen. däremot när jag kör så går den som en dröm.

är ju dock bra sugen på ignitor III an. den ska ju enligt petronix ha "5 times the spark" kontra II an som har fyra.

säkert bullshit men va fan.

behövde du ställa tändningen efter att du installerat den eller var det bara plug and play?

har du epoxyfylld spole eller oljefylld?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

gör inte samma misstag som jag, mao se till att dragavlasta kablarna från Ignitormodulen där de går ut ur fördelaren med en stripe eller dylikt. Mina kablar sträcktes, en av dem kom i kontakt med den roterande plastdelen på axeln och gnagdes av = totalstopp på motorvägen. Annars fungerar min II:a perfekt tillsammans med flamethrower spolen som hör till den modulen. Jag kör utan motstånd, kan inte se att det behövs med den krämen i spolen. II:an har väl inbyggd justering av kamvinkeln jämfört med I:an tror jag...

mvh, Mats

Link to comment
Share on other sites

Vet att någon på forumet haft problem med att modulen "brann opp".

Mvh. Mats

CMC 2089

Det var 1:an som inte tålde att ha 12 V spänning konstant. (utan att motorn gick)

2:an har inte dom problemen.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Hej,

gör inte samma misstag som jag, mao se till att dragavlasta kablarna från Ignitormodulen där de går ut ur fördelaren med en stripe eller dylikt. Mina kablar sträcktes, en av dem kom i kontakt med den roterande plastdelen på axeln och gnagdes av = totalstopp på motorvägen. Annars fungerar min II:a perfekt tillsammans med flamethrower spolen som hör till den modulen. Jag kör utan motstånd, kan inte se att det behövs med den krämen i spolen. II:an har väl inbyggd justering av kamvinkeln jämfört med I:an tror jag...

mvh, Mats

tack för tipset! det kommer jag absolut göra.

tomas..

Link to comment
Share on other sites

Tomas, om du menar grundinställningen så gjorde jag inget just efter bytet utan bilen gick bra direkt. Däremot vill man gärna kolla grundinställningen också och se hur den står. Ofta vill man ju ha lite mer förtänd motor än vad specificationerna säger men detta beror ju helt på motorn och dess komp, kam, förgasare mm. Själv har jag monterat en lång graderings-tejp för att kunna mäta förtändning vid olika varvtal och testar mig fram.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...