January 19, 201114 yr comment_100921 Skall justera ventilerna på dessa toppar "302" på bilderna, de är från 1969. Finns ju ingen "krage" på pinnbulten så jag antar att man skall göra enligt nedan... Dra tills sugpassning uppstår mellan vippa och stötstång, dra sen muttern ytterligare 3/4-varv.När avgasventilen precis öppnat justera insugsventilen, när insugsventilen precis stänger justera avgasventilen.Är jag rätt ute?MVHSchröder
January 19, 201114 yr comment_100922 Hej.Om det är original vippor, ventiler, hydral lyftare 302 så skall muttern dras i botten, hydral lyftarefixar sedan så att belastningen blir rätt.
January 20, 201114 yr comment_100936 Ja schröder du har rätt!Det är säkert äldre toppar än 69 och ska därför justeras som du beskriver.Spänna 3/4 varv går säkert bra. Jag brukar spänna ½-varv.Huvudsaken det inte tickar när man kör.
January 20, 201114 yr Author comment_100959 Tackar och bockar!Bästa forumet med snabba svar!MVHSchröder
January 20, 201114 yr comment_100965 Hej.Originaltoppar 69-70 302 ser ut på detta sätt och vipporna skall dras i botten, beskrivs även så i Fords verkstadsbok.
January 21, 201114 yr Author comment_100978 Har tittat lite på dina bilder Lars och även surfat runt lite och inser nu att jag nog hade lite fel... Mina toppar är nog ifrån 68... Dom har ej någon hals på pinnbultarna som de har på dina bilder. Kanske mina pinnbultar är utbytta nån gång i tiden, vad vet jag?Lägger upp bilder på märkningen på topparna.MVHSchröder
January 21, 201114 yr comment_100989 Hej.Det är säkert rätt 302 toppar du har C9=1969 och är i stort samma som C8, minna toppar är D0=1970 har en annorlunda pinbult för att förenkla justering.Bra att veta är att f.o.m 1966 289 upp genom 302 351W serien så var det till 99%botten ställd mutter för vipparm för hydraliska lyftare som gällde oavsett utformningpå pinbult, man kan inte gänga eller skruva ner mer än gängan som finns, har jag fått lära.Man brukar tala om ett cm-mm mått synlig gänga på pinbult ovanför mutter till vipparm som alltid är det mått som gäller vid inställning vipparm hydraliska lytare.Att skruva ner vipparm med att snurra på stötstång är också något som används påtidiga 289 302, man ställer efter ett visst vipparms mönster ( öppning-stängning), problemetär att om man är ovan vid detta eller att man inte gjort detta tidigare kan ge felaktigheter.Det jag vill säga är att man om man är lite osäker kan skruva fler antal gånger och på såsätt fixa till problem för hydraliken i lyftare, man tvingar ihop lyftaren utan att veta det.Det finns en gättebra guide om hur man ställer vippor med hydraliska lyftare i bokenHow to restor your smalblock Ford.
January 28, 201114 yr comment_101208 Datumkoden på dina toppar är ju 8L dvs december 1968 och de har alltså suttit på en 69ans 302 från början.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.