Jump to content

Recommended Posts

Varje gång jag lyckas dra runt en bromsnippel eller annan bult, slänger jag mig i bilen o kör 3 mil enkel resa hem till min far. Varför? Jo för han köpte på "nån marknad" dessa tänger. Fungerar ungefär som en rörtång. Övre käften är fjäderbelastad och griper hårdare ju mer man drar. De kan även användas som vanliga nycklar, men till runddraget(rostigt) är dessa bäst! Jag letat runt ÖVERALLT efter en egen uppsättning men inte hittat. Någon som vet??

post-4998-144839149471_thumb.jpg

Varför inte en vanlig polygrip? Är ju samma funktion.

De har ju självlåsande käftar så de nyper ju hårdare du drar.

Har själv dragit loss nipplar med dessa.

En av mina favoriter är Bachos minsta på drygt 100mm lång som tar det mesta som är smått

post-2532-144839149476_thumb.jpg

Jag köpte en uppsättning Stag Super Wrench på DAK marknaden i Falun för 5 år sen. Fick ett garantibevis (10 år). Firman ska heta Stag Imex, Box 1, 710 41 Fellingsbro. www.stag.nu. e-post: info@stag.nu. Det verkar dock lite svårt att hitta firman på webben eller på hitta.se. Där ser man vad den 10-åriga garantin är värd.

Idag fick jag svar från Kina, där jag hittat "tängerna"... Nån som vill vara med o dela på 480st uppsättingar?? Det var minsta möjliga beställning.. Jag letar vidare!

Per b: En polygrip greppar väl inte hårdare än man själv orkar knipa ihop??

Min favorit är en vanlig svetstång.

Kläm fast den runt bromsnippeln eller bulten, ta en vanlig hammare och knacka försiktigt längst ute på svetstångens handtag. Det kan ta flera minuter med ihärdigt knackande innan bulten släpper men det sällan man misslyckas.

Slå inte för hårt och ha inte för bråttom.

Om jag märker att t.ex en luftningsnippel till ett bromsok sitter berghårt aktar jag mig för övervåld, det är bättre att ta en passande ringnyckel och knacka på den med en hammare direkt.

post-2720-144839149518_thumb.jpg