Jump to content

Ljuddämpning


johanna104

Recommended Posts

Utanför kan det få brumma , men åker man mycket så kanske man vill a lite komfort. Tänkte åxå ljudisolera min 69-a. Även 05-an skall få lita ljuddämpande material i dörrarna så man får lite mer BMW-kluck. Orginal är lite väl mycket japantjong när man stänger dörrarna.

Link to comment
Share on other sites

Var ska man lägga mest krut? Känns som det kommer in mycket bakifrån skuffen (HT) och även genom torpeden. Man bör väl akta sig från skumgummimaterial i dörrarna då det finns risk för att det binder fukt?

Tänkte stoppa asfaltmatta i dörrarna och självhäftande skumgummimatta (sån alubelagd som finns i olikatjockleker) mellan ryggstöd och bagagerum, torped, bakom kickpaneler, och kanske på insidan av sidopanelerna bak.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag valde ett märke som heter Silent Coat (bitumen-/butylgummi) och ljuddämpade allt; golv, torped, dörrsidor, sidopaneler, innertak, bagageutrymme, etc.

En bit ner här finns två bilder på det: http://www.garaget.org/?car=145418

Jag påstår att det är viktigt att använda så mycket tunga/täta material som möjligt för att minimera vibrationer och dämpa låga frekvenser.

På mitt innertak satte jag en tunnare bitum-/butylgummi-matta än på golvet. Utanpå satte jag en polyuretan-matta med slutna celler (drar inte åt sig fukt).

Det tog lite tid, men skönt dämpat blev det. ;-)

Link to comment
Share on other sites

tack för alla svar och synpunkter... bilen är på lack nu så jag ska se om jag hinner köpa material innan den e klar.. för när den kommmer "hem" vill ja ju att den ska bli klar så fort som möjligt:D

// Johanna

Ser framemot bikder på din bil,är åxå intresserad hur det går med ljuddämpningen.

Mvh

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag valde ett märke som heter Silent Coat (bitumen-/butylgummi) och ljuddämpade allt; golv, torped, dörrsidor, sidopaneler, innertak, bagageutrymme, etc.

En bit ner här finns två bilder på det: http://www.garaget.org/?car=145418

Jag påstår att det är viktigt att använda så mycket tunga/täta material som möjligt för att minimera vibrationer och dämpa låga frekvenser.

På mitt innertak satte jag en tunnare bitum-/butylgummi-matta än på golvet. Utanpå satte jag en polyuretan-matta med slutna celler (drar inte åt sig fukt).

Det tog lite tid, men skönt dämpat blev det. ;-)

Japp, du har helt rätt ivar!

Det gäller att omvandla energin i vibrationerna till något annat. Tunga/täta material omvandlar vibrationerna till värme! Så tunga mattor är bra för att få bort resonanser som vibrationerna leder till.

För att ljuddämpa behövs stillastående luft, så då är tjocka "lätta" mattor bra. I något modernare bilar räcker nog originalmattorna till.

Jag beställde Dynamat från woofersetc.com, frakten blir en relativt stor del av kostnaden eftersom det är så tungt men det blir ändå mycket billigare än här hemma. Jag betalade $430 för material som räckte till bagage, hjulhus bak, quarterpanels, under baksäte och bägge dörrarna i min 05:a. (å jag slapp tull & skatt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...