johanna104 Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 Hej!Jag har plockat ur all inredningen och funderar lite på hur man bäst lägger in ljuddämpning i karossen och vad som är lämpligt att använda. Alla tips och ideer är välkomna då jag inte vet ngt alls om detta. mvh Johanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets Posted January 26, 2011 Report Share Posted January 26, 2011 Mekonomen har en mängd olika mattor i olika material för ljuddämpning, kolla där till att börja med MvhStefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanna104 Posted January 27, 2011 Author Report Share Posted January 27, 2011 tack för svaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted January 27, 2011 Report Share Posted January 27, 2011 Det finns olika produkter bl.a. "Dynamat" som många använder. En snabb sökning på Google gav följande resultat:http://www.google.se/#hl=sv&safe=off&biw=1259&bih=823&q=sound+deadening+materials+cars&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=3e8f077d6002d01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 27, 2011 Report Share Posted January 27, 2011 Hej,Mekonomen och Biltema har 4mm asfaltmattor som är självhäftande men som med fördel värms fast med värmepistol för att ut max ljuddämpning. Dynamat är dyrare och marginellt bättre (har jag hört).mvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUSET Posted January 29, 2011 Report Share Posted January 29, 2011 håller med ovanstående inlägg!kan dock tipsa om att inte "överdriva" arbetet utan att satsa på dom känsligaste punkterna på bilen så spar du tid,pengar och får lite gammaldags brum brum över också eller har jag fel grabbar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets Posted January 29, 2011 Report Share Posted January 29, 2011 Utanför kan det få brumma , men åker man mycket så kanske man vill a lite komfort. Tänkte åxå ljudisolera min 69-a. Även 05-an skall få lita ljuddämpande material i dörrarna så man får lite mer BMW-kluck. Orginal är lite väl mycket japantjong när man stänger dörrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stene Posted January 29, 2011 Report Share Posted January 29, 2011 Var ska man lägga mest krut? Känns som det kommer in mycket bakifrån skuffen (HT) och även genom torpeden. Man bör väl akta sig från skumgummimaterial i dörrarna då det finns risk för att det binder fukt? Tänkte stoppa asfaltmatta i dörrarna och självhäftande skumgummimatta (sån alubelagd som finns i olikatjockleker) mellan ryggstöd och bagagerum, torped, bakom kickpaneler, och kanske på insidan av sidopanelerna bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 30, 2011 Report Share Posted January 30, 2011 Hej! Jag valde ett märke som heter Silent Coat (bitumen-/butylgummi) och ljuddämpade allt; golv, torped, dörrsidor, sidopaneler, innertak, bagageutrymme, etc. En bit ner här finns två bilder på det: http://www.garaget.org/?car=145418Jag påstår att det är viktigt att använda så mycket tunga/täta material som möjligt för att minimera vibrationer och dämpa låga frekvenser. På mitt innertak satte jag en tunnare bitum-/butylgummi-matta än på golvet. Utanpå satte jag en polyuretan-matta med slutna celler (drar inte åt sig fukt). Det tog lite tid, men skönt dämpat blev det. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanna104 Posted January 31, 2011 Author Report Share Posted January 31, 2011 tack för alla svar och synpunkter... bilen är på lack nu så jag ska se om jag hinner köpa material innan den e klar.. för när den kommmer "hem" vill ja ju att den ska bli klar så fort som möjligt:D // Johanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Gött! Hoppas lacken blir bra. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bege Posted January 31, 2011 Report Share Posted January 31, 2011 Hej Själv använde jag ett dynamatkopia som jag köpte i USA till en femtedel av priset här.Blev riktigt bra tycker jag. Tror det hette fatmat ett lättarbetat material. Ingvar Sella använder det i sin bil just nu.http://img152.imageshack.us/i/imgp1128rz5.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets Posted February 1, 2011 Report Share Posted February 1, 2011 tack för alla svar och synpunkter... bilen är på lack nu så jag ska se om jag hinner köpa material innan den e klar.. för när den kommmer "hem" vill ja ju att den ska bli klar så fort som möjligt:D // JohannaSer framemot bikder på din bil,är åxå intresserad hur det går med ljuddämpningen.MvhStefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nafets Posted February 1, 2011 Report Share Posted February 1, 2011 Ser framemot bikder på din bil,är åxå intresserad hur det går med ljuddämpningen.MvhStefanSnubblade med fingret, bilder menade jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter61 Posted February 2, 2011 Report Share Posted February 2, 2011 Hej! Jag valde ett märke som heter Silent Coat (bitumen-/butylgummi) och ljuddämpade allt; golv, torped, dörrsidor, sidopaneler, innertak, bagageutrymme, etc. En bit ner här finns två bilder på det: http://www.garaget.org/?car=145418Jag påstår att det är viktigt att använda så mycket tunga/täta material som möjligt för att minimera vibrationer och dämpa låga frekvenser. På mitt innertak satte jag en tunnare bitum-/butylgummi-matta än på golvet. Utanpå satte jag en polyuretan-matta med slutna celler (drar inte åt sig fukt). Det tog lite tid, men skönt dämpat blev det. ;-)Japp, du har helt rätt ivar!Det gäller att omvandla energin i vibrationerna till något annat. Tunga/täta material omvandlar vibrationerna till värme! Så tunga mattor är bra för att få bort resonanser som vibrationerna leder till.För att ljuddämpa behövs stillastående luft, så då är tjocka "lätta" mattor bra. I något modernare bilar räcker nog originalmattorna till.Jag beställde Dynamat från woofersetc.com, frakten blir en relativt stor del av kostnaden eftersom det är så tungt men det blir ändå mycket billigare än här hemma. Jag betalade $430 för material som räckte till bagage, hjulhus bak, quarterpanels, under baksäte och bägge dörrarna i min 05:a. (å jag slapp tull & skatt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts