Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Hade en läckande frostplugg som jag nu har fått bort(det var ju enkelt).

Nu till frågan......Hur i h-e får man dit den nya!!Är det någon som har något tips.

Det är en 289a och pluggen är lite större än en fem krona.

Mvh Christer.

Hej.Jag fick dit pluggen till slut.Till en början lite snett men jag fick räta upp den genom att knacka på motsatt sida.

Det medförde att den sitter 2-3mm längre in än normalt.Gör det något? För jag vill gärna inte ta bort den igen.

En annan grej som jag vill fråga är om man har bytt packningen i automatlådan(c4) så fick jag ut ca2.5l .Är det sen

bara till och fylla på oljan genom röret där oljestickan till automatlådan sitter?Hittar ingen annanstans.

En annan grej som jag vill fråga är om man har bytt packningen i automatlådan(c4) så fick jag ut ca2.5l .Är det sen

bara till och fylla på oljan genom röret där oljestickan till automatlådan sitter?Hittar ingen annanstans.

Hej!

Ja, det är rätt, i oljesticksröret. Men häll INTE tillbax oljan du tappade ur. Ny olja ska det vara.

Mvh.

pools

Hej.Jag fick dit pluggen till slut.Till en början lite snett men jag fick räta upp den genom att knacka på motsatt sida.

Det medförde att den sitter 2-3mm längre in än normalt.Gör det något? För jag vill gärna inte ta bort den igen.

Gör inget så länge det inte läcker,det märker du i såfall när motorn har kommit upp i temperatur. (eller tidigare)

Hej!

Använd en hylsa i samma storlek som brickan och knacka på,så du får ett jämnt tryck.

Gör rent ytorna i blocket,kan också lägga en hinna silicon/packningsmassa på ytorna runt innan den knackas dit.

Silicon vetesjutton om det är så bra egentligen?

är ju lite frätande faktiskt.

jag blev lärd när man gick fordons att man skulle smörja in frostpluggen med permatex,även baksidan,då får den lite extra rostskydd..

Jag tog packningspasta så det blev klabbigt och bra när jag skulle sätta dit den.(jag hade det överallt sen)En annan skum grej är att den läcker precis under vattenpumpen.Enligt förra ägaren så ska det vara en ny vattenpump och ett nytt kyl ditsatt och det stämmer nog.Där finns ingen frost plugg som kan läcka?Innan jag river i det så undrar jag om det finns lösa packningar att köpa till pumpen.Om det skulle vara den som dom har fått i fel.Eller ej rengjort riktigt innan dom satte dit den.

Crille.