bulan February 6, 2011 Report February 6, 2011 Hej!Har några områden i motorrummet som jag inte gillar. För mycket svart och för många olika "blänka" på de svarta.Håller på att sanera lite. Har kollat på massor av bilder på nätet men det är svårt att veta ändå. Någon som vet vad det var för färg original på ex. stötdämparna fram, det bultade fästet till stötdämparna uppe på tornet samt bromskrafts-förstärkaren. Har inte strikt original men behöver lite uppslag på vad jag kan använda istället för dessa svarta områden. Har en svart färg på innerskärmar och torpedvägg som jag gillar med jag undrar om det var det samma "blänka" även på stagen mellan stötdämartorn och torpedvägg.Mvh. MatsCMC 2089 Citera
Per Berglund February 6, 2011 Report February 6, 2011 Ford brydde sig inte hur det såg ut i motorutrymmetSidensvart och blått var allt om ens det...Många delar ingen färg alls.Googla bilder typ "stock 1969 Ford 351" så ser du typ dettaJag tycker man ska göra som man vill istället.Förutom använda krom som ser "billigt" ut! Citera
bulan February 6, 2011 Author Report February 6, 2011 Jo jag har kollat och bl.a sett den bilden som du bifogade. Jag har som sagt inte original utan har bl.a kromat locket till luftrenare mm. men var ändå lite nyfiken på stötdämpare och det övre fästet till denna eftersom jag ändå vill ha lite flera färger där och inte bara sidenmatt svart överallt. Ofta är stötdämpare röda och fästet svart eller "stålfärgat" grått. Bromskraftförstärkarna verkar vara svarta eller se lite guldeloxerade ut. Tror ni dessa var olackade original?Mats Citera
JohnRB February 6, 2011 Report February 6, 2011 OM det er en orginalrenovering du tenker på, måste en ha uppgifter om vart din bil er produserad og nær! (VIN#)Kom i håg att många av dom svarta prylarna blev levererad av subcontractors til Ford og dom hadde lite olika svartfærg. Anvend EJ samma svarta færg på alla svarta prylar. Det ser lite tråkigt ut!Titta lite her ; http://www.boss302.com/70engstk.htm Bildene er dock på 70 Boss 302, men kan gi lite ideer.MvhJohnB Citera
bulan February 6, 2011 Author Report February 6, 2011 Nej, det är ingen originalrenovering men jag var bara nyfiken på dessa delar eftersom jag ändå vill lacka om dom och inte ha allt i svart. Därför undrar jag om Power Brake Boostern var olackad, svart eller möjligen var ytbehandlad med det gulaktiga (cadmium plated) utseendet som GM hade. Stötdämparna verkar ofta vara röda och övre fästet till dessa "stålgrå".Mvh. MatsCMC 2089 Citera
JohnRB February 6, 2011 Report February 6, 2011 Nej, det är ingen originalrenovering men jag var bara nyfiken på dessa delar eftersom jag ändå vill lacka om dom och inte ha allt i svart. Därför undrar jag om Power Brake Boostern var olackad, svart eller möjligen var ytbehandlad med det gulaktiga (cadmium plated) utseendet som GM hade. Stötdämparna verkar ofta vara röda och övre fästet till dessa "stålgrå".Mvh. MatsCMC 2089Power Brake boostern er svart. Støtdemparna var svarta i orginal, dom røda som en ofte ser er sanolikt KONI. Se http://www.boss302.com/smf/index.php?topic=51825.0Øvre feste er svart eller slop grey (en grågrøn færg). Beror på vilken fabrik som har produserad bilen og nær på året!Några mener også att dom ska va phosphate.MvhJohnB Citera
pools February 8, 2011 Report February 8, 2011 Här är en artikel som vår förre ordförande hade i Mustang Forumför en massa år sen. Där framgår alla originalfärger.Mvh.pools Citera
fast66 February 10, 2011 Report February 10, 2011 Eftersom du inte ska göra en originalrenovering så spelar det väl egentligen ingen roll?Original var det flera olika grader av matthet på olika detaljer och även (som John påpekat) slop grey på många stag och fästen om det var en Dearbornbil. Att olika saker kan ha olika grad av matthet kan tex bero på om de var doppade eller sprutade. Tror Görans artikel är good enough. Citera
bulan February 10, 2011 Author Report February 10, 2011 Nej det spelar inte någon roll exakt hur det var på just denna fabrik (San Jose) och jag är jättenöjd med de tips jag fått. Jag var helt enkelt inte nöjd med mitt motorrum för att det ser ut som man lackat allt i samma svarta nyans och blänka. Det ser "billigt" ut. Ska nu ha en annan nyans (lite blankare) på stag och fästen än den sidenmatta på innerskärmar och torpedvägg samt ev. grå övre stötdämparfästen. Mvh. MatsCMC 2089 Citera
Recommended Posts