PAL February 14, 2011 Report Share February 14, 2011 (redigerad) Har för stunden inte tänkt riva den i småbitar, men slänger upp lite bilder på den ändå :-)351WIndian Fire with black hood treatment, som det så vackert heter i Marti-rapportenTiden tickar långsamt mot sommarvägarna....... Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUSET February 15, 2011 Report Share February 15, 2011 väldigt fin!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm February 15, 2011 Report Share February 15, 2011 Trevligt med en till 69a till . Sen finns de ju ingen annledning att riva hon i småbitar.... Ser Jäkligt fin ut Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL February 15, 2011 Author Report Share February 15, 2011 Tack ska ni ha.Passerade dina trakter när jag kikade på den Jonas, Flög till Umeå och bilade till Vilhelmina, dock via Åsele Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm February 16, 2011 Report Share February 16, 2011 ÅÅÅfan, så du har köpt en Vileminabil (Vilhelmina) och inte kom du in på kaffe...Skulle bara bli en omväg på ca 4mil . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL February 17, 2011 Author Report Share February 17, 2011 Med tanke på att det var Göteborg-Vilhelmina tur och retur över dagen så hade inte 4 mil varit någon större sak . Var dock inte klubbmedveten vid den tidpunkten Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 February 17, 2011 Report Share February 17, 2011 Den ser mycket trevlig ut! Kul med fler som lägger upp en fin bil och ger inspiration.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm February 17, 2011 Report Share February 17, 2011 Oki, Men har du vägarna förbi igen så finns de kaffe Och de gäller alla här. Så nu får de bli sommar. Eller vad säger du Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL February 18, 2011 Author Report Share February 18, 2011 Sommar? Inköpt 22:e november, nedtransporterad 20 december (trevlig hjulklapp ) ......... Vintern har aldrig varit så lång som i år, räknar minuter fram till torra, saltfria vägar så jag håller med: den kan inte komma fort nog Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
b-ckis cmc2368 February 19, 2011 Report Share February 19, 2011 riktigt fin bil du köpt dej! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL March 27, 2011 Author Report Share March 27, 2011 Mjaha, då har man luftat den lite och nu är det dags att ta på blåstället :-(Tog en sväng i förrgår och blaskade bort vintertröttheten med en tvätt och den gick som en dröm. Det enda noterbara då var att bromsarna tar väldigt långt ner, typ ett par tre centimeter kvar till golvet, och väldigt stumt. Det är ungefär som att det inte finns något motstånd i hydrauliken alls fram tills dess att det nästan bottnar och sen får man ta i och det går inte heller att "pumpa upp" bromsverkan så luft tror jag inte på. Tror inte detta kan förklaras med avsaknad av servo och trummor runt om utan här sitter jag nog med ett litet problem. Ska ta ett varv runt och se hur justeringen är på bromsarna, men jag misstänker huvudbromscylindern i det här fallet.Igår tänkte jag åka ståndsmässigt när jag skulle hylla grabben på hans födelsedag, men nu tvärvägrade den gamla damen. Gjorde ett nytt försök lite senare, men med samma nedslående resultat och det enda positiva var väl att hon tänder på startgas så problemet lär ligga i bränsletillförseln eftersom det inte finns tillstymmelse till hostande om det inte tillförs lite startgas. Antingen har det kleggat igen fullständigt nu när vi äntligen fick rört på oss lite längre eller så har bensinpumpen gett sig. Det sistnämnda låter helt osannolikt eftersom jag körde in och parkerade utan problem och hade flera start/stopp under själva körningen (typ macken för att fylla på luft ) och det var inga problem alls. Alla idéer är välkomna Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan March 27, 2011 Report Share March 27, 2011 Grattis till en superfin bil ! ! Såg den i höstas när Sören skulle sälja den och tyckte den såg härligt oskruvad ut. Vet tyvärr inte exakt hur trumbromsar utan servo känns på en sådan eftersom jag har PDB. Jag skulle nog ändå justera ut backarna samt köra igenom ny bromsvätska och lufta innan du börjar byta delar. Bilen kan ju ha stått ganska länge. Testa om pumpen matar bränsle först, om den gör det kanske du borde ta av förgasaren och kolla nu innan säsongen drar igång. Är det original 2V, 4V eller eftermarknads förgasare? Lycka till ! ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-Åke Kjellberg March 27, 2011 Report Share March 27, 2011 Bilen ser fin ut Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL March 27, 2011 Author Report Share March 27, 2011 Sprang på den av en slump och tänkte att den försvinner väl ur skallen ganska snart. Det gjorde den inte och det ena ledde till det andra trots att jag, som vanligt, körde mailsvängen innan jag gjorde det ödesdigra och ringde upp Sören . Var det inte kört där så blev det definitivt när jag träffade bil och dåvarande ägare uppe i Vilhelmina. Bara att kapitulera :)grävaJag är fullständig nybörjare på de här gjutjärnsspisarna (det står en MG i garaget och det är lite mindre prylar) men enligt uppgift är det en original 2V. Måste börja gräva lite i det här Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL March 27, 2011 Author Report Share March 27, 2011 Tack Per-Åke. Jag är nöjd, bortsett från att hon brummar dåligt just nu. Det ska vi nog snart ha kurrerat hoppas jag Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ March 27, 2011 Report Share March 27, 2011 Att bränslepumpen ger upp är inte helt ovanligt, lossa slangen från förgasaren och stoppa ner den i en glasburk, kör några varv på starten och se vad som händer.Trevligt med lite bilar från GBG trakten, häng på mig och Klingan någon gång så åker vi och fikar eller kollar på lite historic racing ( Anderstorp 13-15 maj är nästa ). Tjolöholm i slutet på maj är också trevligt.Ha det braJanne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin March 27, 2011 Report Share March 27, 2011 Grattis, den ser kanonfin ut.Säkert nå skit som geggat igen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL March 27, 2011 Author Report Share March 27, 2011 @Janne J: Hänger på direkt. Jönssons i Gottskär kanske?@mhdin: Tack. Det är väl bara att hoppas . Ska göra en insats i morgon så får vi se Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL March 28, 2011 Author Report Share March 28, 2011 Kan titulera mig veterinär numera i och med att jag tillbringat kvällen som hästdoktor.Problemet med håglösheten i själva brummandet togs i följande steg: - Lossad ledning ner i flaska och lite nötande på starten gav noll resultat i flaskan - Lossade ledningen vid innerskärmen och sög upp bensin den vägen så inget skit i tanken - Demonterade pumpen och provade den jag tycker i o f s att den har lite tryck och pys, men det kanske inte är tillräckligt - Blåste i slangen mellan förgasare och pump och det gick lätt.Diagnos: PumptransplantationStelheten i bromspedalen: - Öppnade ögonen (och bromsbehållaren) och bakre kammaren var tom - I med olja och lite pumpande och då bildades det en vacker pöl under den skönaDiagnos: Skada på stora chassi-broms-ådern. Transplantation av densamma (Borde dessutom tvingas vara utan hobbybil en hel sommar för att jag inte tog denna direkt) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan March 28, 2011 Report Share March 28, 2011 Nja, tyckte du skötte det här bra på bara en dag. Jag höll på länge, länge innan jag blev nöjd med mina PDB bromsar. (läckage vacuum-klockan, 2 st vänsterok utan att veta om det mm. mm. mm.) Fick dock god hjälp här som vanligt.Mvh. MatsCMC 2089 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ March 28, 2011 Report Share March 28, 2011 Total kollaps i pumpen är något som drabbar Ford åttorna när åldern stiger, tyvärr är det oftast inget förmaksflimmer eller annan indikation på att slutet är nära. Som tröst är medicinen billig och lättillgänglig, själva operationen är odramatisk och överläkaren kan unna sig en god pilsner under ingreppet.Brott på broms-aorta är tragiskt, återigen är medicinen billig men ingreppet är av det jobbigare slaget, en vacker sköterska kan vara moralhöjande när ingreppet är inne i någon kritisk fas. God pilsner är ånyo en tillgång i kampen mot ålderskrämporna.Lycka till önskar en kvacksalvande hästdoktor Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 March 28, 2011 Report Share March 28, 2011 @Janne J: Hänger på direkt. Jönssons i Gottskär kanske?@mhdin: Tack. Det är väl bara att hoppas . Ska göra en insats i morgon så får vi seDet är inte långt hemifrån mig. Hallontårtan är ju berömd. Ska bara får ihop bilen så att jag kommer ut ur garaget. Tjolöholm är satt som deadline. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-Åke Kjellberg March 29, 2011 Report Share March 29, 2011 Ser fin ut vilken fabrik har byggt den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL March 29, 2011 Author Report Share March 29, 2011 Metuchen är dess hemmabo Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL April 2, 2011 Author Report Share April 2, 2011 Patienten överlevde pumptransplantationen och vaknade omedelbart med ett tydligt morrande. Broms-aortan bjuder på lite mer motstånd p g a lite för optimistiskt urval av instrument inför besöket i spiltan. Glömde helt enkelt att ta med mig dynamit för att få loss nipplarna......... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.