Jump to content

Mustang 1969 Mach1 CMC 2715


PAL

Recommended Posts

Har för stunden inte tänkt riva den i småbitar, men slänger upp lite bilder på den ändå :-)

post-5783-144839151035_thumb.jpg

351W

Indian Fire with black hood treatment, som det så vackert heter i Marti-rapporten

Tiden tickar långsamt mot sommarvägarna.......

post-5783-144839151026_thumb.jpg

post-5783-14483915103_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Sommar?

Inköpt 22:e november, nedtransporterad 20 december (trevlig hjulklapp :)) ......... Vintern har aldrig varit så lång som i år, räknar minuter fram till torra, saltfria vägar så jag håller med: den kan inte komma fort nog ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mjaha, då har man luftat den lite och nu är det dags att ta på blåstället :-(

Tog en sväng i förrgår och blaskade bort vintertröttheten med en tvätt och den gick som en dröm. Det enda noterbara då var att bromsarna tar väldigt långt ner, typ ett par tre centimeter kvar till golvet, och väldigt stumt. Det är ungefär som att det inte finns något motstånd i hydrauliken alls fram tills dess att det nästan bottnar och sen får man ta i och det går inte heller att "pumpa upp" bromsverkan så luft tror jag inte på. Tror inte detta kan förklaras med avsaknad av servo och trummor runt om utan här sitter jag nog med ett litet problem. Ska ta ett varv runt och se hur justeringen är på bromsarna, men jag misstänker huvudbromscylindern i det här fallet.

Igår tänkte jag åka ståndsmässigt när jag skulle hylla grabben på hans födelsedag, men nu tvärvägrade den gamla damen. Gjorde ett nytt försök lite senare, men med samma nedslående resultat och det enda positiva var väl att hon tänder på startgas så problemet lär ligga i bränsletillförseln eftersom det inte finns tillstymmelse till hostande om det inte tillförs lite startgas. Antingen har det kleggat igen fullständigt nu när vi äntligen fick rört på oss lite längre eller så har bensinpumpen gett sig. Det sistnämnda låter helt osannolikt eftersom jag körde in och parkerade utan problem och hade flera start/stopp under själva körningen (typ macken för att fylla på luft ) och det var inga problem alls.

Alla idéer är välkomna :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en superfin bil ! ! Såg den i höstas när Sören skulle sälja den och tyckte den såg härligt oskruvad ut. Vet tyvärr inte exakt hur trumbromsar utan servo känns på en sådan eftersom jag har PDB. Jag skulle nog ändå justera ut backarna samt köra igenom ny bromsvätska och lufta innan du börjar byta delar. Bilen kan ju ha stått ganska länge. Testa om pumpen matar bränsle först, om den gör det kanske du borde ta av förgasaren och kolla nu innan säsongen drar igång. Är det original 2V, 4V eller eftermarknads förgasare? Lycka till ! !

Link to comment
Share on other sites

Sprang på den av en slump och tänkte att den försvinner väl ur skallen ganska snart. Det gjorde den inte och det ena ledde till det andra trots att jag, som vanligt, körde mailsvängen innan jag gjorde det ödesdigra och ringde upp Sören ;). Var det inte kört där så blev det definitivt när jag träffade bil och dåvarande ägare uppe i Vilhelmina. Bara att kapitulera :)gräva

Jag är fullständig nybörjare på de här gjutjärnsspisarna (det står en MG i garaget och det är lite mindre prylar) men enligt uppgift är det en original 2V. Måste börja gräva lite i det här :)

Link to comment
Share on other sites

Att bränslepumpen ger upp är inte helt ovanligt, lossa slangen från förgasaren och stoppa ner den i en glasburk, kör några varv på starten och se vad som händer.

Trevligt med lite bilar från GBG trakten, häng på mig och Klingan någon gång så åker vi och fikar eller kollar på lite historic racing ( Anderstorp 13-15 maj är nästa ). Tjolöholm i slutet på maj är också trevligt.

Ha det bra

Janne

Link to comment
Share on other sites

Kan titulera mig veterinär numera i och med att jag tillbringat kvällen som hästdoktor.

Problemet med håglösheten i själva brummandet togs i följande steg:

- Lossad ledning ner i flaska och lite nötande på starten gav noll resultat i flaskan

- Lossade ledningen vid innerskärmen och sög upp bensin den vägen så inget skit i tanken

- Demonterade pumpen och provade den jag tycker i o f s att den har lite tryck och pys, men det kanske inte är tillräckligt

- Blåste i slangen mellan förgasare och pump och det gick lätt.

Diagnos: Pumptransplantation

Stelheten i bromspedalen:

- Öppnade ögonen (och bromsbehållaren) och bakre kammaren var tom

- I med olja och lite pumpande och då bildades det en vacker pöl under den sköna

Diagnos: Skada på stora chassi-broms-ådern. Transplantation av densamma

(Borde dessutom tvingas vara utan hobbybil en hel sommar för att jag inte tog denna direkt)

Link to comment
Share on other sites

Nja, tyckte du skötte det här bra på bara en dag. Jag höll på länge, länge innan jag blev nöjd med mina PDB bromsar. (läckage vacuum-klockan, 2 st vänsterok utan att veta om det mm. mm. mm.) Fick dock god hjälp här som vanligt.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Total kollaps i pumpen är något som drabbar Ford åttorna när åldern stiger, tyvärr är det oftast inget förmaksflimmer eller annan indikation på att slutet är nära. Som tröst är medicinen billig och lättillgänglig, själva operationen är odramatisk och överläkaren kan unna sig en god pilsner under ingreppet.

Brott på broms-aorta är tragiskt, återigen är medicinen billig men ingreppet är av det jobbigare slaget, en vacker sköterska kan vara moralhöjande när ingreppet är inne i någon kritisk fas. God pilsner är ånyo en tillgång i kampen mot ålderskrämporna.

Lycka till önskar en kvacksalvande hästdoktor ;)

Link to comment
Share on other sites

@Janne J: Hänger på direkt. Jönssons i Gottskär kanske?

@mhdin: Tack. Det är väl bara att hoppas :). Ska göra en insats i morgon så får vi se

Det är inte långt hemifrån mig. Hallontårtan är ju berömd. Ska bara får ihop bilen så att jag kommer ut ur garaget. Tjolöholm är satt som deadline.

Link to comment
Share on other sites

Patienten överlevde pumptransplantationen och vaknade omedelbart med ett tydligt morrande. Broms-aortan bjuder på lite mer motstånd p g a lite för optimistiskt urval av instrument inför besöket i spiltan. Glömde helt enkelt att ta med mig dynamit för att få loss nipplarna.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...