Jump to content

Recommended Posts

Har sökt på forumet men kan inte hitta tydligt svar.

Min mustang har org 289 2V, och min fråga är:

Passar vilken 289 eller 302 som helst, och vilken ev ombyggnad krävs.

Krävs det ombyggnad mellan C4 automat, om det tidigare suttit en manuell låda, för att det skall passa på motorn.

Behöver byta ut min oljetörstiga motor, och köper gärna en renoverad av någon som har.

Tack på förhand

Frosten

Förstår inte exakt din fråga men alla 289 och 302 oavsett vilken bilmodell den kommer ifrån passar i Mustang!

Är frågan om det finna olika motorer för manuell eller C4 så är svaret nej.

Oavsett om du har manuell låda eller C4 nu så passar alla 289 och 302.

Det finns skillnader på motorer men inte på dimensionerna block/toppar.

Externa detaljer som grenrör, vattenpump och rem skivor kan skilja.

Tjena!

Köp en verkstads handbok och riv sedan din olje brännande 289 och bygg nåt skoj av den!

Dom är inte direkt svår skruvade och skulle du stöta på patrull så finns det många här med kunskap att fråga om råd/dåd ;)

Hade inte skruvat mycket Ford v8 innan jag rev min heller en gång i tiden...

MVH Schröder

Håller helt med Schröder, gammla gjutjärnsspisar är lättskruvade. Dock finns det värdefulla tips i verkstadshandböckerna. Utan att vara motorexpert så renoverade jag själv min 302-a med god vägledning av Shliton shopmanual. Och jag lovar dig, det känns jävligt kul att att starta upp motorn och höra mullret, då växer man en tum/hästkraft.

Tackar för svaren, skulle gärna renovera men har ingenstans att vara, och vill ha bilen körbar till våren.

Frågan ang växelådan avsåg om det gick att montera min C4 direkt på vilken 289 eller 302 som helst utan att modifiera fästen mm.

Som jag tolkat svaren kan jag köpa vilken 289 eller 302 som helst och bara montera dit min C4 och stoppa i den i bilen utan några större förändringar.!

Finns det några årsmodeller som är att föredra avseende 289 samt 302?

C4 finns i 2st utföranden på sprängkåpa.

Har du en C4 från 1966 så har den en sprängkåpa avsedd för 157kugg startkrans.

Motorn du köper måste alltså ha en 157 kugg startkrans annars passar det inte

Dessutom mellan motorblocket och växellådan sitter det en stor plåt (blockplatta) som måste hänga ihop med startkransen.

Det är absolut bäst idag att köpa en färdigrenoverad 302 motor.

Då menar jag inte "shilton renoverad" utan riktigt renoverad motor med dokumenterade maskinbearbetningar.

Helst ska motorn även vara dynamiskt balanserad för en perfekt harmonisk gång.

Allt beror på din budget men det går antingen beställa en färdig motor från USA eller be en svensk firma helrenovera den du har.

När det gäller årsmodeller så är det ingen skillnad på block genom åren.

Däremot toppar och kolvar är värdelösa 1973-.

Ingen motorbyggare behåller dessa toppar och kolvar utan man byter ut allt.

Ta tex kontakt med Engine Kit Racing som kan ge dig en kostnad för allt.

OK, Tack. Verkligen kanon forum det här.

Kan jag flytta över startkrans och blockplatta från min 289 till nyare 289a, eller till en 302a för att få lådan att passa.

MVH Frosten

Hej Frosten.

Jag funderar på att byta min c4 mot en manuell låda,vi kanske kan byta lite grejor med varann. Jag har en 66 289 2v+ c4 låda som jag ska renovera eftersom bandet till backväxeln gått sönder.

Mvh Thomas