Jump to content

Kan jag ta bort min A/C kompressor själv?


Fastninja

Recommended Posts

Du bör kanske inte vara i ett allt för litet utrymme när du lossar upp slangarna. Men det jag upplever som mest otrevligt är när den ev oljan som finns i systemet blåser ut och kladdar ner. Ha lite papper/trasor i beredskap. Är du orolig för gasen så be en kylfirma tömma systemet åt dig...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att skruva bort...

Lossa någon anslutning t.ex kopplingsstycket bakom själva kompressorn, lossa tills det börjar pysa, gå därefter undan en bit eller t.ex ut från garaget tills det slutat pysa...

Sätt lite papper undertill om det kommer ut lite mysig olja...

lycka till

Link to comment
Share on other sites

Vill du inte begå ett direkt lagbrott så ber du en kylfirma tömma och ta hand om gasen. Att släppa ut gas som finns i AC är om det uppdagas belagt med ganska höga böter enligt min kompis som är kyltekniker.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Vill du inte begå ett direkt lagbrott så ber du en kylfirma tömma och ta hand om gasen. Att släppa ut gas som finns i AC är om det uppdagas belagt med ganska höga böter enligt min kompis som är kyltekniker.

Mvh

Oj oj oj vilket allvarligt brott !! Och om det skulle gå hål på en slang då släpper man ju inte ut det avsiktligt, så då är det inget brott ?

Men miljöpåverkan blir ju lika "stor". Så mitt tips till dig Fastninja, råka lossa på fel slang av misstag = utan uppsåt ! Och må inte illa

för att du släpper ut lite freon och tunnar ut ozon lagret, vi behöver mer sol så att all den här dj**la snön försvinner och den globala

uppvärmningen (som vi inte sett röken av i vinter) bibehålls.

Tycker Lope

Link to comment
Share on other sites

Få firmor som tar reda på gasen trots att den är en riktig miljöbov.

r134a (1,1,1,2-Tetrafluoroethane) har en gwp (global warming potential) på 1300. mao 1kg motsvarar 1.3ton koldioxid.

biltemas kylspray http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36521%20Kylspray%202007-12-06%20SV.pdf

Hur många bilar läcker r134 tro?

r407c (värmepumpar) gwp 1525

Ska du vara ordentlig o inte släppa ut skiten så var med o se till att de tar reda på gasen om du ska betala för det.

En kille som bytte värmepump åt en kompis fråga om han skulle släppa ut gasen där eller på firman... Seriöst.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj vilket allvarligt brott !! Och om det skulle gå hål på en slang då släpper man ju inte ut det avsiktligt, så då är det inget brott ?

Men miljöpåverkan blir ju lika "stor". Så mitt tips till dig Fastninja, råka lossa på fel slang av misstag = utan uppsåt ! Och må inte illa

för att du släpper ut lite freon och tunnar ut ozon lagret, vi behöver mer sol så att all den här dj**la snön försvinner och den globala

uppvärmningen (som vi inte sett röken av i vinter) bibehålls.

Tycker Lope

Håller med! ni med gammelmustanger, ut och gasa ordentligt i sommar. Vi med nyare Mussar skruvar bort catjäveln så vi får nån ordning på vinterhelvetet

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja, frågan är kanske inte om man kan utan om man bör? Såvitt jag vet så är systemet trycksatt fortfarande och vad jag förstått så är köldmediet giftigt. Man bör kanske överlåta det till någon som håller på med bilkyla?

Det är ju en självklarhet att man överlämnar detta till en professionell firma. Att på egen hand släppa ut kylmedlet är både oansvarigt och strider mot bättre vetande!!

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en självklarhet att man överlämnar detta till en professionell firma. Att på egen hand släppa ut kylmedlet är både oansvarigt och strider mot bättre vetande!!

/MOS

Då får man kolla upp så de verkligen tar hand om det. Många firmor släpper bara ut skiten (billigare så) o då har du ju kastat pengarna i sjön.

Link to comment
Share on other sites

Då får man kolla upp så de verkligen tar hand om det. Många firmor släpper bara ut skiten (billigare så) o då har du ju kastat pengarna i sjön.

Ja, det bör man kolla upp. Och visar det sig att man får nys på en sådan skojare - vars förstånd inte räcker längre än näsan - ska man naturligtvis anmäla denna till berörd myndighet. För sådana firmor (förhoppningsvis inte många) ska naturligtvis uppmärksammas och beivras - för allas bästa!

Och även om det finns sådana firmor så berättigar inte det att hemmapularen gör samma sak hemma på sin garageuppfart!

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...