Jump to content

Dagens däcktips


Fastninja

Recommended Posts

Något att ha i åtanke. Man kan INTE ha 285/30/20 ET20 på en SN95. Det upptäckte jag idag då jag luftade mussen. Jag skalade insidan på däcket hela vägen in till tråden. Av någon underlig anledning endast på högersidan. Som tur är hade jag ändå tänkt att byta baksulor innan påställning. Jag antar att det får bli 275 istället :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det ser skitbra ut men jag är partisk :) Hjulhusen är så stora på SN95 så jag tyckte mina 18" drunknade i husen. 17-20" är dom storlekar som SN95 ska klara enligt Ford så jag hoppas att det stämmer. Jag har hittat 20" hos återförsäljare i USA som enligt uppgift ska passa SN95. Visserligen ET22 och inte 20 som jag har men det borde inte avgöra tycker man.

Här är några usla mobilbilder tagna i ett trångt garage.

post-5518-144839152124_thumb.jpg

post-5518-144839152134_thumb.jpg

post-5518-144839152147_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack tack. Jag funderade på spacers men med tanke på priset på dessa här hemma så blev det billigare att sälja 18" och köpa begagnade 20". Jag har sänkt knappt 40 mm. Vågar inte tänka på hur det hade gått med en större sänkning i kombination med 20". Då hade man väl dragit i däcken i innerskärmen så fort man körde över en asfaltskarv ;)

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte köpa värsta dyra spacers som skruvas fast. Det finns typ mellanlägg i tjocklekar från 3 mm upp till 12 mm. Det enda du behöver försäkra dig om är att se till att du får tillräckligt långa gängor att fästa muttrarna i samt att du gärna får styra navet eftersom de flesta får vibrationer om man försöker centrera fälgen med hjulmuttrarna.

Och kan det inte vara så att bakaxeln rör sig lite i sida då du svänger? Den är ju inte fast monterad i karossen, kan ju förklara varför du bara slitit ner på ena sidan..

mvh Andreas

Och ja, fälgarna är snygga!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för omdömet. Det kan ju mycket väl vara så som du säger Andreas. En annan sak jag kom att tänka på är att om jag haft för lite luft i däcket så bulgar ju däcket utåt vilket skulle kunna resultera i att däcket drog i. Gudarna ska veta att det inte är mycket till godo redan från början. Jag kom aldrig så långt som til macken för att kolla trycket. Tar det fortfarande i med 275 så får det bli spacers på ett par mm.

Hade det funkat med 255 på en 10" bred fälg?

Link to comment
Share on other sites

Jag har 255 bredd på min -98 och avseende det måttet är det MASSA utrymme kvar, 285 bredd hade varit en baggis att få dit. Vet dock inte om det skiljer något mellan 95/98...

Det finns ju billiga spacers på Biltema som faktiskt fungerar (till skillnad från mycket annat på det stället) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Spacers-2-st/ har provat med att klumpa flera tom utan att få bekymmer med obalans.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så, en 0,5 cm spacer från biltema löste problemet. Det var fortfarande väldigt tajt med 275 så spacern var nödvändig. Nu vågar man köra över ojämnheter utan att man sliter sönder däcket. Blev kanonbra med 20" men visst känns den extra vikten. Inte direkt race men å andra sidan har jag bara planer på att glida fram i sommar. Ett o annat spontanrace lär det ju säkert bli ändå :)

post-5518-144839154415_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är nog lugnt. Mitt problem kom av att det var 20". Det gjorde att dom kom såpass högt upp i hjulhuset att innerskärmen tog emot bl.a. 18" är nog inga probs. Spacers är väl aldrig att föredra men jag tror att 20" sliter mer på hjullagrena än en halv cm spacer :) Får se hur länge dom håller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...