Jump to content

Vattenpump


Bosse N

Recommended Posts

Min nya vattenpump läcker någon droppe vid skvallerhålet. Jag har inte kört motorn varm än och funderar på om det kan vara så att läckaget försvinner efter att man varmkört motorn?

Kylarvätskan är glykolblandad.

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nej det är oftast så att om det läcker vatten när det inte är varmkört så kommer det

oftast mer när man varmkör, detta p.g.a. att trycket ökar i systemet när det blir varmt.

Är du säker på att det är nytt vatten, jag menar, så att det inte är gammalt vatten

som var i tidigare.

Men det finns bara två saker att göra, kör och se om det funkar, eller gör om och gör

rätt, det sistnämnda låter hårt men det faktiskt vara nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars för upplysningen.

Min tanke var att tätningen i vattenpumpen utvidgar sig när motorn blir varm och på det viset tätar.

Eftersom jag för mindre än ett år sedan bytte kylare så använde jag faktiskt en del av den gamla kylarvätskan eftersom den inte var så gammal men snålheten bedrar visheten. Konstigt att man aldrig lär sig...

Får starta upp under kommande helg då de lovar lite vårvärme...äntligen och se hur det verkar men visst låter det logiskt att det läcker mer när trycket i kylaren ökar.

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse

Jag har samma problem som du med vattenpumpen.

Lade ner ett he... jobb på att få rent ytorna på blocket.

Och beställde dom packningarna som skulle vara.

Men ändå kommer det droppar på golvet.Vet ej vad jag kunde gjort

annorlunda....kanske packningsklister men det ansåg dom ej vara nödvändigt.

Har ac och servostyrning så det är ju rätt trångt oxå.

Min motor har varit igång en gång efteråt så vi får se efter sommaren hur det går.

Hör av dig om du kommer på något.

Mvh Christer Johansson

Link to comment
Share on other sites

Håller med John. Skvallerhålet sitter mellan lagren och visar att det läcker vatten inifrån pumphuset genom första lagret/tätningen vid axeln. Läcker det vid tätningsytorna kommer vattnet ut där.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag tycker det är konstigt att många tror på att bara en packning utan något

tätmedel skall fungera, jag har skruvat en hel del i mitt liv och jag har sällan

varit med om att endast packning i sig bara funkar.

Har ni som i fallet vattenpump inte använt tätmedel, alltså silkon eller permatex

så är det i 8 av 10 fall kört, stryck alltid på tätmedel runt ställen där som här

vatten passerar.

Det behöver inte vara några mängder men lite på fingret och ett drag runt det

aktuella stället hjälper, det är mycket ofta på våra gammla motorer som det är

ojämnheter i gjutgods, inte synbara för ögat men dom finns.

Alltså, tro inte bara en ny packning fungerar överallt,där det kan fungera, bara

packning, är förgasare växelådor och del av motorblock, här har packningarna

oftast hjälp av olja eller bensin, bensin gör papperpackningar mjuka, olja mjukar

upp och hjälper korkpackningar att täta.

Ta allt med en nypa salt och var inte så säkra på dom nya delarna som tillverkas,

ofta bör vi faktiskt ta till något extra, för att det skall bli till vår belåtenhet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem är att det läcker vid skvallerhålet och jag får byta den pumpen mot en ny meddelar de där jag köpte den.

Packningsmedel hade jag på båda sidor om papperspackningen och där verkar det vara tätt.

Det ska bli intressant att se om det blir någon förändring på kyltemperaturen eftersom skovelhjulens utformning skilde sig ganska markant mellan den gämla (original tror jag) och den nya pumpen. Har aldrig haft problem med tempen trots att vi dragit husvagn och stått länge i bilköer.

/Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...