Jump to content

Felaktigt vackum till C4 låda?


mrhaggiz

Recommended Posts

Håller på att justera min Holley förgasare inför besiktningen.

Då noterade jag att i manualen tistår det att skall man ej koppla vackumslangen till denna om man inte har en extra kit då detta kan skada lådan väldigt mycket. Då förgasaren satt på bilen när jag köpte den har jag inte någon historik eller info om detta kit sitter på. Vackumslangen var ej inkopplad tidigare men jag anslöt den förra året då den växlade hårt utan vackum. Då gick lådan sönder senare under säsongen och är nu rennoverad och kan omöjligt veta om detta var relaterat.

Vågar man koppla in vackumslangen igen eller skall man köra utan?

Är det farligt med felaktigt vackum eller är det endast en friskrivning från tillverkaren?

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att justera min Holley förgasare inför besiktningen.

Då noterade jag att i manualen tistår det att skall man ej koppla vackumslangen till denna om man inte har en extra kit då detta kan skada lådan väldigt mycket. Då förgasaren satt på bilen när jag köpte den har jag inte någon historik eller info om detta kit sitter på. Vackumslangen var ej inkopplad tidigare men jag anslöt den förra året då den växlade hårt utan vackum. Då gick lådan sönder senare under säsongen och är nu rennoverad och kan omöjligt veta om detta var relaterat.

Vågar man koppla in vackumslangen igen eller skall man köra utan?

Är det farligt med felaktigt vackum eller är det endast en friskrivning från tillverkaren?

Tack på förhand.

givetvis ska vacumet vara inkopplat!!

Men växlar den upp utan vacum?

vad som händer ibland är att ventilen till vacumet(har glömt vad den heter) brukar börja läka och då sugs automatlådeoljan in i motorn,vilket gör att lådan riskerar att överhettas och paja..

För att kolla ventilen sätter man en transparant slang mellan ventil och insug,läcker den så ser man hur röd olja smiter in i motorn..

Vacummodulator hette ventilen ja..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har vackum inkopplat. Dock är detta via förgasarens uttag till powerbrake vackum. Detta samt vackumet till fördelaren är det enda som finns på förgasaren. Har ett Edelbrock insug utan vackumuttag. Hur skall jag lösa detta då det står i Holley manualen att man ej skall koppla förgasarens vackum till lådan?? Någon som kör med en Holley samt Edelbrock och löst detta? Eller vågar jag köra med förgasarvackum då den växlarmjukt och fint med detta? Eller riskerar jag att köra sönder den nyrennoverade lådan? Vacummodulatorn är ny även den.

Link to comment
Share on other sites

Rätt att du inte ska koppla lådans modulator till Holley timed port anslutning.

Modulatorn ska ha fullt vacum från insuget.

Alla Edelbrock insug har extra anslutningar för vacum så det går alltid koppla in extra uttag ifall du behöver.

Alternativ grenuttag som Ford kör med som original.

Grenuttag finns säkert att köpa hos Hansen Racing

På Holley hemsida ser du exempel

http://www.holleytv.com/video/11357

Link to comment
Share on other sites

Rätt att du inte ska koppla lådans modulator till Holley timed port anslutning.

Modulatorn ska ha fullt vacum från insuget.

Alla Edelbrock insug har extra anslutningar för vacum så det går alltid koppla in extra uttag ifall du behöver.

Alternativ grenuttag som Ford kör med som original.

Grenuttag finns säkert att köpa hos Hansen Racing

På Holley hemsida ser du exempel

http://www.holleytv.com/video/11357

Tusen tack för bra info.

Har fått fram att jag har ett Edelbrock Performer 289 Manifold.

http://www.edelbrock.com/automotive_new/mc/manifolds/ford/performer-289.shtml

Är lite osäker på vilken anslutning som är vackum? Jag skruvade bort föjande som jag tror är till vackum på bifogad bild och detta leder rakt ner i insuget.

IMAG00931.jpg

Någon som vet om detta är korrekt anslutning så jag kan beställa ett uttag till detta?

Link to comment
Share on other sites

Japp ta någon av dom det spelar ingen roll vilken.

Det är en såkallad NPT gänga....Vet inte måttet men mät ungefär hålet så fixar tex Hansen Racing en koppling

Fimms en del att välja på så enklast att fråga dom då allt inte finns i katalogen

http://viewer.zmags.com/showmag.php?magid=82663#/page140/

Kanon! Tack för infon!

Ringde Hansen idag och dom löste problemet direkt! 3/8 med NPT gänga och 3st uttag. Dom hade det hemma på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...