Jump to content

Cabfrågor


Dr Frelin

Recommended Posts

Ska ge mig på att byta cabtyg så jag startar en ny tråd då jag redan innan jag börjat har sprungit på problem. :)

Fråga 1: Mainbultarna som håller Cabställningen i chassit... hur sitter dom? Det sitter en genomgående bult med plan skalle men är den gängad eller hur är den säkrad på andra sidan? hade gissat med ett genomgående clips och bricka men jag kan inte se att det sitter något där. Nån som har en bild eller sprängskiss på den här lilla delen?

Fråga 2: Har precis bytt kolv och efter att ha kört ställningen upp och ned några gånger så lyckades jag klämma sönder hydraulslangarna på ett ställe... ops! (hoppas man lär sig av sina misstag nån gång). Ser ut att vara gamla slangar (kanske orginal från 68) så jag funderar på att byta till nya. Problemet är väl bara att jag försöker undvika "lyxfällan" så frågan är väl egentligen... Är det någon som har lämnat in de här slangarna och fått dem skarvade och har någon erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

Cab vet jag inget om.

Hydraulslangar byter man, ta bort dina gamla åk förbi en firma typ Hydroscand eller nån som lagar truckar o. kranar.

Dom kan oftast fixa såna med rätt anslutningar till ett bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret på fråga 2! Det blir nog nya iaf. känns mest rätt då jag vill att det ska hålla ett tag. Hade dom varit svåra att byta så hade jag inte ens tänkt tanken på att "renovera" dem . :)

Link to comment
Share on other sites

OK, tack mats! Har inte hunnit kolla de här bultarna igen men det känns troligt att de ska vara säkrade med en hårnålssäkring. :)

Fråga 3: När jag plockade bort den gamla "weatherstrippen" så satt det en tejp mellan bågen och tyget som tydligen fungerat som tätning. Nån som har något tips om vad jag ska använda istället för denna tejp? 3M kanske har något som kan vara lämpligt... :) Eller är det bara lim som gäller?

Link to comment
Share on other sites

(Fråga 1) Tog loss "mainbulten" till cabställningen på ena sidan idag. Är bara pressad och finns inget hål för låsning heller, är de bara pressade orginal?

Fråga 4: Vad ska det vara för mått på mainbussningarna på röret som går in i fäste och ställning? Mina höll 14mm men "kittet" med nya bussningar höll 16,5mm vilket är helt omöjliga att använda... vad är rätt mått, nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Svarar mig själv på fråga 1 och 4. Mainbultarna hålls på plats med fjäderbrickor (wavy washers). Angående bussningarna så är det tydligen svårt att få tag i rätt storlek... får väl återanvända om de inte går att få tag i...

Link to comment
Share on other sites

Fråga 5: På andra och tredje bågen sitter det några mjuka lister som top padsen ligger på. Beställde nya (trodde jag) och tänkte byta dessa men de nya är av hårdplast (om jag fick rätt) liknande de som sitter på bakre bågen. Är det rätt att byta ut de här mjuka mot den nya svarta eller ska man försöka få tag i något som liknar den på bilden vilket jag gissar är orginal? Om jag har förstått det rätt så fäster man inte Top padsen i andra och tredje bågen utan bara i första och sista. Då borde det ju vara bättre att bara lägga i något annat lite mjukare material (där det fattas) som inte riskerar att synas genom toppen.

post-3926-144839157112_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0005_how_to_replace_your_65_68_convertible_top/index.html

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0810_how_to_replace_a_convertible_top/index.html

Kopiera och klistra in om inte läsaren tar det direkt.

Hade bra hjälp av dessa när jag bytte på min 65´a men mycket svårt att få det riktigt bra, kräver proffshjälp.

Svårast att få det snyggt runt bakrutan och själva rutan fäst på rätt sätt, kräver tålamod och mycket provande.

Vissa tilllverkare av cabbar har instruktioner på nätet.

cmc945

Mario

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! :)

Hade inte tänkt göra det helt själv utan hoppas få hjälp av någon som har gjort det förr. Vill däremot förbereda så gott det går och se till att jag har alla grejer när det är dags.

/F

Link to comment
Share on other sites

Lackeringen och cabmontaget var de saker jag lät andra göra. Ställningen gjorde jag dock iordning själv men alla spiklister och sånt fick sadelmakaren fixa så det blev som han ville ha det.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Låter klokt! Får kanske söka mig till storstan Mora och höra ifall det finns någon där som kan...

Tittade lite på din renovering Mats, omfattande och imponerande! :) Själv försökar jag ha bilen i användbart skick så länge barnen är små. Kanske blir en mer omfattande renovering senare i livet men det kräver nog nogrann planering på flera plan... :) Tyckte det såg ut som att du vände Cabsäcken så att vinylen hamnar neråt... ska det vara så? Har själv ingen aning och har bara tänkt mig att det är bättre att det ser bra ut inifrån bilen än från skuffen. Hur va det orginal?

Link to comment
Share on other sites

Låter klokt! Får kanske söka mig till storstan Mora och höra ifall det finns någon där som kan...

Tittade lite på din renovering Mats, omfattande och imponerande! :) Själv försökar jag ha bilen i användbart skick så länge barnen är små. Kanske blir en mer omfattande renovering senare i livet men det kräver nog nogrann planering på flera plan... :) Tyckte det såg ut som att du vände Cabsäcken så att vinylen hamnar neråt... ska det vara så? Har själv ingen aning och har bara tänkt mig att det är bättre att det ser bra ut inifrån bilen än från skuffen. Hur va det orginal?

Hej,

vinylen skall självklart vara inåt som du säger. Det är nog en synvilla.

Min renovering tog nästan 7 år, dels var det tänkt som en hobby/tidsfördriv och dels var bilens skick sådant att det i princip inte gav mig ngt val...Så det är litet baklänges för mig, det enda jag inte fixat än är motorn, nåt man kanske börjar med annars.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Fråga 6: Längst fram på frontbågen har jag gängade hål med ett mellanrum på 11,5cm. Har ringat in några på bilden hur det ser ut från ovan. Vad jag förstått så ska jag fästa whetherstrippen i dessa med hjälp av en båge som kallas retainer 51352 enligt shop manualen. Ser ut som att jag saknar denna del... :( Någon som vet om denna går att köpa i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det sitter redan plastbågar på padsen jag har, samma bredd som padsen. Gick denna båge hela vägen orginal?

Lägger upp en ritning på ett hjälpmedel som jag hittade i en bok 2008 och ritad om i CAD. Om någon skulle hitta den här tråden nu eller i framtiden och är intresserad av en utskrift i naturlig storlek så hör av er till mig så fixar jag det till fraktkostnad. :)

post-3926-144839157378_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...