Jump to content

Hur plocka ur cigar lighter ur -70a ?


Recommended Posts

Hej,

Verkar som min cig tändare på min -70 cab, inte är elektriskt ansluten på plussidan (mitten) och har dessutom ingen (?) kontakt med jord när jag försöker mäta den.

Det är ju trångt som fn bakom panelerna och jag kan inte begripa hur man plockar ur cigarett tändaren ur instrument panelen....

Nån som kan tipsa ?

Thx / P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det beror lite på vart den sitter, men eftersom du skriver instrumentpanelen så gissar jag på att den sitter under värme/AC reglaget i mitten? i så fall så går det att lossa hela nedre delen, inklusive askkoppen vid sidan om. ciggtändaren består sedan av två delar, en insats med gänga och en hylsa som skruvas in och på så sätt klämmer fast uttaget mot plåten. lossa hylsan med polygrip el. liknande

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den kan även sitta under instrumenten till höger om ratten och till höger om kontakten för vindrutetorkarna, i alla fall på min 70:a cab. (jag har ingen askkopp under värme- och AC-panelen.) Jag hade dålig kontakt p.g.a. ärgad mittpol, och gick bet på att få loss den utan att plocka ned hela instrumentbrädan. För min del hjälpte det med en dremmelborr och liten slipsten för att få kontakt igen. Givetvis efter att ha kopplat från batteriet för att förhindra kortslutning. Cigg-tändaren var nämligen strömförande hela tiden, även med tändningen frånslagen. Förmodligen hjälper det inte dig, då du inte verkar ha någon ström fram. Tändaren funkade i och för sig OK, men när jag kopplade in GPS:en blev det glappkontakt i minsta gupp och GPS:en startade om hela tiden. Mycket irriterande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...