June 6, 201113 yr comment_105188 Hej,Tog en liten tur ikväll och helt plötsligt började det "knattra" från motorn. Ljudet är ganska påtagligt och följer motorvarvet.Verkar komma från ventilkåpan på vänster sida motorn.Motorn drar fint och ryker inte men ljudet låter lite olycksbådande.....Finns det någon som har en aning om:1. Vad som hänt2. Förslag på åtgärder..Motorn är en helt otrimmad 289 2V med härdade ventilsäten.Björn
June 7, 201113 yr Author comment_105202 Nej något läckage är det inte.Ljudet låter ungefär som vid kallstart, innan oljan kommit till.Skall köra studenter imorgon så lite fundersam är jag.Fler tips till en okunnig? Björn
June 7, 201113 yr comment_105231 Kan vara en hydrallyftare som har hängt sig. Hade det felet på min 302:a innan jag renoverade den. Fjädern i lyftaren fastnar i botten och det blir ett glapp mellan lyftare,stötstång,vipparm och ventil som knackar.
June 8, 201113 yr Author comment_105232 Kan vara en hydrallyftare som har hängt sig. Hade det felet på min 302:a innan jag renoverade den. Fjädern i lyftaren fastnar i botten och det blir ett glapp mellan lyftare,stötstång,vipparm och ventil som knackar.Lyfte ventilkåpan och ser man på........lätt fixat, denna gången. Tack för glada tillrop!/Björn
June 8, 201113 yr comment_105233 Innan du "firar" för mycket bör du nog ta reda på anledningen till att det hände !
June 8, 201113 yr Author comment_105234 @John: Jo tanken slog mig men mina kunskaper är inte tillräckliga. Har du någon teori?Björn
June 8, 201113 yr comment_105236 Teorier kan man ha hur många som helst tyvärr !Jag gissar i regel aldrig,utan försöker att ta reda på den faktiska orsaken.Bara att demontera/undersöka och konstatera fakta !!
June 8, 201113 yr Author comment_105238 Ja det var just det...Har demonterat kollat men vet inte riktigt vad att kolla efter.Allt såg ok ut förutom att vippan satt på sned.Har provstartat och nu låter det fint igen./Björn
June 8, 201113 yr comment_105247 Ytterst vanligt på gamla V8 motorer att hydraullyftarna krånglar av någon anledning. Skräp,slitage,oljeavlagrignar I regel byter man ut alla (16st).Väldigt enkelt att byta om man är inte har tummen mitt i handen. Krävs inga speciella verktygSkaffa en Haynes bilrep handbok på tex Mekonomen så kan du läsa hur enkelt det är.Om den är tyst nu så kan allt vara okej men man kan aldrig veta med dessa gamla leksaker.Börja det knattra igen så stanna motorn omedelbart.
June 8, 201113 yr comment_105248 Skall köra studenter imorgon så lite fundersam är jag.BjörnHur mycket tar du för besväret? Eller nöjet? Och hur långt är du villig att köra för den summan?Mvh.P-O
June 9, 201113 yr Author comment_105251 Hur mycket tar du för besväret? Eller nöjet? Och hur långt är du villig att köra för den summan?Mvh.P-OHej P-O,Denna gången var det goda vänner till en av sönerna så taxametern stod på noll-taxa. Dessutom var färden inte längre än 4km ute på Ekerö.Har inte fått några regelrätta bokningar utan bara kört släkt, vänner och nära bekanta.Jag bor ju lite utanför Stockholm och där är inte så mycket trafik o köer. Skulle det bli aktuellt med körning i city då blir det nog "några tusenlappar" i bensinersättning.(har 2mil in till "stan")Hils.Björn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.