Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_105459

Nu blir jag tokig!!

Har köpt mig en ny komplett kontrollventil. Har monterat med samma mått som den förra. MEN servon funkar bara när man svänger åt höger, åt vänster går det tungt och det ylar lite. Detta med bilen upp pallad. Vid provkörning var det som att åka utan servo åt vänster och med åt höger.Har provat att släppa och att dra åt juster skruven men ingen skilnad. Observerade att oljan och ventilen blev varm mycket fort. Kan det vara nått som kärvar inne i ventilen??

Någon med liknande problem?? Tacksam för tips och råd

//JT

comment_105462
Nu blir jag tokig!!

Har köpt mig en ny komplett kontrollventil. Har monterat med samma mått som den förra. MEN servon funkar bara när man svänger åt höger, åt vänster går det tungt och det ylar lite. Detta med bilen upp pallad. Vid provkörning var det som att åka utan servo åt vänster och med åt höger.Har provat att släppa och att dra åt juster skruven men ingen skilnad. Observerade att oljan och ventilen blev varm mycket fort. Kan det vara nått som kärvar inne i ventilen??

Någon med liknande problem?? Tacksam för tips och råd

//JT

Har du luftat systemet?

Om inte så palla upp bilen, starta motorn och vrid ratten 10 gånger mellan ytterlägena höger-vänster.

comment_105464
Japp nog är det luftat allt. Ratten har gått många gången fram och tillbaka. Men lik f..n är det bara sevoverkan åt höger.

Kolla om det går att skifta slangarna in i servokolven, lossa sedan kolven från stystaget och titta hur den jobbar. Är felet kvar på högersidan är det servokolven, flyttas felet till vänstersidan är det kontrollventilen.

comment_105468
Får kolla på det. Ska bara låta bilen stå å jävla av sig lite först. Tror du man kan ha sån tur att servokolven ger upp bara för att man byter styrventil?? Funka ju fint innan.....

Skulle tippa på kontrollventilen, men man ska aldrig vara säker..

Lycka till.

Janne

  • Author
comment_105521

Tog isär kontrollventilen å titta å allt såg bra ut. Har nu tagit bort styrkolven och håller man för ena hålet och för kolven ut och in så är den stum på det ena och som en cykelpump på det andra så jag antar att där är felet.

Då till min fråga hur får jag isär styrkolven? Någon som har en sprängskiss eller liknande? Hittar inget på nätet... //JT

comment_105527
Tog isär kontrollventilen å titta å allt såg bra ut. Har nu tagit bort styrkolven och håller man för ena hålet och för kolven ut och in så är den stum på det ena och som en cykelpump på det andra så jag antar att där är felet.

Då till min fråga hur får jag isär styrkolven? Någon som har en sprängskiss eller liknande? Hittar inget på nätet... //JT

Nej det går inte utan maskinbearbetning.

Cylindern måste skäras isär och svetsas ihop igen.

Bättre köpa en ny. Typ detta

Tyvärr blir det ju en skitlösning iallfall. Ford hade inte råd att utveckla något bättre när det begav sig

Att byta till en integrerad servo som detta blir många gånger bättre är originalet.

Med detta så slipper du alla slangar hit och dit som läcker och kladdar.

Jag tror det finns några på detta forum som bytt till detta som kan säga hur det funkat

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...