Jump to content

Monterat nya däck och fälg . Resultat obalans. Snälla hjälp !!!!!


Canson

Recommended Posts

Hej alla.

Jag var förbi Däckservice idag i Gävle och gav de mina nya 20 tum fälgar som heter Ruff Racing Black 953 . "20x8,5" fram och "20x10" bak. Däcken heter Nankang S2 och är i storlek 255/35-ZR20 och 285/30-ZR20

När de montera andra däcken på fälgen sa de att den var obalans. Siffrorna visade 265g typ.

När allt var klart sa de att 3 av däcken är obalans. Hade för mycket värde.

Jag körde i 50km/h och hörde ljud från höger sida av bilen.

Sedan ökade jag hastigheten på E4 och körde 100-140km/h och då vibrerade bilen:( Speciellt från ratten.

Vad ska jag göra nu?Är det helt körd?Finns det någon lösning?

Har någon montera likadana däck eller fälgar som mina?

Att skicka tillbaka fälgarna eller däck kommer nog inte gå. Eftersom de monterade och jag körde bilen några kilometer.

Synd att de var otrevliga också på Däckservice. Men det är en annan historia.

Behöver snälla hjälp nu vad jag kan göra.

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Vad jag har lärt mig under alla år så kan en duktig däckmakare snurra på däck o hjul för att hitta det ultimata läget för att sätta dit så lite som möjligt av balanseringstyngde behövs monteras....men då måste man ju anlita en som vill laborerare lite....

Ge inte upp åk till en gummi kille som vill o kan balasera dina fälgar o däck.....

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

1 är fälgarna krokiga? 265G wowowow släng skiten

2 har du centrer-ings ringar till centrumhållen?

Jag fick med 4 stycken center ringar till centrumhållen. Gav de till mannen som skulle montera mina fälgar.

Släng skiten? Köpte fälgarna för 10 400kr. Helt nya.

Link to comment
Share on other sites

Även om däckfirman var trevlig så kanske dom är okunniga.

Kanske inget fel på fälgarna utan ett defekt däck.

Har själv mycket dåliga erfarenheter av "Kines" däck som otast är av helt annan kvalitet än dito märkes däck

"Man får exakt vad man betalar för"

Åk till någon större däckfirma som har bättre prylar och be dom kolla det.

Om det är en fälg som är defekt så går det oftast gnaska enkelt att åtgärda beroende på var felet är.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte verka dryg men..

Att köpa de billigaste skitdäcken man kan hitta till en bil med 300 hästar som gör 240 km/h känns inte vettigt.

Har samma åsikt som Per B, " man får vad man betalar för".

Att bara köra fälgen utan däck i balanseringsmaskinen är ett sätt att kolla så inte de är boven.

Lycka till

Janne

Link to comment
Share on other sites

Satsa på kvalite när det gäller däck, det blir billigast i längden, samt slipper du problem.

Det finns Nitto NT 555 Extreme R i din dim. på Mustangperformance I Linköping, kvalite till lågt pris

mvh lm

Link to comment
Share on other sites

Men nu vet jag inte om det är fel på däcken eller fälgarna.

Kommer få ett tydligt svar av Vianor imorgon, när de undersöker alla hjul.

Är det så att något däck är defekt så kommer jag nog satsa på Nitto eller annan bättre märke.

Men jag hoppas att det inte är något fel alls på varken däck eller fälg.

Bara att de på Däckservice var okunniga och att Vianor kan lösa problemet.

Återkommer imorgon hur det blev.

Link to comment
Share on other sites

Har Nankang 20" inga problem.

De som sålt däcken får väl fixa fram nya däck. om det är de som är felet..... Centreringsringarna skall du givetvis använda om de följde med fälgarna oavsett av vad den korkade däckkrängaren säger....

Link to comment
Share on other sites

Har Nankang 20" inga problem.

De som sålt däcken får väl fixa fram nya däck. om det är de som är felet..... Centreringsringarna skall du givetvis använda om de följde med fälgarna oavsett av vad den korkade däckkrängaren säger....

Nice för dig att du inte har några problem med de.

Centreringsringarna följde med fälgarna och de sitter på plats i varje hjul.

Link to comment
Share on other sites

Var förbi hos Vianor idag och de kollade upp fälgarna,däck och försökte balansera.

Det var omöjligt att balansera eftersom de sa att det var fel på fälgarna. Fälgarna hade för hög värde.

Värdena var:

Insida Utsida

95g. 215g.

75g. 135g.

65g. 215g.

60g. 145g.

Så nu måste jag skicka tillbaka fälgarna till statusfälgar.se om de nu accepterar det,vilket jag hoppas verkligen på att de gör det.

Får begära om nya fälgar av de. Exakt likadana och sedan får jag testa igen då och kolla hur det blir.

Just nu gick 1700kr åt skogen.

Åker på semester med bil den 2a Juli så jag vet inte hur jag ska hinna med det.

Det känns som att jag är i depression just nu

Tack alla för era svar,råd,tips.

Link to comment
Share on other sites

Trist som fan!

Hoppas det ordnar upp sig med leverantören så du får ersättning.

Det borde dom absolut göra eftersom du kan hävda att det är fel i varan.

Ren garanti alltså oavsett om du kört 10meter eller 1000-mil på dom

Men lägg inga deppiga känslor på det hela det är ju i slutänden en hög med skrot iallafall! :)

Shit happens all the time! Det finns stunder då det bara är att "gilla läget" och lösa problemet på annat sätt.

Håller tummarna för dig att allt löser sig snabbt så du kan få den semester du planerat.

Link to comment
Share on other sites

Trist som fan!

Hoppas det ordnar upp sig med leverantören så du får ersättning.

Det borde dom absolut göra eftersom du kan hävda att det är fel i varan.

Ren garanti alltså oavsett om du kört 10meter eller 1000-mil på dom

Men lägg inga deppiga känslor på det hela det är ju i slutänden en hög med skrot iallafall! :)

Shit happens all the time! Det finns stunder då det bara är att "gilla läget" och lösa problemet på annat sätt.

Håller tummarna för dig att allt löser sig snabbt så du kan få den semester du planerat.

Jadu Per tyvärr så går det fortfarande inte bra.

Leverantören vill ej ersätta med nya fälgar, eftersom han säger(chefen) att jag kommer förmodligen gnälla igen.

Han säger att 110% är det inte fälgarna det är fel på och vill fortfarande att jag ska gå till någon Däckfirma som man göra jobbet.

Han verkar inte fatta att jag har gått till två olika däckfirmor utan resultat.

Han gav mig två alternativ.

Antingen skicka tillbaka fälgarna och få pengarna tillbaka förutom frakten eller behålla fälgarna och gå till någon annan däckfirma som kan göra jobbet.

Att jag ska stå för frakten är så sjukt.

Link to comment
Share on other sites

Vilken skitfirma rent ut sagt.

Kan du inte få hjälp av Konsumentverket?

Blir första och sista gången jag kommer i hela mitt liv att handla från statusfälgar.se

Konsumentverket brukar ju inte göra någonting.

Typ bara ge råd och såna saker.

Link to comment
Share on other sites

Jadu Per tyvärr så går det fortfarande inte bra.

Leverantören vill ej ersätta med nya fälgar, eftersom han säger(chefen) att jag kommer förmodligen gnälla igen.

Han säger att 110% är det inte fälgarna det är fel på och vill fortfarande att jag ska gå till någon Däckfirma som man göra jobbet.

Han verkar inte fatta att jag har gått till två olika däckfirmor utan resultat.

Han gav mig två alternativ.

Antingen skicka tillbaka fälgarna och få pengarna tillbaka förutom frakten eller behålla fälgarna och gå till någon annan däckfirma som kan göra jobbet.

Att jag ska stå för frakten är så sjukt.

Självklart ska inte du stå för frakten!

Det är ju en ren reklamation för defekt vara som inte du ska belastas för.

Han i sin tur ska ju reklamera fälgarna emot tillverkaren där han får kompensation för både frakt och produkt.

Jobbigt att råka ut för detta bemötande!

Kolla med konsumenverket vad som gäller så du har rätt fakta.

Därefter kontakta firman igen utan att vara för aggresiv och bara konstatera de fakta du fått av konsumentverket.

Oftast är det effektivast att med krångliga personer stryka lite medhårs i början och veta vad man pratar om.

Lycka till! Verkligen!

Link to comment
Share on other sites

Lite update guys.

Så här skriver statusfälgar.se till mig idag när jag skickade tillbaka fälgarna igår.

Då fick vi tillbaka fälgarna och har kontrollerat dom, det har blivit några repor i alla fälgar så dom är inte nya längre.

Och vi kollade även dom i balanseringsmaskinen & det du skrev förut stämmer inte alls,

inne ute

82 104

39 120

10 82

65 113

alltså är det inget fel på balansen på någon utav fälgarna.

Vi kommer att ta betalt 900:- för frakterna

och 2000:- för reporna som har blivit på fälgarna.

Med vänliga hälsningar

Statusfalgar.se

Tel: +4608-527 052 64

Med andra ord så har de helt andra värden än Vianor oc juger så dålig angående reporna. Lite repor fanns ju reda när jag fick de från DHL. Men la inte så mycket märke till det.

Det här är ett skämt alltså. Sista utvägen för mig är att åka till Stockholm på Fredag och låta de montera fälgarna på mina däck och sedan på bilen. Vill verkligen se om de har rätt eller ljuger till mig och leker med mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...