Macke June 20, 2011 Report June 20, 2011 Har en Cleveland 2v motor i min musse, satt i dag och kikade på Summits hemsida, min bil blåryker lite när den blir varm (går dock hur bra som helst...) så har funderat på att byta ventilstyrningar och kolvar för att få den rykfri (ch naturligtvis lite annat kul när man är i farten)men hittade inga styrnigar på summits hemsida? Passar det från någon annan ford motor? Citera
Per Berglund June 21, 2011 Report June 21, 2011 Sånt gör du inte själv utan du skall lämna in topparna till en renoveringsfirma.Krävs bearbetning för sådant och oftast passar man på att renovera ventilsätena samtidigtEller du kanske menar ventilhattarna i gummi?Går dom sönder så blåryker det Citera
Macke June 21, 2011 Author Report June 21, 2011 Hade tänkt lämna in dom så klart för att byta styrningarna, tänkte bara tjäna en slant på matrialet när jag ändå ska beställa därför jag undrade vilka styrningar det sitter på en clevelandmotor. Bearbetning? är dom inte "bara" och pressa loss och in med nya? Portade topparna för 4-5 år sedan och han som gjorde jobbet sa att det var lite glapp, bytte även tätningarna då men dom kan ju iof ha gått sönder. Skulle kännas tråkigt om man byter kolvar och tätningar och den fortfarande ryker? eller blir det bra tror du? Isf ska man bara använda hattarna som följer med eller finns det bättre varianter? Citera
mnilsson June 21, 2011 Report June 21, 2011 Dum fråga: Sitter det styrningar på en 351:a eller går ventilerna direkt i gjutjärnet?//Mats Citera
Macke June 21, 2011 Author Report June 21, 2011 Öh? Vet inte, dumt att jag inte tänkte på det när jag bytte insugspackning och ventilkåpor förra veckan... Citera
Per Berglund June 22, 2011 Report June 22, 2011 Japp som sagt direkt i gjutjärnet vilket förklarar varför det krävs maskinbearbetningDet man gör är att man sätter in såkallade "sleeves" Ser ut ungefär såhär Tvingas man byta styrningar så bör man samtidigt renovera ventilsäten samt även helst plana toppen.Ford toppar är ganska känsliga för läckage om de har blivit lite sneda. Citera
Macke June 22, 2011 Author Report June 22, 2011 Ja ha det var ju klurigt... Då kanske man bara får byta ventiltätningarna då, om jag inte minns fel var det paraplytyp på dom som följde med i packningsatsen jag använde sist, finns det nån bättre modell som passar direkt typ teflon tätningar som sitter fast i toppen? Har gjort några rejäla baktändningar när man hållit på med förgaser/tändning plus att det gått 5 år sedan jag bytte sist (iof bara 300mil). Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.