Leijon CMC 855 May 14, 2004 Report May 14, 2004 Tjenar!Jag har 2 frågor som jag är tacksam om jag får ett eller flera svar på.1. Har en 302'a, 2-port som ska bli en 4-port. Insug har vi fixat men en 4-portsförgasare har vi ingen. Är det någon här ute på webben som har några förslag på en BRA passande förgasare, och varför?2. Sedan tänkte jag trimma motorn till ca 300-350 pållar . Jag vet att det finns hjälpmedel till tusen med de är ofta dyra och jag vet inte riktigt vad eller vilket som är bäst. Vilket är det enklaste (billigaste) sättet gå till väga?Tacksam för alla tips! VH Niklas Leijon Citera
Gäst May 14, 2004 Report May 14, 2004 Du måste först tala om hur du ska använda bilen och tips på förgasare är ingen ide' att ge förän vi vet det.Allt komponenter måste matcha.Nästan alla tillverkare har rekommendationer så hoppa in där och kolla lite. Citera
Leijon CMC 855 May 14, 2004 Author Report May 14, 2004 Bilen ska forfarande köras på gatan. Det är inget extremt projekt. De större motorerna har up emot 750 cfm (vet inte ens vad cfm betyder). Vad hade de original 302'orna för 4-portare? Citera
Alexx May 15, 2004 Report May 15, 2004 Nu är jag inte riktigt säker men tror att förgasarna autolite 4300 var de som satt standard i 302 (J-code) dom har 605 cfm, kan tyvärr inte hjälpa med tips på lämplig förgasar dock då mina kunskaper i området ännu är väldigt begränsade...men man lär sig ju nya saker varje dag Citera
ht67 cmc 1502 May 15, 2004 Report May 15, 2004 Hej!CFM = Cubic Feet per MinuteDet hela har med verkningsgraden på motorn. Ju effektivare motor man har ju mer bränsle behövs. CFM anger hur mycket förgasaren kan leverera. Se länken nedan så förstår ni bättre! Nu är det ju en corvettesida men det som står där är ju mycket bra info! http://www.clubcorvette.se/Teknik/forgasare.html Citera
Andrew May 15, 2004 Report May 15, 2004 Ett hett tips är att titta på edelbrocks hemsida dom har så kallade (combos)där kan du titta på kompletta kit när det gäller allt som har med trimmning att göra du kan se vilka varvtal som motorn mår bäst på alltså ingen gissnings lek det bara funkar det är kul om man inte har erfarenhet och så slipper man trial and error det är bara kostsamt att behöva byta kam för att den inte passar ihop med resten lycka till :wink: Förresten varför skall man gå till en tupperware sida när vi har en egen teknik sida undrar igentligen om inte många frågor som ställs på detta forumet står där Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.