Jump to content

Mini starter


Recommended Posts

Bifogar en bild från instruktionerna från painless som jag har köpt elsystemet ifrån. Som man ser här så ska jag koppla Ignition Bypass på I kontakten på orginal startreläet, på ett annat schema ska jag koppla Neutral Saftey Switch till S på startreläet. På startmotorns startrelä finns två kontakter, en av kontakterna sätter man ju matning från batteriet. Men den andra kontakten, motsvarar den I och S? Eller var ska jag koppla de sladdarna isåfall?

post-164-144839158736_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I originalsystemet så var det väl så att när man skulle köra startmotorn så fick startrelät 12V från tändningslåset. Relät gav kräm till startmotorn och till tändspolen. På så sätt bypassade man den rosa motståndskabeln som normalt föder spolen med ca 9V. Står "S" för solenoid (reläspole) och "I" för ignition bypass månne?

Motsvarigheten i ditt system blir väl att du flyttar kabeln som drar befintligt startrelä till den nya starterns solenoid och sen drar den vidare till tändspolen (eller grenar den tidigare). Då får du 12V direkt till spolen när du startar och 9V via motståndet när du kör.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Första testet med både orginal startrelä och startmotorreläet inkopplad gick inget vidare. Det kom inte fram någon ström fram till orginalreläet när tändningen slogs på. Ska prova att bara koppla in startreläet på startmotorn som du skrev Mats. Provade med direktström på startmotorn och då snurrade den runt motorn iaf.

Link to comment
Share on other sites

bruk orginalt start rele til og gi strøm til innslaget på ny starter . tynn ledning

Egen grov pluss fra batt og ned på mini starter

Det var ett koblingsjema som lå med fra ford når jeg kjøpte ny ministarter til 351c

Link to comment
Share on other sites

Ministarter, kan någon av er förklara för och nackdelar med en sådan och var finns den att köpa.

En modern startmotor med (oftast) högre moment och integrerat startrelä. Storleken gör att headersmontage underlättas (som jag förstått det).

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Idag löste sig problemet med startmotorn/startrelä. Änvänder både orginal startrelä och startrelä på startmotorn, det va kabeln som ska gå till neutral safety switch som vi inte hade kopplat in som va tvungen att kopplas. Tänkte att eftersom jag inte har någon automat så behövs inte den kabeln men tydligen var det så.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...