mackan_berg July 23, 2011 Report July 23, 2011 hejsan jag har plockat ur kolvarna och kan mäta kolvringsspel på ca 0,55 på dom 2 översta ringarna bra eller dåligt?vad ska spelet vara om allt är perfekt?302a med 289 topparmvh marcus Citera
Per Berglund July 23, 2011 Report July 23, 2011 Det är för stort.Max 0.50mm och Min 0,25mmMinst lika viktigt är att du mäter spelet i spåret på kolven.Där får det inte gå över 0.10mm Citera
mackan_berg July 23, 2011 Author Report July 23, 2011 ok tack så mycket då är det bara beställa kolvringar någon som vet vart man billigast beställer det här i sverige?mvh marcus Citera
Per Berglund July 23, 2011 Report July 23, 2011 Du kanske bör kolla blocket först eftersom det kanske inte är kolvringarna som är slitna.Är loppen för slitna åker du på omborrning + nya kolvar + nya ringar.Är det enbart ringar som är dåliga så måste du iallafall kolla vilken tjocklek på ringar det sitter i.Om någon tidigare ägare bytt kolvar så finns risken att det är tunnare ringar är original.Honing av cylindrarna bör du vilket fall göra även om du bara byter ringar annars slits de nya ut snabbt. Citera
mackan_berg July 24, 2011 Author Report July 24, 2011 motorn är nyborrat och i dag köpte jag kolvringar till 0,60 borr men samma fel... för stort kolvringsspel vad ska jag göra? finns det större ringar att köpa än 0,60? eller är det bara kasta blocket på skroten? Citera
1096 July 24, 2011 Report July 24, 2011 Har du möjlighet att mäta cylindrarna? Så det inte har blivit lite för stort vid uthoning till rätt kolvspel osv... man vet ju aldrig. Tycker dock att väldigt ofta med vanliga standard ringar som är "file fit" så har det inte behövts justeras något. Men gå på Pers mått där... tråkigt om det blir för glest från början. Citera
Per Berglund July 24, 2011 Report July 24, 2011 Oj ...0.060'' borr är absolut max man kan gå på smallblock... Man rekommenderar att inte gå över 0.030'' helstPå en racebil spelar inte detta så stor roll men för en motor som ska användas på gatan så kan det bli värmebekymmer eller rentav att en cylindervägg spricker.Man kan slipa in ringar vilket alltid är bäst.Men det bör du låta en motorfirma göra!Undrar om det inte är borrat mer än 0.060'' för ringarna du köpt borde stämma.Ringer lite varningsklockor här att cylindrarna är för stora för både kolvar och cylindrar!!!Du kanske bör lämna in blocket för kontroll på motorfirma och be dom göra en bedömning om det är värt att gå vidare.För egen del skulle jag inte våga bygga vidare på block som är borrat så pass mycket. Citera
CMC-49 July 24, 2011 Report July 24, 2011 Det är alltså kolvringarna som är för tunna, fick du inte rätt kolvringar till de nya kolvarna? Citera
Helmantel August 31, 2011 Report August 31, 2011 Om jag minns rätt är tumregeln 4 tusendels tum per tum borr, så det blir 0,0162 tum eller 0,41 mm spel för de överste ringarna. Om spelet är 0,15 mm för stor, då är cilindrarna honade ~0,04 mm för mycket. I alla fall för ringarna. För kolvarna kan det vara rätt. "File to fit" ringar har oftast en överdimension på ~0,005" (0,065" altså i ditt fall), så de kan kanske lösa problemet Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.