Christ -CMC 2405- July 27, 2011 Report July 27, 2011 Hallå grabbar!Min kära slutade starta för någon vecka sen. Tänkte att batteriet hade gjort sitt (har ett par år på nacken.. Minst..) så jag bytte det. Det visade sig dock att det berodde på att hon även hade slutat ladda.Sååå, jag bytte ut den gamla laddningsregulatorn mot en ny elektronisk. Detta ingrepp gjorde ingen skillnad. Sååå, jag bestämde mig för att byta ut även generatorn. Det var dock en öken att få isär kontakten som kablarna från generatorn går till, och det hela slutade med att jag stod med tre avbrutna hanar och tre proppfulla honor.. Misstänkte då att kontakten hade "gjort sitt", och att med den nya generatorn skulle ladda minst 14,4V på tomgång. Så var dock inte fallet. Jag måste gasa upp till drygt 1500 varv innan jag ens kommer upp till 14V. Helt ny generator, helt ny regulator, omgjorda kablar mellan generator-regulator-batteri (kan el, så där har jag gjort rätt).På tomgång ligger spänningen över batteriet på 13,5V ungefär, stämmer detta? Vad jag minns så ska jag ligga över 14V och ladda? Citera
Christ -CMC 2405- July 27, 2011 Author Report July 27, 2011 Kan numera tillägga att om man kör lite drygt 5 minuter så börjar det lukta/ryka brand bakom instrumentpanelen.. Glödhet tändningskabel. Alltså den med motstånd för tändspolen. Har även kopplat förbi den och dragit en egen kabel till petronix fördelare och "brytare" för ett tag sen. Läskigt.. Citera
mhdin July 27, 2011 Report July 27, 2011 Laddningen är samma som min. Har Ny gen. med inbyggt relä. Citera
mnilsson July 28, 2011 Report July 28, 2011 Min generator med inbyggt relä ligger på 13,8V vid tomgång.//Mats Citera
pools July 28, 2011 Report July 28, 2011 ;108890']Kan numera tillägga att om man kör lite drygt 5 minuter så börjar det lukta/ryka brand bakom instrumentpanelen.. Glödhet tändningskabel. Alltså den med motstånd för tändspolen. Har även kopplat förbi den och dragit en egen kabel till petronix fördelare och "brytare" för ett tag sen. Läskigt..Hej!Du har nog kopplat fel ändå, omedvetet förstås. Om den rosa kabeln blir varm (het)betyder det att det är kortis på nåt sätt. Du får kolla upp det.Mvh.P-O Citera
Christ -CMC 2405- July 29, 2011 Author Report July 29, 2011 Hej!Du har nog kopplat fel ändå, omedvetet förstås. Om den rosa kabeln blir varm (het)betyder det att det är kortis på nåt sätt. Du får kolla upp det.Mvh.P-OJo, något är ju inte som det ska. Får kolla den rosa kabeln hela vägen. Tror att det är den som är skurken på något vis. Det blir så ljummen att den fyller kupén med rök.. Citera
bossrules August 4, 2011 Report August 4, 2011 Har du kollat direkt vid generatorn hur många volt du har ut där? Sätt jordpinnen direkt på generatorn och plusen direkt på B+. På så vis ser du ifall du har spänningsfall på vägen till batteriet. 13,5volt på tomgång tycker jag inte är så illa. Växelströmsgeneratorer vill ha lite varv innan dom laddar. Desto större generator desto mera varv behöver den. Sånt kan man fixa med andra remskivor. Brukar kolla vid ca 1500 rpm och sen på med lyse fläkt m.m. för att vara säker på att den ger tillräckligt med kräm då man kör. Tycks minnas att 14,4volt är max men att allt mellan 13,8 och 14,4 är OK. För visst har du rätt spänning på remmen:p Citera
Christ -CMC 2405- August 5, 2011 Author Report August 5, 2011 Har du kollat direkt vid generatorn hur många volt du har ut där? Sätt jordpinnen direkt på generatorn och plusen direkt på B+. På så vis ser du ifall du har spänningsfall på vägen till batteriet. 13,5volt på tomgång tycker jag inte är så illa. Växelströmsgeneratorer vill ha lite varv innan dom laddar. Desto större generator desto mera varv behöver den. Sånt kan man fixa med andra remskivor. Brukar kolla vid ca 1500 rpm och sen på med lyse fläkt m.m. för att vara säker på att den ger tillräckligt med kräm då man kör. Tycks minnas att 14,4volt är max men att allt mellan 13,8 och 14,4 är OK. För visst har du rätt spänning på remmen:pNej, har inte mätt där, hann inte felsöka så mycket innan jag märkte el-röken, och nu vill jag inte ha igång bilen tills jag funnit felet. Men tack för tipset, ska testas snarast!Och remmen är spänd, ja Citera
bossrules August 5, 2011 Report August 5, 2011 Hur stor generator har du? Om du har en stor generator så glöm inte att det räcker inte med en grov plusledning. Det behövs en riktig jordfläta/minuskabel också. Jag har vilda 55A och det funkar för mig. Har elfläkt, elpump, slutsteg. Har även lyse men det har väl dom flesta:D Citera
mnilsson August 5, 2011 Report August 5, 2011 Den rosa kabeln (om det är den från tändningslåset) är en motståndskabel för att sänka spänningen till ca 9V till tändspolen vid normal körning. Den blir säkert litet varm men skall givetvis inte ryka.//Mats Citera
Christ -CMC 2405- August 10, 2011 Author Report August 10, 2011 Den rosa kabeln (om det är den från tändningslåset) är en motståndskabel för att sänka spänningen till ca 9V till tändspolen vid normal körning. Den blir säkert litet varm men skall givetvis inte ryka.//MatsÄr väl medveten av denna lilla rackare. Jag har kopplat förbi den för att få 12V på petronix-spolen och petronix modulen. *UPDATE*Har kopplat bort kabeln (den rosa) som går till Ignition-anslutningen på startreläet. Detta tog bort problemet. Har inte identifierat varför det blev som det blev. Bytte till elektroniskt laddrelä och ny generator (antar att den ligger på 60-65A). Laddar 14,2V på tomgång nu & 14,5 vid högre varv.Mycket nöjd! Citera
mnilsson August 10, 2011 Report August 10, 2011 Gött! Kan det ha varit så att den lilla rosa legat mot jord nånstans?//Mats Citera
Christ -CMC 2405- August 11, 2011 Author Report August 11, 2011 Känns nästan så.. Om inte startreläet har lagt jord på "I"-anslutningen, så är det egentligen det enda alternativet om man ska tro el-schemat.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.