lpa1965 August 8, 2011 Report August 8, 2011 Hej nybliven ägare till en 66:a med 289:aIbland vid start så blir det blir det rök-puffar...ingen rök vid körning, nån sa att det kan vara ventiltätningen?Kan inte så mkt så tacksam för svar...mvh LP Citera
Lars805 August 11, 2011 Report August 11, 2011 Hade själv samma problem med min fick hjälp av en duktig Fordmekaniker i Bollnäs som bytte ventilstyrningarna utan att lyfta på topparna.Min motor är en 289 från -67 där var 7 st av tätningarna bara smulor och dom andra 9 var stenhårda så inte undra på att det blårökte vid kallstart.Och nu är det problemet borta enkelt och billigt.Köpte tätningar från Norrlands dom kostade inte många kronor.Testa det funkar säkert.Hälsn Lars805 Citera
fast66 August 11, 2011 Report August 11, 2011 Ryker det svart = för mkt soppa - ryker det blått = ventilstyrningarna...Om du axxar hårt och sedan släpper gasen så kan det också komma blårök - kan lättare ses av bakomvarande bil, och bildar ibland "imma" på stötfångaren.Känns ändå rätt viktigt att kolla typen av rök innan du river i topparna?! Citera
lpa1965 August 12, 2011 Author Report August 12, 2011 man får ställa co-värdet då va? (om den får för mkt soppa) Citera
bossrules August 12, 2011 Report August 12, 2011 Hade själv samma problem med min fick hjälp av en duktig Fordmekaniker i Bollnäs som bytte ventilstyrningarna utan att lyfta på topparna.Min motor är en 289 från -67 där var 7 st av tätningarna bara smulor och dom andra 9 var stenhårda så inte undra på att det blårökte vid kallstart.Och nu är det problemet borta enkelt och billigt.Köpte tätningar från Norrlands dom kostade inte många kronor.Testa det funkar säkert.Hälsn Lars805Visst menar du att han bytte ventiltätningarna inte ventilstyrningarna utan att lyfta topparna? Citera
Lars805 August 15, 2011 Report August 15, 2011 Hej !Ja visst det var jag som skrev fel det skall vara ventiltätningarna.Ursäkta felet.Hälsn Lars Citera
Recommended Posts