Jump to content

Featured Replies

comment_107129

Hade själv samma problem med min fick hjälp av en duktig Fordmekaniker i Bollnäs som bytte ventilstyrningarna utan att lyfta på topparna.

Min motor är en 289 från -67 där var 7 st av tätningarna bara smulor och dom andra 9 var stenhårda så inte undra på att det blårökte vid kallstart.

Och nu är det problemet borta enkelt och billigt.

Köpte tätningar från Norrlands dom kostade inte många kronor.

Testa det funkar säkert.

Hälsn Lars805

comment_107132

Ryker det svart = för mkt soppa - ryker det blått = ventilstyrningarna...

Om du axxar hårt och sedan släpper gasen så kan det också komma blårök - kan lättare ses av bakomvarande bil, och bildar ibland "imma" på stötfångaren.

Känns ändå rätt viktigt att kolla typen av rök innan du river i topparna?!

comment_107187
Hade själv samma problem med min fick hjälp av en duktig Fordmekaniker i Bollnäs som bytte ventilstyrningarna utan att lyfta på topparna.

Min motor är en 289 från -67 där var 7 st av tätningarna bara smulor och dom andra 9 var stenhårda så inte undra på att det blårökte vid kallstart.

Och nu är det problemet borta enkelt och billigt.

Köpte tätningar från Norrlands dom kostade inte många kronor.

Testa det funkar säkert.

Hälsn Lars805

Visst menar du att han bytte ventiltätningarna inte ventilstyrningarna utan att lyfta topparna?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...