August 8, 201113 yr comment_107063 Hej nybliven ägare till en 66:a med 289:aIbland vid start så blir det blir det rök-puffar...ingen rök vid körning, nån sa att det kan vara ventiltätningen?Kan inte så mkt så tacksam för svar...mvh LP
August 11, 201113 yr comment_107129 Hade själv samma problem med min fick hjälp av en duktig Fordmekaniker i Bollnäs som bytte ventilstyrningarna utan att lyfta på topparna.Min motor är en 289 från -67 där var 7 st av tätningarna bara smulor och dom andra 9 var stenhårda så inte undra på att det blårökte vid kallstart.Och nu är det problemet borta enkelt och billigt.Köpte tätningar från Norrlands dom kostade inte många kronor.Testa det funkar säkert.Hälsn Lars805
August 11, 201113 yr comment_107132 Ryker det svart = för mkt soppa - ryker det blått = ventilstyrningarna...Om du axxar hårt och sedan släpper gasen så kan det också komma blårök - kan lättare ses av bakomvarande bil, och bildar ibland "imma" på stötfångaren.Känns ändå rätt viktigt att kolla typen av rök innan du river i topparna?!
August 12, 201113 yr Author comment_107176 man får ställa co-värdet då va? (om den får för mkt soppa)
August 12, 201113 yr comment_107187 Hade själv samma problem med min fick hjälp av en duktig Fordmekaniker i Bollnäs som bytte ventilstyrningarna utan att lyfta på topparna.Min motor är en 289 från -67 där var 7 st av tätningarna bara smulor och dom andra 9 var stenhårda så inte undra på att det blårökte vid kallstart.Och nu är det problemet borta enkelt och billigt.Köpte tätningar från Norrlands dom kostade inte många kronor.Testa det funkar säkert.Hälsn Lars805Visst menar du att han bytte ventiltätningarna inte ventilstyrningarna utan att lyfta topparna?
August 15, 201113 yr comment_107291 Hej !Ja visst det var jag som skrev fel det skall vara ventiltätningarna.Ursäkta felet.Hälsn Lars
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.