Jump to content

Sänka en 66:a, var hitta grejjer?


lpa1965

Recommended Posts

Hej är sen 2 dagar ägare till en Mustang 66:a, skulle vilja sänka bilen, iaf FRAM, nån som vet var jag kan hitta sänkningssats och ev nya dämpare, tycker den ligger för högt fram.

Tänkte sätta på nått mullrigare avgas också, nått tips om nått lämpligt, det är en 289:a med original på nu

Mvh LP

Link to comment
Share on other sites

En färdig sänkningssats som passar just din bil är nog inte lätt att hitta. Kapa fjädrarna som sitter på istället, tänk på att utväxlingen är nästan 1:2, dvs kortar du fjädern 5 cm sjunker bilen 10 cm! Börja med 1/4 eller 1/3 varv och kolla resultatet. Passa på att göra shelbymodifieringen när du ändå pillar i framvagnen.

Dämparna gör inget för höjden men väl för väghållningen, min favorit är Koni, dyra men bra.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en fin bil.:D Finns en hel del bra firmor i Sverige en som jag tycker är bra o. har det mesta. http://www.vp-autoparts.com/

Sen har du Ullman o. Rolands Mustang med.

Det beror väl lite på vad du ska ha för delar med, finns en hel del här på forumet som har grejer på hyllan med.

Lägg ut en annons under köpes kan vara bra ide´.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag sänkte bilen fram la jag mig på marken under fronten när bilen står på marken. Tänk dig att undre bärarmen bör vara parallell med marken. Jag mätte hur mycket fronten behövde komma ner vilket i mitt fall var 5 cm. I mitt fall räckte det med att kapa fjädern ett halvt varv samt göra Shelbysänkning. Jag kör också med röda Koni runt om.

Link to comment
Share on other sites

Där det är möjligt på en amerikanare...Fullgoda underreden hittas sällan på gamla jänkare.

...BÖR...

Det förutsätter att markfrigången inte äventyras men det funkar fint på min -68. Smart att kolla innan man sågar sönder sina fjädrar... Kan vara värt att tänka på att när man sänker bilen så kan man behöva korta stagen till krängningshämmaren samt ändra ljusinställningen.

Link to comment
Share on other sites

Bättre geometri på 68:an än på early, men man får leva med det man har...Det går bra att pina sk**en ur en riskokare med en '65 Fastback då chassit moddas "lite", men ett litet handikapp kvarstår så länge man vill att bilen skall andas original.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
En färdig sänkningssats som passar just din bil är nog inte lätt att hitta. Kapa fjädrarna som sitter på istället, tänk på att utväxlingen är nästan 1:2, dvs kortar du fjädern 5 cm sjunker bilen 10 cm! Börja med 1/4 eller 1/3 varv och kolla resultatet. Passa på att göra shelbymodifieringen när du ändå pillar i framvagnen.

Dämparna gör inget för höjden men väl för väghållningen, min favorit är Koni, dyra men bra.

Janne

Hej

Tack för informationen om utväxlingen 1:2. Jag har planerat att sänka min 66:a ca 4-5 cm fram. Planen var att kapa fjädern ett varv, men inser nu att det hade blivit för mycket. Om fjädern kapas ett varv, blir väl anliggning upptill och nertill ungefär som tidigare. Om jag nu ex vis kapar fjädern ett halvt varv nertill kommer slutet på spiralen hamna på motsatta sidan på övre bärarmens fjädersäte. Min undran är om det kommer att fungera lika bra?

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för informationen om utväxlingen 1:2. Jag har planerat att sänka min 66:a ca 4-5 cm fram. Planen var att kapa fjädern ett varv, men inser nu att det hade blivit för mycket. Om fjädern kapas ett varv, blir väl anliggning upptill och nertill ungefär som tidigare. Om jag nu ex vis kapar fjädern ett halvt varv nertill kommer slutet på spiralen hamna på motsatta sidan på övre bärarmens fjädersäte. Min undran är om det kommer att fungera lika bra?

E J

Vet inte hur din fjäder ser ut, men en vanlig är det bara snurra på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...