lpa1965 August 8, 2011 Report Share August 8, 2011 Hej är sen 2 dagar ägare till en Mustang 66:a, skulle vilja sänka bilen, iaf FRAM, nån som vet var jag kan hitta sänkningssats och ev nya dämpare, tycker den ligger för högt fram.Tänkte sätta på nått mullrigare avgas också, nått tips om nått lämpligt, det är en 289:a med original på nuMvh LP Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ August 8, 2011 Report Share August 8, 2011 En färdig sänkningssats som passar just din bil är nog inte lätt att hitta. Kapa fjädrarna som sitter på istället, tänk på att utväxlingen är nästan 1:2, dvs kortar du fjädern 5 cm sjunker bilen 10 cm! Börja med 1/4 eller 1/3 varv och kolla resultatet. Passa på att göra shelbymodifieringen när du ändå pillar i framvagnen.Dämparna gör inget för höjden men väl för väghållningen, min favorit är Koni, dyra men bra.Janne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lpa1965 August 12, 2011 Author Report Share August 12, 2011 nått tips på var man köper mustang prylar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin August 13, 2011 Report Share August 13, 2011 Grattis till en fin bil. Finns en hel del bra firmor i Sverige en som jag tycker är bra o. har det mesta. http://www.vp-autoparts.com/Sen har du Ullman o. Rolands Mustang med.Det beror väl lite på vad du ska ha för delar med, finns en hel del här på forumet som har grejer på hyllan med.Lägg ut en annons under köpes kan vara bra ide´. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 13, 2011 Report Share August 13, 2011 Passa på att göra shelbymodifieringen när du ändå pillar i framvagnen.JanneGör FÖRST Shelbysänkningen, redan den sänker nosen en aning. Gör tvärtom - och nosen kanske blir för låg... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 August 14, 2011 Report Share August 14, 2011 Innan jag sänkte bilen fram la jag mig på marken under fronten när bilen står på marken. Tänk dig att undre bärarmen bör vara parallell med marken. Jag mätte hur mycket fronten behövde komma ner vilket i mitt fall var 5 cm. I mitt fall räckte det med att kapa fjädern ett halvt varv samt göra Shelbysänkning. Jag kör också med röda Koni runt om. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lpa1965 August 14, 2011 Author Report Share August 14, 2011 vad är en Shelby-sänkning? Hur gör man den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 14, 2011 Report Share August 14, 2011 Tänk dig att undre bärarmen bör vara parallell med marken.Där det är möjligt på en amerikanare...Fullgoda underreden hittas sällan på gamla jänkare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin August 14, 2011 Report Share August 14, 2011 http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/10018-Shelbysänkning?highlight=Shelbys%C3%A4nkningEller sök på forumet på Shelbysänkning. Finns hur många trådar som helst. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tengis August 14, 2011 Report Share August 14, 2011 Har själv en 66a som köpte en komplett sänkningsts till av vererra suspension /grupp 70 disign vilket gjorde mycket på väghållningen tel 0413-18122lycka till! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 August 15, 2011 Report Share August 15, 2011 Där det är möjligt på en amerikanare...Fullgoda underreden hittas sällan på gamla jänkare....BÖR...Det förutsätter att markfrigången inte äventyras men det funkar fint på min -68. Smart att kolla innan man sågar sönder sina fjädrar... Kan vara värt att tänka på att när man sänker bilen så kan man behöva korta stagen till krängningshämmaren samt ändra ljusinställningen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB August 17, 2011 Report Share August 17, 2011 Bättre geometri på 68:an än på early, men man får leva med det man har...Det går bra att pina sk**en ur en riskokare med en '65 Fastback då chassit moddas "lite", men ett litet handikapp kvarstår så länge man vill att bilen skall andas original. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Equus June 9, 2013 Report Share June 9, 2013 En färdig sänkningssats som passar just din bil är nog inte lätt att hitta. Kapa fjädrarna som sitter på istället, tänk på att utväxlingen är nästan 1:2, dvs kortar du fjädern 5 cm sjunker bilen 10 cm! Börja med 1/4 eller 1/3 varv och kolla resultatet. Passa på att göra shelbymodifieringen när du ändå pillar i framvagnen.Dämparna gör inget för höjden men väl för väghållningen, min favorit är Koni, dyra men bra.JanneHejTack för informationen om utväxlingen 1:2. Jag har planerat att sänka min 66:a ca 4-5 cm fram. Planen var att kapa fjädern ett varv, men inser nu att det hade blivit för mycket. Om fjädern kapas ett varv, blir väl anliggning upptill och nertill ungefär som tidigare. Om jag nu ex vis kapar fjädern ett halvt varv nertill kommer slutet på spiralen hamna på motsatta sidan på övre bärarmens fjädersäte. Min undran är om det kommer att fungera lika bra? E J Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin June 10, 2013 Report Share June 10, 2013 HejTack för informationen om utväxlingen 1:2. Jag har planerat att sänka min 66:a ca 4-5 cm fram. Planen var att kapa fjädern ett varv, men inser nu att det hade blivit för mycket. Om fjädern kapas ett varv, blir väl anliggning upptill och nertill ungefär som tidigare. Om jag nu ex vis kapar fjädern ett halvt varv nertill kommer slutet på spiralen hamna på motsatta sidan på övre bärarmens fjädersäte. Min undran är om det kommer att fungera lika bra? E JVet inte hur din fjäder ser ut, men en vanlig är det bara snurra på. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.